• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115906
+
-

آفریقا/ سرانجام؛ صلح در لیبی

مذاکرات صلح لیبی زیرنظر سازمان ملل سرانجام نتیجه داد و طرف‌های درگیر توافق کردند تا انتهای سال آینده انتخابات برگزار کنند؛ توافقی که امیدها برای پایان دادن به یک دهه مناقشه خونین را تقویت کرده است.
توافق جمعه در پنجمین روز مذاکرات در تونس به‌دست آمد؛ مذاکراتی که 75هیأت دولتی و غیردولتی از گروه‌ها و طیف‌های مختلف نظامی و غیرنظامی لیبی در آن شرکت داشتند. استفانی ویلیامز، نماینده سازمان ملل در امور لیبی بعد از نشست به خبرنگاران گفته که شرکت‌کنندگان در مذاکرات توافق کرده‌اند انتخابات ملی 24دسامبر سال 2021(ابتدای زمستان آینده) برگزار شود. اعلام توافق برای برگزاری انتخابات، نخستین تصمیم جدی در مذاکرت تونس است. انتخابات سال آینده همچنین نخستین انتخابات در این کشور از سال 2014به بعد به شمار می‌رود. هدف مذاکرات در تونس تشکیل یک دولت انتقالی در لیبی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دولت مسئول ارائه خدمات عمومی و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات خواهد بود. علاوه بر اینها، دولت انتقالی باید به بحران اقتصادی ای که گریبان لیبی را گرفته رسیدگی کند و مهار همه‌گیری کرونا و مقابله با پیامدهای آنها را هم درنظر داشته باشد. تا‌کنون بیش از 900نفر در لیبی به‌خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
همزمان با مذاکرات تونس، ‌مذاکرات نظامی بین گروه‌های درگیر در لیبی در شهر ساحلی سرت در جریان بود تا جزئیات توافق آتش‌بسی که در ‌ماه اکتبر به‌دست آمد مشخص و نهایی شود. این آتش‌بس به‌صورت رسمی به بیش از یک سال درگیری نظامی مستقیم بین نیروهای دولت توافق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و در طرابلس مستقر است و نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شرق خاتمه داد. 75گروهی که در تونس ملاقات کردند توسط سازمان ملل مشخص شده‌اند، اما برخی لیبیایی‌ها مشروعیت آنها را زیر سؤال برده‌اند و از شیوه انتخاب آنها انتقاد کرده‌اند.
تحلیلگران نگران هستند که دولتی که نتیجه این مذاکرات باشد نتواند مشروعیت به‌دست بیاورد و از سوی نیروهایی که نهادهای موجود را در اختیار دارند به عقب رانده شود.
غسان سلامه، نماینده پیشین سازمان ملل در امور لیبی گفته است که امید زیادی دارد تا این توافق، سرآغاز صلحی پایدار در لیبی باشد. با وجود خوش‌بینی‌ها، تحلیلگران هشدار داده‌اند که هم بازیگران محلی و هم قدرت‌های خارجی، درصورتی که حاکمیت جدید از منافع آنها دفاع نکند، دست به خرابکاری خواهند زد. در مذاکرات نظامی در سرت، برای مثال، دولت وحدت ملی یک گروه شبه‌نظامی روسیه را متهم کرد که از فرود هیأتش در یک پایگاه نظامی در نزدیکی سرت جلوگیری کرده است. با این حال سلامه معتقد است روسیه و ترکیه، از صلح نفع خواهند برد. مسکو و آنکارا قبل از سقوط قذافی قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار برای توسعه زیرساخت‌های لیبی امضا کرده‌اند. سلامه در این‌باره گفته است: «لیبیایی‌ها آماده هستند در راه بازسازی کشور خود، به قراردادهایی که بسته‌اند احترام بگذارند. در واقع آنها عجله دارند تا بازسازی کشورشان را شروع کنند. »

این خبر را به اشتراک بگذارید