• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115786
+
-

تولید در روزهای سخت

آیا می‌توان تمام تولیدات تلویزیونی را متوقف کرد

تولید در روزهای سخت

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

افزایش بی‌رویه مبتلایان به کووید- ۱۹ دوگانگی را در تولید سریال‌های تلویزیونی به‌وجود آورده است. از یک سو بسیاری معتقدند که «آنتن تلویزیون را نمی‌توان خالی نگه داشت و هنرمندان هم همچون کارکنان سلامت برای سلامت روح مردم تلاش می‌کنند» و از سوی دیگر برخی از عوامل تولید و بازیگران می‌گویند باید تولید را متوقف کرد. هر چند در میان سازندگان تلویزیونی نیز دلایل موافقت و مخالفت با روند تولید سریال‌ها یکی نیست.
هفته گذشته دو نظر متفاوت درباره ساخت پروژه‌ها واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت. علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا، خواستار توقف پروژه‌های تولید سریال و فیلم شد اما سعید نمکی، وزیر بهداشت پیشنهاد کرد هنرمندان برای بالا بردن روحیه مردم و سرگرم کردن آنان در دوران خانه‌نشینی، دست به‌کار ساخت پروژه‌های مختلف شوند. این در حالی بود که وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس صداوسیما ضمن بلامانع خواندن ساخت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تولید این پروژه‌ها را در شرایط کرونا تأثیرگذار و مفید دانسته است. وزیر بهداشت در نشستی عنوان کرد:«اگر به خانواده بگوییم در خانه بمان باید خوراک ماندن در خانه فراهم شود. صدا و سیما سریال‌های تکراری را نشان می‌دهد و من به آقای علی‌عسگری گفتم با رعایت برخی نکات می‌توانید برای مردم خوراک تهیه کنید. بچه‌ها باید از دلمردگی خارج شوند که ما هم آماده کمک کردن هستیم.» هر چند در یک ‌ماه اخیر آمار مبتلایان بسیار بالا بوده و برخی از بازیگران و عوامل پشت صحنه نیز درگیر این ویروس شده‌اند اما به گفته مدیران سازمان نمی‌توان تولیدات تلویزیون را به‌طور کامل متوقف کرد. مجید اکبرشاهی، مدیر گروه فیلم و سریال سیما فیلم با بیان اینکه فرایندهای سریال‌سازی‌ کنترل و پروتکل‌ها رعایت شده، گفت: «اینطور نیست که ما بی‌محابا کار کنیم؛ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی با هماهنگی وزارت بهداشت برای همه گروه‌ها تنظیم شده است. این اتفاق ممکن است هر جایی رخ بدهد. برای ساخت فیلم و سریال در دوران کرونا مشخصا دستورالعمل نوشته‌ایم و مثل بقیه کشور که مشغول کار هستند، باید کار کنیم.» جریان تولید سریال‌ها که گاهی تعداد عوامل‌شان به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد، ادامه دارد. این ادامه گاهی دامن بازیگران، عوامل و حتی سازندگان را می‌گیرد اما مدیران تلویزیون و تهیه کننده‌ها می‌گویند که پروتکل‌ها را سر صحنه تصویربرداری رعایت می‌کنند و در عین حال به زعم آنها آنتن را هم نمی‌توان خالی نگه داشت و بازیگران هم برای امرار معاش چاره‌ای جز همراهی ندارند. مهدی آذرپندار، مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در گفت‌وگویی که با مهر داشته، از وضعیت پروژ‌ه‌ها می‌گوید:« حضور پزشک، فراهم کردن مواد بهداشتی، انجام تب‌سنجی و... ازجمله مواردی است که در پروژه‌ها رعایت می‌شود تا اتفاق ناخوشایندی گریبانگیر پروژه‌ها نشود.» وی ادامه می‌دهد:«با توجه به 3-2 ماه توقفی که در ابتدای سال به‌دلیل شیوع کرونا رخ داد، برخی سریال‌ها به زمان پخش خود نرسیدند و هر 3 شبکه تقریباً در اواسط تابستان مجبور شدند سریال تکراری پخش کنند و همه به یکباره انتقاد کردند که تلویزیون دستش خالی شده است. از همین انتقادات هم مشخص می‌شود برخی که می‌گویند تولیدات را در ایام پیک متوقف کنید و به جای آن سریال‌های پربیننده و محبوب قدیمی را پخش کنید، چقدر در اشتباه هستند. واقعیت این است که مردم دوست ندارند در باکس اصلی سریال تکراری ببینند.»

سریال‌های در حال تولید

یکی از سریال‌های پربازیگر، «سلمان فارسی» داوود میرباقری است. عوامل بار دیگر برای تصویربرداری به سمنان بازگشته‌اند. این سریال تاریخی از پربازیگرترین و پرعوامل‌ترین در صحنه و پشت صحنه است که کار خود را ادامه می‌دهد. از سریال‌هایی که بازیگرانش دچار کرونا شدند «جشن سربرون» مجتبی راعی است که لاله اسکندری مبتلا به کرونا شد و کریم اکبری‌مبارکه بعد از مبتلا شدن به کرونا از دنیا رفت ولی تولید این سریال ادامه دارد. علی مسعودی در مشهد مشغول ساخت سریال نوروزی است. رابعه اسکویی بازیگر «هشت آباد» که برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ آماده می‌شود، به کرونا مبتلا شد. در همین روزهای اوج شیوع کرونا، ‌تصویربرداری سریال «بچه مهندس ۴» احمد کاوری به تازگی با حضور فرهاد قائمیان و مهشید جوادی در تهران آغاز شده است. تصویربرداری «رعد و برق» بهروز افخمی با ضبط ۶۰درصد از این سریال به پایان رسیده است. تصویربرداری سریال «بیگانه‌ای با من است» به پایان رسید و این مجموعه تلویزیونی بعد از «از سرنوشت» در نوبت پخش کنداکتور شبکه 2 قرار گرفت. البته پرویز پورحسینی یکی از بازیگران سریال به‌دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه است. ابوالقاسم طالبی هم تصویربرداری «طلاق» را در دست دارد. «شرم» احمد کاوری هم در حال فیلمبرداری است و به‌زودی به پایان می‌رسد. «افرا» برای شبکه اول در حال تولید است و «دادستان» ده‌نمکی در حال تدوین است. «شهیدان باکری» را هم هادی حجازی‌فر در دست دارد. سریال «۲۳ نفر» هم توسط مهدی جعفری ساخته می‌شود. تصویر برداری سریال ن خ به کارگردانی سعید آقا خانی همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید