• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115618
+
-

حمله به قیمت دلار آزاد از کانال نیما

آمار‌ها نشان می‌دهد با عرضه 711میلیون دلار در سامانه نیما در هفته قبل روند بازگشت تعادل به بازار ارز آغاز شده است

بازار ارز
حمله به قیمت دلار آزاد از کانال نیما

آنطور که بانک مرکزی می‌گوید، هفته قبل 711میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است. این مقدار با توجه به میزان تقاضای هفتگی ارز نشان می‌دهد عرضه ارز از تقاضا پیشی‌گرفته و می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده باشد.
به گزارش همشهری، عوامل زیادی در تعیین قیمت ارز نقش دارند با این حال، این روز‌ها روند عرضه و تقاضا، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت ارز پیدا کرده است. به زعم کارشناسان، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت ارز، کاهش میزان عرضه در نتیجه کاهش درآمد‌های ارزی است. این تحلیلی است که رئیس‌کل بانک مرکزی هم آن را تأیید می‌کند. به گفته عبدالناصر همتی، دلیل افزایش نرخ ارز صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی نبوده بلکه دلیل آن کاهش درآمدهای ارزی است. با این حال، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد این روزها روند عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته که می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش قیمت ارز در بازار آزاد باشد. همینطور به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، چشم‌انداز افزایش روند صادرات در ماه‌های باقیمانده از سال بیانگر افزایش عرضه ارز در ماه‌های پیش‌روست.

آمار‌ها چه می‌گویند
بانک مرکزی اعلام کرده؛ در هفته منتهی به ٢٢ آبان ٧١١میلیون دلار به‌صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه شده و به فروش رسیده. براساس معاملات انجام شده میانگین نرخ موزون معاملات دلاری ٢۴٩۵٠ تومان بوده است.
مقایسه این میزان عرضه در مقابل تقاضای هفتگی نشان می‌دهد حجم عرضه بیش از تقاضا بوده است. اطلاعات همشهری نشان می‌دهد هم‌اکنون روزانه بین 4 تا 6میلیون دلار ارز هم در صرافی‌های مجاز مبادله می‌شود و سقف هفتگی مبادلات ارزی در این صرافی‌ها جمعا به 40میلیون دلار می‌رسد. بر این اساس بدیهی است، افزایش حجم عرضه ارز به 711میلیون دلار در طول یک هفته شکاف میان عرضه و تقاضا را افزایش خواهد داد و می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار در بازار آزاد باشد. پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده بود در روزهای اخیر صادرکنندگان روزانه ۱۵۰‌میلیون دلار در سامانه نیما عرضه می‌کنند که در کنار منابع بانک مرکزی تامین ارز واردات شتاب گرفته است.

چشم‌انداز پیش‌رو
 به موازات افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، برخی کارشناسان بر این باورند که تسهیل روند آزاد‌سازی‌ کالاها از گمرک با جلب نظر بانک مرکزی می‌تواند به افزایش تعهدات ارزی صادرکننده‌ها منجر شود و این موضوع نیز در افزایش عرضه نقش خواهد داشت و بخشی از دلایل نزول قیمت دلار تا محدوده 26هزار تومان در مبادلات هفته قبل هم ناشی از اجرای همین سیاست بوده است. همچنین مقامات اقتصادی معتقدند روند صادرات در ماه‌های باقیمانده از سال بهبود خواهد یافت و این موضوع به افزایش جریانات ورودی ارز منجر خواهد شد.
 رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این‌باره گفته است: با مشورت اتاق بازرگانی و هماهنگی با وزارت صمت به‌زودی اقدامات ویژه‌ای برای استفاده حداکثری از منابع صادرکنندگان برای تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی انجام خواهیم داد. او تأکید کرد: از مشکلات ناشی از تحریم و اثرات آن بر صادرات اطلاع دارم و علت کاهش صادرات ما در ۶‌ماه ابتدای سال دقیقا مشخص است و ان‌شاءالله در نیمه دوم سال جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت و نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار درخصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده و نکته دوم اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است.
مطابق آمار‌های موجود از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور‌ماه ۶‌میلیارد و ۷۰۸‌میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده و درصورتی که در ۶‌ماه دوم سال‌جاری میزان عرضه ارز همانند شهریور‌ماه باشد، تا پایان سال ۹‌میلیارد و ۷۶۸‌میلیون یورو دیگر ارز حاصل از صادرات به سامانه تزریق خواهد شد که با این حساب میزان عرضه ارز در مجموع سال‌۹۹ در نیما به ۱۶‌میلیارد و ۴۷۶‌میلیون یورو خواهد رسید. این میزان، ۶۸۲‌میلیون یورو بیشتر از میزان عرضه ارز در سال‌۹۸ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید