• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 آبان 1399
کد مطلب : 116167
+
-

هفته سرنوشت‌ساز برگزیت

مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا کمتر از 2‌ماه مانده به پایان فرصت دوطرف برای رسیدن به توافق تجاری پسابرگزیت، وارد مرحله حساسی شده است


بیشتر از 4سال از روزی که مردم انگلیس در یک همه‌پرسی رأی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا دادند و بیشتر از 9‌ماه از روزی که این کشور رسما از این اتحادیه خارج شد می‌گذرد، اما هنوز  دوطرف به هیچ توافقی برای ادامه فعالیت‌های تجاری خود نرسیده‌اند. اگرچه انگلیس اواسط زمستان سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شد، اما طعم واقعی جدایی و پایان 30سال تجارت آزاد را 1.5‌ماه دیگر یعنی پایان سال2020 خواهد چشید که دوره‌گذار 11ماهه برای توافق دوطرف بر سر مناسبات تجاری به پایان می‌رسد. در طول این 9‌ماه بارها انگلیس و اروپا، ضرب‌الاجل‌هایی برای پایان دادن به اختلافات و نهایی کردن توافق تعیین کردند، اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسید. حالا که شمارش معکوس برای پایان دوره‌ گذار آغاز شده، دوطرف به تکاپو افتاده‌اند تا آن را به سرانجام برسانند. به‌ویژه اینکه هر نوع توافقی در این مرحله باید در پارلمان‌های دوطرف نیز تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد.

آغاز مذاکرات در بروکسل
دیوید فراست، نماینده انگلیس در مذاکرات برگزیت روز یکشنبه به بروکسل رفت تا مذاکرات با همتایش، میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت را از سربگیرد. فراست اخیرا در توییتی نوشت که از روند مذاکرات راضی است و به «پیشرفت‌های مثبتی» دست پیدا کرده‌اند. اما هنوز جنبه‌های مهمی مانده که باید به نتیجه برسد. هرچند این احتمال را هم داده که «ممکن است موفق نشویم.» او پیش‌بینی کرده که تا هفته آینده توافق به نتیجه برسد: «ما در تلاش برای رسیدن به توافقی هستیم که بتوانیم اختیار کنترل قوانین، تجارت و آب‌هایمان را پس بگیریم.» فراست پیش از این نیز گفته بود که کشورش مایل است تا با اتحادیه اروپا به توافق تجاری مشابه کانادا برسد؛ «ما خواهان یک تجارت آزاد با اتحادیه اروپا هستیم.» 
به‌گزارش یورونیوز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز که این روزها به‌دلیل تماس با فرد مبتلا به کرونا در قرنطینه به‌سر می‌برد، گفته است: «ما به‌دنبال توافقی هستیم که در آن به مبادله کالا میان دوطرف، تعرفه‌ای تعلق نگیرد.» چیزی که اتحادیه اروپا هنوز زیر بار آن نرفته است. جانسون همچنین وعده داده که ممکن است در توافق نهایی، اروپا را راضی به درنظر گرفتن یک «دوره سازگاری» بکند تا به کسب‌وکارها فرصت انطباق با شرایط جدید را بدهد.

راه‌حل خلاقانه
از سوی دیگر، اتحادیه اروپا هشدار داده که زمان برای رسیدن به توافق محدود و نیاز به یک «راه‌حل خلاقانه» است تا از هرگونه بی‌نظمی تجاری جلوگیری شود. گفته می‌شود مقامات پارلمان اروپا با توجه به اینکه خیلی از ضرب‌الاجل‌ها به نتیجه نرسیده، امیدی به نتیجه دادن مذاکرات در یک هفته آینده ندارند و پیش‌بینی می‌کنند مذاکرات دست‌کم تا 3هفته دیگر ادامه داشته باشد.
نشست فردای رهبران اتحادیه اروپا نیز که درباره مدیریت بحران کروناست و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود، نقش سرنوشت‌سازی در توافق دوطرف خواهد داشت.

تبعات خروج انگلیس
43درصد صادرات و 51درصد واردات انگلیس به‌عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان وابسته به اتحادیه اروپاست. اگر دوطرف تا پایان سال به توافقی نرسند، تجارت بین آنها از ابتدای سال2021 طبق قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود و با تعرفه‌هایی که برای واردات و صادرات درنظر گرفته می‌شود، 30سال تجارت آزاد بین دوسوی کانال به پایان می‌رسد.
 به‌گزارش بی‌بی‌سی، رهبران قاره سبز از این می‌ترسند که انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا، به‌دلیل پایبند نبودن به قوانین سختگیرانه امنیت غذایی و محیط‌زیست کالاهای خود را با قیمت ارزان‌تری در اروپا به فروش برساند. اتحادیه اروپا همچنین انتظار دارد که انگلیس از قوانین این اتحادیه در زمینه‌هایی مانند حقوق کارگران، محیط‌زیست وکمک دولتی به کسب وکارها همچنان تبعیت کند. درحالی‌که انگلیس می‌گوید دلیل اصلی خروج او، عدم تمایل به پیروی از این قوانین بوده است. مشکل دیگر حق ماهیگیری است؛ اتحادیه اروپا به‌دنبال گرفتن بیشترین دسترسی به آب‌های انگلیس برای ماهیگیری است، اما مقامات انگلیس می‌گویند اولویت با قایق‌های این کشور است. قرار است اگر اتحادیه اروپا نتواند حرف خود را به کرسی بنشاند، دسترسی انگلیس به بازارهای این اتحادیه برای فروش ماهی محدود شود. مشکل سوم، مرز بین انگلیس و ایرلند شمالی است که اکنون باز است و انگلیس می‌خواهد این شرایط بعد از برگزیت نیز ادامه داشته باشد و تجارت آزاد ادامه پیدا کند. ه
مکاری‌های امنیتی و پلیس، موضوع دیگری است که مانع رسیدن دوطرف به توافق شده‌است. انگلیس تمایل دارد به پایگاه‌های اطلاعاتی مشترک دسترسی داشته باشد، اما اروپا می‌گوید به کشورهای غیرعضو این امکان را نمی‌دهد. افزایش بروکراسی فعالیت‌های اقتصادی و پایان سفر آزادانه ساکنان قاره سبز در دوطرف کانال نیز از دیگر تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید