• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115878
+
-

چاقی در اثربخشی واکسن کووید-۱۹ اختلال ایجاد می‌کند

همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بار دیگر اپیدمی چاقی را در کانون توجهات قرار داد و معلوم کرد چاقی دیگرمسئله‌ای نیست که فقط در درازمدت آسیب رسان باشد، بلکه حتی در مدت زمان کوتاهی هم می‌تواند بدن را آسیب پذیر کند.
به گزارش ایسنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده گزارش کرده است: ۷۳ درصد از پرستارانی که به‌دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بستری شده‌اند، دچار عارضه چاقی بوده‌اند. علاوه بر این، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، چاقی در اثربخشی واکسن کووید-۱۹ اختلال ایجاد می‌کند.
در ابتدای همه‌گیری کرونا پزشکان معتقد بودند که چاقی تنها خطر ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد و بر احتمال ابتلا به این بیماری تأثیری ندارد. بررسی‌های تازه اما نشان می‌دهد که چاقی نه‌تنها خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن را افزایش می‌دهد، بلکه بر افزایش احتمال ابتلا نیز تأثیر دارد.
در‌ماه مارس نتایج مطالعه انجام شده نشان داد؛ فشار خون بالا، دیابت و بیماری عروق کرونر قلب در بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ شایع‌تر است. هرچند در‌ماه آوریل محققان از چاقی به‌عنوان فاکتور خطرزای مستقل در ابتلا به بیماری کووید-۱۹ یاد کردند.
علاوه بر این در دو مطالعه دیگر که با حضور نزدیک به ۱۰ هزار بیمار انجام گرفت، مشخص شد افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ که دچار چاقی هم هستند در مقایسه با بیمارانی که شاخص توده بدنی (BMI)آنان طبیعی و سالم است، ممکن است، در مدت ۲۱ روز فوت کنند. درحالی‌که این رقم در بیماران گروه دوم ۴۵ روز‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید