• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11640
+
-

افزایش قیمت دلار نفس گردشگری را می‌گیرد

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شرکت‌های خدمات گردشگری بر اثر افزایش ناگهانی نرخ ارز با زیان سنگینی مواجه خواهند شد

گردشگری
افزایش قیمت دلار نفس گردشگری را می‌گیرد

محمد باریکانی/ خبر‌نگار
قیمت دلار دیروز به مرز 6هزار تومان رسید. محمـدبـاقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد: «وضعیت خوب نیست و برخلاف میل ماست.» او وعده داد: «دولت بازار ارز را متعادل می‌کند.» اما واقعیت بازار چیز دیگری است. قیمت دلار دیروز ساعت به ساعت بالاتر رفت.

گران شدن ناگهانی قیمت دلار چه بر سر صنعت گردشگری ایران می‌آورد؟ محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری کشور دیروز به همشهری گفت: وضعیت ایجاد شده در بازار ارز و صعود این‌چنینی قیمت دلار منطقی نیست.

او تأکید کرد: اگر قیمت دلار به‌صورت هدفمند گران می‌شد شاید می‌توانست در جذب بیشتر گردشگر خارجی و افزایش درآمد ارزی کشور تأثیر مثبت داشته باشد، اما دلار ناگهان گران شده است.  محب‌خدایی معتقد است صنعت گردشگری باید مصون از بازی‌های سیاسی بماند تا آسیب نبیند.

افزایش ناگهانی و شوک‌آور قیمت دلار واقعیتی است که نمی‌توان کتمان کرد و تداوم این وضعیت زیان بسیاری متوجه فعالان صنعت گردشگری کشور خواهد کرد.

برخی معتقدند افزایش قیمت دلار می‌تواند به نفع گردشگری ورودی به کشور تمام شود و گردشگران خارجی رغبت بیشتری برای سفر به ایران خواهند یافت چون خدمات را ارزانتر دریافت می‌کنند. اما برخی دیگر می‌گویند چنین نیست و گردشگری ورودی با افزایش نرخ دلار منجر به مفت‌فروشی محصول گردشگری ایران می‌شود.



آتش افزایش نرخ ارز بر دامان گردشگری ایران

حسن تقی‌زاده انصاری، کارشناس صنعت گردشگری به همشهری می‌گوید: گران شدن ناگهانی نرخ ارز در صنعت گردشگری آسیب جدی به تورهای خروجی وارد ‌کرده و گردشگران ایرانی را نیز دچار خسران می‌کند.

به گفته او، شرکت‌های خدمات گردشگری که از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی سفر را انجام داده و کارهای رزرواسیون گردشگران را به اتمام رسانده‌ و پول خدمات را هم به ریال از مسافران ایرانی دریافت کرده‌اند حالا با زیان مالی بسیاری مواجه خواهند شد.

به گفته انصاری، شاید برخی تصور کنند که افزایش نرخ دلار به نفع گردشگری ورودی است و قیمت تورهای ورود به ایران را برای خارجی‌ها ارزانتر می‌کند، ولی بالا رفتن هزینه‌ها در داخل کشور به‌دلیل افزایش نرخ ارز تأثیر چندانی در گردشگری ورودی نخواهد داشت.

این فعال صنعت گردشگری کشور ارزان شدن نرخ سفر به ایران را تابع موارد گوناگون دانست و گفت: افزایش نرخ ارز خارجی نسبت به ریال به تنهایی برای ارزان شدن سفر به ایران و رونق صنعت گردشگری کافی نیست و اتفاق اخیر در گران شدن ناگهانی قیمت دلار از آنجا که بی‌هدف و غیرقابل پیش‌بینی بود برای فعالان صنعت گردشگری دستاوردی ندارد و موجب بلاتکلیفی آنها و بهره‌مند نشدن شرکت‌های خدمات گردشگری از شرایط اقتصادی جدید است.



زیان ناشی از افزایش قیمت دلار

هم‌اکنون بیش از 4هزار شرکت خدمات گردشگری در ایران در حال فعالیت هستند که حدود 100شرکت به‌صورت فعال در بخش گردشگری ورودی فعالیت می‌کنند. به این‌ترتیب آتش گران شدن ناگهانی نرخ ارزهای خارجی و دلار دامان 3هزار و 900شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری داخلی را که در حوزه خروج گردشگر فعال هستند خواهد گرفت و آنها را با زیان مالی شدید مواجه می‌کند.

 تقی‌زاده انصاری می‌گوید: علاوه بر شرکت‌های کوچک‌تر گردشگری، تور اپراتورهای خروجی بیشترین زیان را از وضعیت فعلی نرخ دلار متحمل می‌شوند. چون آنها پیش‌تر با هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی قرارداد بسته‌اند و خدمات خود را به ریال عرضه می‌کنند و حالا باید برای تسویه حساب خود، دلار را با قیمت گران‌تر تهیه کنند.
به گفته انصاری، از آنجا که هزینه‌های داخلی نیز متاثر از قیمت ارز و دلار است، گردشگری داخلی نیز دچار شوک اقتصادی ناشی از افزایش ناگهانی قیمت دلار می‌شود و نرخ خدمات افزایش می‌یابد.


علاوه بر شرکت‌های کوچک‌تر گردشگری، تور اپراتورهای خروجی بیشترین زیان را از وضعیت فعلی نرخ دلار متحمل می‌شوند



   نابودی تورهای خروجی، مفت‌فروشی تورهای  ورودی


محمدحسن کرمانی، فعال صنعت گردشگری معتقد است که گران شدن ناگهانی نرخ دلار و ارزهای خارجی نه‌تنها به نفع گردشگری ورودی و ارزآوری این بخش  نیست که موجب مفت‌فروشی محصول گردشگری ایران به خارجی‌ها خواهد شد. کرمانی با اعلام این موضوع که در گردشگری ورودی، بسته‌هایی که سال گذشته با یوروی 4200تومانی به طرف‌های خارجی فروخته‌ایم حالا با 50درصد افزایش باید عرضه شوند. درحالی‌که شرکت‌های خدمات گردشگری در خارج از کشور همان نرخ سال گذشته را نیز قبول نداشتند و می‌گفتند باید ارزان‌تر شود. او در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند افزایش نرخ ارز در صنعت گردشگری به ورود بیشتر گردشگران خارجی و افزایش صادرات گردشگری منجر می‌شود، گفت: افزایش نرخ ارز تنها به مفت‌فروشی در صنعت گردشگری ایران منجر خواهد شد. چون کالایی را که ما باید به‌عنوان مثال پیش‌تر یک دلار می‌فروختیم حالا با این نرخ ارز باید 60سنت بفروشیم. اینکه عده‌ای بنشینند و حرف بی‌ربط بزنند پشیزی نمی‌ارزد و باید واقعیت را به مردم بگویند. کرمانی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت دلار به زیان هر دو بخش گردشگری ورودی و خروجی کشور است، گفت: قیمت تور خارجی با افزایش ناگهانی نرخ ارز برای هر نفر 15میلیون تومان شده است، حالا اگر یک خانواده 4نفری بخواهند این تور را تهیه کنند باید 60میلیون تومان به علاوه عوارض خروج 220هزار تومانی برای هر نفر پرداخت کنند که مثلا 8روز به یک سفر خارجی بروند. خب چه‌کسی توان پرداخت بیش از 60میلیون تومان برای یک تور خارجی را با وضعیت کنونی نرخ ارز دارد؟ این فعال صنعت گردشگری کشور گران شدن تورهای داخلی را نیز از آسیب‌های ناشی از افزایش ناگهانی نرخ دلار اعلام کرد و گفت: گران شدن تورهای داخلی نیز با این وضعیت ایجادشده دور از انتظار نیست و در این شرایط صنعت گردشگری کشور دچار زیان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید