گزارش تئاتر 53
حسن سنتوری، گیل و بنگاه تئاترال
مهرداد رهسپار
نمایشهای مهم سال1353کم نیستند. آربی اوانسیان در این سال «کالیگولا» نوشته آلبر کامو را در کارگاه نمایش به صحنه میبرد، «جمعهکشی» از اسماعیل خلج و «جان نثار» از بیژن مفید نیز در همین سال در کارگاه نمایش اجرا میشوند. علی نصیریان که از آغاز مشهور به نویسنده و کارگردان «تئاتر ملی» است، با همان سبک و سیاق سابق خود در تالار 25شهریور «بنگاه تئاترال» را به صحنه میبرد. «طلبکارها» از استریندبرگ، «انسان حیوان و تقوا» از لوئیجی پیراندلو، «معلم من پای من» از پیتر هاندکه نمایشنامههای مهم غیرایرانی سال1353هستند که در این سال موردتوجه کارگردانان جوان آن سال قرار میگیرند اما در میان اینها نمایشهای تکافتاده و قابلتوجهی وجودداشتند؛ یکی از آنها «لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته اکبر رادی به کارگردانی رکنالدین خسروی است که در تالار 25شهریور (سنگلج) به صحنه میرود. بنا به گزارش وزارت فرهنگ و هنر، این نمایش در 38شب اجرا، 6508نفر تماشاگر داشت که در قیاس با اجرای بنگاه تئاترال در همان سالن، اندک بهنظر میرسد؛ زیرا بنگاه تئاترال در 90شب اجرا 25713نفر تماشاگر داشته است. اما امروز با مطالعه متنی که از هر دو نمایش باقیمانده، به خوبی درمییابیم که ظاهرا لبخند باشکوه آقای گیل، برخلاف بنگاه تئاترال، چندان پسند و مد روز دوران خود نبوده است. درحالیکه میتوان آن را در زمره مهمترینهای ادبیات نمایشی ایران قرارداد. امروزه مخاطبان تئاتر کم و بیش با آثار رادی و نمایشنامه لبخند باشکوه آقای گیل آشنا هستند، اما نمایشنامهای که تا سالها صحبتی از آن نبود و بهدست فراموشی سپرده شد، «حسن سنتوری» نوشته علیاصغرهدایتزادهصفوی بود که آثار خود را با نام «صفی»منتشر میکرد. حسن سنتوری نیز که پیش از سال1353نوشته شده، در این سال به کارگردانی هادی اسلامی در سنگلج به صحنه رفت و 1214نفر تماشاگر داشت.