• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 116017
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkEz5
+
-

اخطارهای‌ایمنی شنیده نمی‌شود

دیدگاه
اخطارهای‌ایمنی شنیده نمی‌شود

مجید محمودی‌نیا-کارشناس ایمنی سازمان آتش‌نشانی

سازمان آتش‌نشانی براساس وظیفه ذاتی، به‌ویژه در حوزه پیشگیری، تقریبا به همه ساختمان‌های شهر حداقل یک‌بار برای بازدید مراجعه کرده است. واحد عملیات نیز از این قضیه مستثنا نیست و همچون آنها دفعات بیشتری از ساختمان‌های شهر بازدید کرده است. اگر داخل یک ملک تجاری یا مسکونی هم نشده باشند، حداقل یک‌بار جلوی درِ ملک رفته‌اند و بازدید داشته‌اند. به این عنوان که اگر یک واحد کاربری دچار حریق شد، شناخت در مورد موقعیت ملک وجود داشته باشد. اما مسئولیت داخل ملک‌ها به حوزه پیشگیری برمی‌گردد،  آن هم با اولویت ساختمان‌های بلند و اماکن تجمعی مانند مال‌‎ها، سینما‌ها، تالارهای پذیرایی، کلینیک‌های درمانی و مراکز پزشکی. این ساختمان‌ها در اولویت سازمان است، به این دلیل که علاوه بر معماری، متراژ و وسعت ساختمان، جان آدم‌ها اهمیت بیشتری دارد و در اماکن تجاری ازدحام جمعیت هست. حوزه پیشگیری به این اماکن مراجعه می‌کند و تذکرات لازم را می‌دهد و از جمله اینکه برای ادامه فعالیت دستورالعمل‌های لازم سازمان آتش‌نشانی را  رعایت کنند.
در این زمینه 2نکته وجود دارد؛ نکته اول چالش شهر تهران با ساختمان‌های بلند است. یعنی شهرداری و سازمان‌های ذیربط به این قضیه فکر می‌کنند که چطور این معضل را حل کنند. معضل شهر تهران که شامل بافت فرسوده یا قسمت‌های قدیمی شهر یا معابر کم‌عرضی می‌شود که در آنجا ساختمان‌ها با تراکم بیشتری ساخته شده‌اند.
این ساختمان‌ها قبلا ساخته شده و به‌عنوان مثال در محدوده منطقه12 قرار گرفته‌اند، بعد تغییر کاربری داده و از ملک مسکونی به تجاری یا اداری  تغییر کرده است. اینها، برای سازمان آتش‌نشانی معضل است. چند روز پیش در خیابان جمهوری انبار یک ساختمان مسکونی منفجر شده و همه‌‌چیز را نابود کرده بود. در واقع از این ساختمان به‌عنوان انبار مخفی استفاده می‌کردند و آتش‌نشانی هیچ اطلاعی از کاربری این ملک نداشته است. البته ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شوند، حتی مسکونی‌ها با هر نوع کاربری را سازمان آتش‌نشانی می‌شناسد. ما در مراحل مختلف به آنها دستورالعمل می‌دهیم و این املاک حداقل از لحاظ معماری و دیگر مسائل رعایت کردند و شناسنامه آن در سازمان هست. اما ساختمان‌های تجاری علاءالدین و ساختمان‌های آن محدوده که ناایمن هستند، ماجرای دیگری دارد. زیرا این ساختمان‌ها قبلا ساخته شدند و ممکن است تأییدیه سازمان آتش‌نشانی نداشته باشند. واقعیت این است که سازمان ما ضابط قضایی نیست. یعنی اهرمی مبنی بر اینکه بتوانیم ساختمان‌های ناایمن را ببندیم، نداریم. شاید برخی ملک‌ها نیاز به تخریب هم داشته باشند، اما این مسائل برای مالکان قابل پذیرش نیست. البته ما به‌عنوان سازمان آتش‌نشانی زیر بار نمی‌رویم و به‌طور مداوم به ساختمان‌ها سر می‌زنیم و به افراد تذکر می‌دهیم، دستورالعمل‌های ایمنی را ارائه می‌کنیم تا موظف به رعایت آن شوند. اما رعایت این دستورالعمل‌ها و اینکه این کار را باید انجام دهند یا نه، در حیطه وظایف سازمان نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید