• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115905
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5J2Y
+
-

خبر/تلاش مترو برای استفاده از ظرفیت‌های مالی کشور

در برنامه‌ریزی‌های مربوط به طرح جامع حمل‌ونقل عمومی تهران، حدود 500کیلومتر خطوط ریلی درون‌شهری درنظر گرفته شده که تاکنون 234کیلومتر آن محقق شده است. تا سال گذشته نیز سرفاصله زمانی عبور قطار‌ها به میانگین 4دقیقه می‌رسید؛ درحالی‌که طراحی این خطوط برای عبور هر 2.5دقیقه یک قطار بوده است. برای رسیدن به این هدف و باتوجه به تعداد 1521واگن موجود در سال1398، نیاز به 1459واگن دیگر فقط برای خطوط موجود احساس می‌شود. به گزارش همشهری، اکنون به‌دلیل شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، نیاز به کاهش سرفاصله زمانی قطارها برای افزایش ظرفیت و حفظ فاصله اجتماعی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ویژه مقابله با کرونا، ضروری است اما متروی تهران به‌دلیل کمبود منابع، نه‌تنها قادر به تامین ناوگان جدید نیست، بلکه استفاده از بخشی از همین ناوگان در حال بهره‌برداری نیز به‌دلیل فرسودگی مقدور نیست. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در این رابطه می‌گوید: «اقدامات فراوانی از اردیبهشت امسال برای استفاده از ظرفیت تبصره18 قانون بودجه برای تامین ناوگان انجام شد. تهیه طرح توجیهی، اخذ تأییدیه از وزارت کار، مذاکرات مکرر با سازمان برنامه و بودجه، مذاکرات با بانک‌ها و مؤسسات مالی جهت پذیرش عاملیت تسهیلات و... ازجمله این اقدامات بوده‌اند.»
لیلا موسوی محولاتی می‌افزاید: «در این راستا با یکی از مؤسسات مالی کشور توافق نهایی انجام و پیش‌نویس توافقنامه نهایی نیز برای سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد اما درنهایت اعلام شد امکان استفاده از ظرفیت تبصره18 برای این طرح وجود ندارد.» او با اشاره به تسهیلات تبصره19 قانون بودجه، تأکید می‌کند: «در این زمینه نیز مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه در جریان است و شرکت متروی تهران در حال رایزنی با بخش خصوصی به‌منظور مشارکت در طرح، مطابق با الزامات این ماده قانونی است. فرایند استفاده از این ظرفیت قانونی البته طولانی و زمانبر است.» او می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین منابع مالی مترو برای توسعه خطوط و ناوگان، وجوه دریافتی از محل ماده12 قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر است که پرداخت آن از سال98 اجرا شده. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد مسافران مترو، خط مبنای تعیین‌شده برای مترو در مصوبه شورای اقتصاد محقق نشد.»
او با بیان اینکه ظرفیت مترو به‌دلیل رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی تغییر کرده است، اضافه می‌کند: «شرکت مترو در حال انجام مذاکرات فشرده با وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت است تا بتواند به راهکار مناسبی جهت ازسرگیری روند پرداخت‌های ماده12 در دوران کرونا دست یابد.» موسوی تأکید می‌کند: «با توجه به عدم‌ امکان استفاده از ظرفیت‌های قانونی که اشاره شد، بهترین گزینه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی کشور است. بدین‌منظور شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری  برای تامین ناوگان شبکه متروی تهران درخواست همکاری کرد. همچنین جلساتی نیز با حضور علی آقامحمدی، رئیس گروه مشاوران اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تشکیل شده و پیگیری این موضوع در صدر اولویت‌های شهرداری و متروی تهران قرار دارد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید