• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115893
+
-

نخستین دستاورد دفاعی برجام در تدوین سند با عراق

نظامی
نخستین دستاورد دفاعی برجام در تدوین سند با عراق

 کمتر از یک‌ ماه پس از لغو رسمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام، تدوین سند دفاعی با عراق در سفر وزیر دفاع این کشور به ایران رونمایی شد. سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع 27مهرماه، شب لغو تحریم‌ها، در تلویزیون گفته بود «درخصوص خرید و فروش سلاح برنامه داریم. از حدود یک سال قبل که آمریکا تلاش کرد این محدودیت‌ها تمدید شود به نوعی باعث شدند که بسیاری از کشورها از توانمندی ما آگاه شوند و به ما مراجعه کنند. در این خصوص مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شده و زمینه‌هایی برای فروش و تأمین نیازمندی‌ها وجود دارد که البته فروش ما بسیار گسترده‌تر خواهد بود. »
 «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق در سفر خود با ایران با وزیر دفاع، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کرد. سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این دیدارها از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، همکاری‌ دفاعی ایران و عراق موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سردار باقری هدف از انجام این دیدار را توسعه و تعمیق امنیت در هر دو کشور ایران و عراق دانست و افزود: تاکنون در همه زمینه‌ها بحث‌های گوناگونی داشته‌ایم و خواهیم داشت؛ همچنین 2 کشور سندی را آماده کرده‌اند که مراحل آخر را می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیک به امضا خواهد رسید. ما در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قراردادهایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی را که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است.
براساس گزارش ایرنا، جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق ظهر یکشنبه نیز با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کرد. در این دیدار دریابان شمخانی با تأکید بر اینکه حمایت از اراده و امنیت مردم عراق سیاست پایدار ایران است، تصریح کرد: این همکاری‌ها متضمن ثبات و امنیت منطقه است و باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود. او با بیان اینکه یکی از اهداف اعلامی آمریکا از حضور در منطقه غرب آسیا ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای منطقه است، بر ضرورت هوشیاری همه کشورهای منطقه برای مقابله با این توطئه شوم تأکید کرد. شمخانی، با اشاره به اعتراف صریح مقامات ارشد آمریکایی مبنی اینکه حضور آنان در منطقه غرب آسیا جز جنگ افروزی، بی‌ثباتی و از بین رفتن منابع حیاتی منطقه، نتیجه‌ای نداشته با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان آمریکاست.
در ادامه این دیدار جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت و کمک‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در دفع شر تروریسم از کشور عراق بر تقویت و گسترش روابط ایران و عراق به‌ویژه در حوزه‌های نظامی و امنیتی تأکید کرد. او با بیان اینکه هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر روابط دو کشور تأثیر‌گذار باشد گفت: تجربه 2کشور در جریان مبارزه با داعش نشان داد در سایه همکاری مشترک می‌توان بر بحران‌ها غلبه کرد و فرصت‌های مناسبی برای همکاری در سایر حوزه‌ها به‌منظور رفاه و آرامش مردم دو کشور ایجاد کرد.
سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع هم در دیدار عصر روز شنبه ‌خود با همتای عراقی گفته بود: «وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندی‌های نیروهای مسلح عراق راتامین و برآورده نماید. » جمعه عنان سعدون نیز خطاب به او گفته بود: «افتخار می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستیم داعش را در عراق شکست دهیم و ملت عراق هرگز کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن و شکست داعش را فراموش نخواهند کرد و همواره قدردان جمهوری اسلامی ایران برای کمک و حمایت‌های بی‌دریغ برادرانه از ملت و دولت عراق هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید