• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 116030
+
-

پیروز حناچی، شهردارتهران از آخرین مراحل تکمیل ایستگاه برج میلاد در خط7 متروی تهران بازدید کرد

مترو در انتظار وصول منابع اوراق مشارکت

مترو در انتظار وصول منابع اوراق مشارکت

محمد سرابی_خبرنگار


در فاصله میان بیمارستان میلاد و برج میلاد، کمی بالاتر از میدان آرش، ورودی ایستگاه برج میلاد دیده می‌شود. ایستگاه در عمق زمین ساخته شده و برای رسیدن به آن باید از چند ردیف پله برقی پایین رفت. 6 آسانسور و 10 پله برقی امکان دسترسی به این سکوی ایستگاه را فراهم می‌کنند. ایستگاه در آخرین مراحل ساخت است و تا چند روز دیگر به صورت رسمی افتتاح می‌شود. بعد از بازدید و بهره‌برداری آزمایشی از ایستگاه برج میلاد، حدود 11 ایستگاه دیگر با پیشرفت بالای 92 درصد باقی‌مانده‌ است که در صورت تامین هزینه‌ها و نصب تجهیزاتی مانند پله‌برقی و آسانسور‌ به بهره‌برداری خواهد رسید اما بهره‌برداری کلی از ایستگاه‌های آماده به کار مترو، به همکاری بانک‌ها در پرداخت اوراق مشارکت و تامین هزینه‌های توسعه شبکه حمل و نقل عمومی وابسته است.
شهردار تهران در بازدید از ایستگاه متروی برج میلاد، گفت: «این ایستگاه در کنار برج میلاد،  دانشگاه علوم‌پزشکی، سازمان انتقال خون و بیمارستان میلاد، یکی از پرمراجعه‌ترین نقاط خواهد بود که در خط ۷ مترو قرار دارد و خوشبختانه عملیات ساخت آن با سرعت خوبی انجام شده تا در کمتر از یک‌ماه بعد افتتاح شود.»
پیروز حناچی با بیان اینکه این ایستگاه در عمق 56متری ساخته شده است، ادامه داد: «شهروندانی که قصد دارند به برج میلاد، دانشگاه یا بیمارستان میلاد بیایند با افتتاح این ایستگاه می‌توانند بدون استفاده از خودروهای شخصی به اینجا سفر کنند تا حجم خودرو‌ها و نیاز به جای پارک کمتر شود. این نقطه از شهر با وجود اینکه مراجعان زیادی دارد، از نظر دسترسی‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شرایط خوبی نبود و امیدوارم با افتتاح این ایستگاه، این مشکل برطرف شود.» حناچی گفت: «یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل نبود منابع مالی است که باید به شکل حاکمیتی حل شود. اوراق مشارکتی که برای سیستم حمل‌ونقل عمومی تصویب شده است با وجود کمک بانک‌مرکزی هنوز نتوانسته به نتیجه برسد و به اعتبار تبدیل شود تا بتوانیم از آن برای توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم. توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از بهترین خدماتی است که می‌توان به مردم تهران داد. انتظار داریم دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند، وظیفه خود را در مقابل مردم تهران انجام دهند. کمک به این ناوگان درواقع کمک به مردم است.»
شهردار تهران ادامه داد: «در شرایط غیرکرونایی روزانه ۴ میلیون سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران انجام می‌شود و انتظار این است که موضوع حاکمیتی دیده شود و همه کمک‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.» او گفت: «یکی از ویژگی‌های این ایستگاه این است که همه ضوابط مناسب‌سازی‌ برای افراد کم‌توان در آن اجرا شده است و تمام آسانسورها و پله‌برقی‌های ایستگاه فعال هستند. شرط اصلی ما هم این بوده که تا مناسب‌سازی‌ اجرا نشده، افتتاح نشود.»
به گفته شهردار تهران ساخت هر ایستگاه مترو بین 250تا 300میلیارد تومان هزینه دارد و برای ساخت ایستگاه برج میلاد حدود ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده است. حناچی همچنین تأکید کرد که این رقم در 10سال گذشته ۱۹برابر شده است.

کمک دولتی به حمل‌ونقل
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری که در این بازدید حضور داشت، با اشاره به کمک‌‌ دولت‌ها به حمل‌ونقل شهری گفت: «امروزه سایر کلانشهرها کمک‌های نقدی را برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود دریافت می‌کنند. شهرداری لندن در شرایط کرونا حدود 5/3میلیارد پوند (بالغ بر 100هزار میلیارد تومان) از دولت کمک گرفت و به تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو اضافه کرد. در هلند هم حمل‌ونقل عمومی 5/1میلیارد یورو از دولت کمک دریافت کرد تا فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب برای مقابله با انتشار ویروس رعایت شود.» سیدمناف هاشمی با تأکید براینکه ۱۲ ایستگاهی که قرار است طبق برنامه‌ریزی تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، پیشرفت‌ فیزیکی بیش از ۹۳ و ۹۵ درصد دارد، افزود: «درحال حاضر که شهرداری به خرید امکانات و تجهیزات رسیده است، بانک عامل سختگیری‌های بیش از حد نسبت به شهرداری اعمال می‌کند.»
او با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ کمکی از دولت در دوران کرونا دریافت نکرده است، توضیح داد: «مدت‌هاست که اوراق مشارکت نهایی شده و پول هم در حساب بانک عامل موجود است، اما شهرداری تهران تلاش می‌کند تا وثیقه‌های بانکی اوراق مشارکت با عاملیت بانک رفاه را تأمین کند.»
معاون شهردار تهران تأکید کرد: «تصور بانک از وثیقه، خرید املاک شهرداری است؛ درصورتی که این املاک تنها وثیقه‌ای در اختیار بانک هستند. ما تمامی حساب‌هایمان را به بانک رفاه اعلام کرده‌ایم تا درصورت تأخیر در پرداخت اقساط، پول را از حساب شهرداری برداشت کنند. حساب‌های شهرداری تهران  به اندازه پرداخت قسط پول دارند و فشار بیش از اندازه بانک عامل برای وثیقه ضرورتی ندارد. دولت باید کمک کند تا منابع نقدی حاصل از اوراق مشارکت هرچه سریع‌تر به‌حساب شهرداری تهران واریز شود.» معاون شهردار تهران ضمن درخواست از دولت و بانک مرکزی برای نقد شدن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و هزینه‌کرد آن در مترو و اتوبوسرانی، گفت: «با دستور شهردار تهران قرارداد خرید ۲۵۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس منعقد شده که با ۵۰۰میلیارد تومان حاصل از اوراق مشارکت می‌توان ۲۵۰دستگاه اتوبوس دیگر خریداری کرد.»
مسیر خط ۷ متروی تهران از ورزشگاه تختی تا میدان بوستان سعادت‌آباد ادامه دارد و ایستگاه برج میلاد در میانه این مسیر قرار می‌گیرد. بیشتر طول تونل این خط با 2دستگاه حفار مکانیزه (TBM) به‌صورت همزمان حفاری شده است.  

   خط 7متروی تهران
۲۷ کیلومتر طول
۲۲ ایستگاه نهایی
11ایستگاه در حال بهره‌برداری
3پست برق فشار قوی
2مجموعه پایانه و تعمیرگاه 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید