• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115909
+
-

شراکت اقتصادی اسرائیل و امارات علیه فلسطین

ورود امارات به پروژه‌های عمرانی در سرزمین‌های اشغالی، بافت عربی-اسلامی قدس را در معرض خطر قرار داده است

گزارش
شراکت اقتصادی اسرائیل و امارات علیه فلسطین

 برخلاف کشورهایی نظیر بحرین و سودان که صرفا به اعلام توافق عادی‌سازی سیاسی با رژیم صهیونیستی بسنده کرده و برنامه‌ای برای توسعه روابط با اسرائیل در سایر بخش‌ها ندارند، روزبه‌روز ابعاد تازه‌تری از روابط همه‌جانبه میان امارات و اسرائیل کشف می‌شود. به نوشته روزنامه هاآرتص، یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های نفوذ امارات در فلسطین اشغالی، برقراری ارتباط گسترده با تجار عرب و یهودی قدس است؛ آن هم درحالی‌که امکانات مالی تشکیلات خودگردان فلسطین برای حمایت از تجار عرب طی سال‌های گذشته به‌طور قابل‌توجهی محدود شده است. براساس گزارش هاآرتص، تجار نزدیک به امارات طی 3‌ماه گذشته ده‌ها ملک بااهمیت در مناطق حساس قدس، مخصوصا در نزدیکی مسجد‌الاقصی را خریداری کرده‌اند. باید توجه داشت که خریداری این املاک تاریخی به‌دلیل منازعات سیاسی و احتمال تخریب آنها در برنامه‌های شهرسازی رژیم‌صهیونیستی کار آسانی نیست. تشکیلات خودگردان، سازمان اوقاف فلسطین و همچنین پادشاهی اردن به‌عنوان متولی تاریخی اماکن مذهبی شهر قدس ازجمله بازیگرانی به شمار می‌روند که در تمام این‌ سال‌ها، بافت مناطق تاریخی مشرف به مسجد‌الاقصی را حفظ کرده و مانع از خرید و فروش املاک و اراضی در این مناطق بوده‌اند. حالا اما به‌نظر می‌رسد با چراغ سبز اسرائیل و پمپاژ منابع مالی از سوی امارات، معادلات اقتصادی در شهر قدس نیز رو به تغییر است. البته این اطلاعات محدود به روزنامه هاآرتص نبوده و تا‌کنون چندین رسانه از تلاش‌های امارات برای دستیابی به اراضی بخش قدیمی شهر قدس خبر داده‌اند. برای مثال روزنامه العربی‌الجدید هفته گذشته در گزارشی با همین موضوع می‌نویسد: ابوظبی به بسیاری از صاحبان املاک و تجار عربی قدس وعده پرداخت پول مستقیم یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی آنان را داده است. همچنین برخی منابع از پیشنهاد دولت امارات به تجار عربی برای عفو مالیات‌های پرداخت نشده آنها در ازای فروش ملک در قدس خبر داده‌اند.
جالب آنکه همزمان با افزایش نفوذ همه‌جانبه امارات در قدس، فضا برای حمایت‌های مالی قطر، ترکیه و حتی اردن از پروژه‌های اقتصادی در این شهر محدودتر شده است. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: معادلات اقتصادی در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی، تا‌کنون میدانی برای رقابت‌های نیابتی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی بود، اما ورود انحصاری امارات به این حوزه، به‌معنای ائتلاف اسرائیلی-اماراتی علیه منافع فلسطین است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری‌های گسترده اماراتی‌ها، طی سال‌های آینده زمینه را برای تخریب بخش مهمی از میراث عربی-اسلامی قدس یا حتی کرانه غربی فراهم کند.
تمام اینها در حالی است که شراکت اقتصادی امارات و اسرائیل محدود به موارد فوق نبوده و شامل حمایت مالی برای ساخت شهرک‌ها و پروژه‌های جدید نیز می‌شود. یکی از مصادیق روشن این همکاری، پروژه «سیلیکون ولی» در منطقه الجوز شهر قدس است؛ منطقه‌ای که براساس برنامه‌های شهرداری رژیم صهیونیستی در قدس باید به کلی تخریب شده و به قطب گردشگری، سیاحتی و علمی منطقه تبدیل شود. این منطقه بخشی از میراث عربی-اسلامی شهر قدس به شمار می‌رود. حسن ناحوم، شهردار قدس (وابسته به اسرائیل) با هدف جذب سرمایه‌گذاری برای این پروژه به ابوظبی سفر کرده و به گفته خود «با واکنشی ارزشمند» روبه‌رو شد.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به این گزارش‌ها می‌نویسد: اصل برقراری روابط میان امارات و اسرائیل برای ما اتفاق غافلگیرکننده‌ای نبود؛ چراکه از سال‌ها پیش جزئیات مختلفی از این روابط در رسانه‌های مختلف افشا شده است. اما سرعت توسعه روابط اقتصادی دوجانبه برای همه ما شگفت‌آور است؛ هیچ‌کس گمان نمی‌کرد امارات با این سرعت به‌منظور تامین منابع مالی پروژه‌هایی که برای تخریب میراث عربی و آواره کردن فلسطینیان طراحی شده، اعلام آمادگی کند.

دیگر زمینه‌های همکاری امارات و رژیم صهیونیستی
  گردشگری: به نوشته روزنامه الاتحاد امارات، توافقنامه‌های لازم برای آغاز روابط گردشگری میان طرفین، ازجمله در زمینه ویزا و هواپیمایی به‌زودی نهایی می‌شود. مدیر شرکت هواپیمایی یسرائیر در رژیم صهیونیستی نیز پیش‌بینی کرده با گذشت 2سال، سالانه یک‌میلیون شهرک‌نشین برای بازدید از دوبی و ابوظبی به امارات سفر خواهند کرد.
  هواپیمایی: شرکت هواپیمایی امارات توافقی را برای تهیه اغذیه متناسب با سنت‌ها و آداب دینی یهودیان به امضا رسانده است. همچنین گفته می‌شود خط هوایی مستقیم دوبی-تل‌آویو به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند. بر این اساس «اسرا ایر» نخستین شرکت هواپیمایی است که جایگاه اختصاصی در فرودگاه دوبی خواهد داشت.
  بنادر و کشتیرانی: شرکت‌های «بنادر دوبی» امارات و «دورتاور» اسرائیل نخستین توافقنامه‌های اقتصادی دوجانبه پس از توافق کاخ سفید را به امضا رسانده‌اند. اسرائیل به‌دنبال استفاده از ظرفیت بزرگ شرکت بنادر دوبی برای حضور در بنادر عربی منطقه و رهایی از انحصار کانال سوئز است. براساس گزارش‌ها، بندر جبل علی امارات نخستین مقصد کالاهای اسرائیل در خلیج‌فارس خواهد بود.
  نظام بانکی: بانک لئومی اسرائیل تا‌کنون 2تفاهمنامه مالی با بانک اول ابوظبی (یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان) به امضا رسانده است. بانک هبوعلیم که بزرگ‌ترین بانک رژیم صهیونیستی است نیز پس از توافق کاخ سفید، یک تفاهمنامه مالی با بانک ملی دوبی به امضا رسانده است. این تفاهمنامه‌ها، دسترسی اسرائیل به شبکه مالی در جهان عرب و شرق آسیا را افزایش خواهد داد.
  بازرگانی: به گفته وزیر ارتباطات اسرائیل، سقف مبادلات تجاری میان رژیم صهیونیستی و امارات ظرف یک‌سال به 500میلیون دلار و 3تا 5سال به 4میلیارد دلار در سال می‌رسد؛ این در حالی است که آمار و ارقام مطرح شده از سوی رسانه‌ها و منابع غیررسمی اسرائیلی بیش از اینهاست.
  کشاورزی: تکنولوژی اسرائیل در زمینه کشاورزی صحرایی بدون شک یکی از حوزه‌های همکاری مشترک میان طرفین در سال‌های آینده خواهد بود. تا‌کنون دولت‌های امارات و رژیم صهیونیستی یک تفاهمنامه امنیت غذایی و آبی به امضا رسانده‌اند. شرکت‌های رژیم‌صهیونیستی در زمینه تصفیه آب نیز یکی دیگر از برندگان این توافق با امارات به شمار می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید