• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115794
+
-

گفت و گو/30هزار شهروند داوطلب واکنش اضطراری

گفت و گو/30هزار شهروند داوطلب واکنش اضطراری

 معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت بحران شهر تهران از کمک داوطلبان گروه دوام در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه خبرداد.
یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران آموزش و مشارکت‌های مردمی است. در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله یا آتش‌سوزی وسیع و فرونشست و... که ناگهان تبدیل به بحران می‌شوند، بدون همراهی و همکاری مردم کارهای امدادرسانی به سختی انجام می‌شود. به گفته مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مردم امدادرسان بالقوه محلات هستند که در 72ساعت اولیه یا طلایی می‌توان از آنها کمک گرفت. براساس همین اصل آموزش شهروندان در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته است و از سال85 هم خانه‌های دوام در محلات راه‌اندازی شده‌اند. به گفته حیدر کلهری، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت بحران شهر تهران اکنون حدود 30هزار شهروند داوطلب گروه دوام (داوطلب واکنش اضطراری مدیریت بحران) در تهران وجود دارد. گفت‌وگوی همشهری با این مدیر شهری را می‌خوانید. 

قبل از هرچیزی درباره گروه‌های دوام توضیح می‌دهید؟
گروه‌های دوام در حقیقت افراد داوطلبی هستند که آموزش‌های لازم مربوط به امداد و نجات و حتی اطفای حریق را فراگرفته‌اند و در مواقع اضطراری می‌توانند به‌خود و دیگران امدادرسانی کنند.

 آیا در تمام محلات شهر تهران این گروه‌ها تشکیل شده‌اند؟
بله. از سال 85با راه‌اندازی خانه‌های دوام در سراهای محله، آموزش‌ها به افراد داوطلب ارائه و گروه‌های دوام تشکیل شده‌اند.

 با توجه به گذشت حدود 4سال از تشکیل گروه‌های دوام، اکنون تهران چند شهروند داوطلب دارد؟
هم‌اکنون حدود 30هزار شهروند داوطلب در تهران داریم که 7تا 8هزار نفر آمادگی کامل دارند و می‌توانند در مواقع بحرانی امدادرسانی کنند.

 گویا رویکرد جدیدی در جذب داوطلبان دارید.
در گذشته پذیرای همه مردم در گروه‌های دوام بودیم و در رویکرد جدید علاوه بر شهروندان عادی، جذب افراد با تخصص خاص در دستور کار قرار گرفته است. به‌طور مثال در امدادرسانی توانایی و آمادگی جسمانی بسیار اهمیت دارد یا در بحران مربوط به شریان‌های حیاتی مانند آب و برق و گاز هم نیاز به افراد با تخصص فنی است. این رویکرد قطعاً سبب مدیریت مطلوب بحران می‌شود.

 به‌دلیل شیوع کرونا آیا آموزش‌ داوطلبان تعطیل شده است؟
خیر. آموزش‌ها در فضای مجازی ادامه دارد و شهروندان می‌توانند به سایت سازمان مراجعه و در بخش آموزش مجازی و سامانه دوام ثبت‌نام و در دوره‌های آموزش مجازی شرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید