• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115920
+
-

از آریزونا تا میرداماد




محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، دیروز در نطقی هم رئیس‌جمهوری و دولت، هم رئیس سازمان برنامه و بودجه، هم وزیر اقتصاد و البته هم رئیس‌کل بانک مرکزی را مورد انتقاد قرار داد و با ردیف کردن برخی مشکلات فعلی اقتصاد در حوزه‌های مختلف مدعی شد که ریشه این مشکلات به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد برمی‌گردد، نه میشیگان، جورجیا و آریزونا.
شاید تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اکثر مردم نامی از ایالت‌های میشیگان، جورجیا و آریزونا نشنیده بودند و با آدرسی که دیروز رئیس مجلس داد، می‌توان از این پس از اصطلاحات جدید در اقتصاد سیاسی ایران بهره برد. اشاره قالیباف به پاستور یعنی دولت حسن روحانی و شخص او، بهارستان یعنی محمدباقر نوبخت سازمان برنامه و بودجه و نه محمدباقر قالیباف و همکارانش در مجلس، باب همایون یعنی فرهاد دژپسند، وزیراقتصاد و میرداماد یعنی عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی.
پیش از این هم حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته بود: مردم برای کمبود و مشکلات اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است، کسی به مردم آدرس اشتباه ندهد. اینکه مقامات ارشد نظام به جای دور هم نشستن و چاره اندیشیدن برای مشکلات اقتصادی کشور، در حال آدرس دادن و طعنه زدن به همدیگر از پشت تریبون‌های رسمی هستند، البته نفعی برای کشور و مردم ندارد و باید واقع‌بین بود.
در نخستین واکنش رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف نوشت: واردکردن بانک مرکزی  به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای را توصیه نمی‌کنم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانم. اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد.
عبدالناصر همتی، خطاب به قالیباف با اشاره به اینکه متأسفانه بانک‌مرکزی را متهم به ایجاد خود تحریمی کردید، یادآوری می‌کند: برای اطلاع حضرتعالی در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی درمقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی درمقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است.
توصیه سکاندار سیاست ارزی و پولی کشور که از یک سو با چالش‌های اقتصادی کشور و از سوی دیگر با فشار سنگین تحریم‌ها مواجه است، به رئیس مجلس این است که به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با این فشارهای اقتصادی، با سیاست‌های ضدتورمی و تلاش‌ برای رونق تولید داخلی کمک کند و همراه و همگام شود.
پاسخ صریح رئیس‌کل بانک مرکزی به رئیس قوه مقننه شاید در طول تاریخ در نوع خود کم سابقه است زیرا دست‌کم از زمان تاسیس این نهاد تاکنون، انتقاداینگونه رئیس یک قوه از قوای سه گانه، مصداق نداشته که بانک مرکزی یک کشور متهم به کم‌کاری و خودتحریمی شود. از این منظر شایسته است که سکاندار قوه مقننه در نقد مشکلات اقتصادی کشور، بیش از آنکه بر منویات سیاسی و مقطعی متمرکز شود، حقیقت‌ها را بازگوید و اینکه گفته شود، مشکلات کشور تنها به مدیریت برمی‌گردد نه ساختارهای اقتصادی و تصمیم‌گیری درباره اقتصاد ایران و نه فشار تحریم‌ها، کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد. دست‌کم اینکه ریشه برخی مشکلات اقتصادی به نوع قانونگذاری مجلس در ادوار گذشته و حتی حال حاضر برمی‌گردد که شوربختانه گرفتار حاشیه‌ها شده و از متن فاصله گرفته است. راستی نسخه مجلس برای کم کردن مشکلات مسکن، ارز، تورم، بازار سرمایه و... چیست؟ آیا ساختمان مجلس در ضلع شرقی خیابان بهارستان هم نمی‌تواند سهمی درحل مشکلات این روزهای اقتصادی مردم داشته باشد؟ واقع‌بینی حکم می‌کند همه جانبه نگر باشیم و آدرس اشتباه دادن دردی از مشکلات اقتصادی مردم کم نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :