• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115616
+
-

گزارش/ خروج 60هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس

همشهری روند خروج پول از بازار اوراق بهادار را در 90روز گذشته بررسی می‌کند

آمار‌ها نشان می‌دهد در 90روز گذشته، یعنی از زمان آغاز نزول بورس تاکنون، دست‌کم 60هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام از 20مرداد تاکنون ترس زیادی در میان سهامداران به‌ویژه تازه‌واردها ایجاد کرده و منجر به خروج بخشی از نقدینگی واردشده به بازار سهام شده است. آنطور که مقامات بازار سرمایه قبلا گفته بودند در 5‌ماه نخست امسال تحت‌تأثیر هجوم صاحبان نقدینگی به بورس، تعداد کد‌های سهامداری به 16میلیون رسید و ارزش کل نقدینگی وارد شده به بورس از مرز 100هزار میلیارد تومان گذشته بود، اما داده‌های جدید نشان می‌دهد تحت‌تأثیر نزول شاخص‌های بورس بخش مهمی از این نقدینگی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از بازار سهام خارج شده است.

جریان خروج پول
اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد با آغاز نزول بازارسهام از 20مردادماه تاکنون 40هزار میلیارد تومان پول به‌صورت مستقیم و در قالب فروش سهام از بورس تهران و فرابورس خارج شده است. در همین مدت 23هزار میلیارد تومان نیز به‌صورت غیرمستقیم و از طریق ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام از بازار خارج شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مرداد‌ماه امسال تحت‌تأثیر افزایش شاخص‌های بورس به رقم بی‌سابقه 345هزار میلیارد تومان رسیده بود که این میزان در پایان مبادلات روز چهارشنبه با 23هزار میلیارد تومان کاهش به 322هزار میلیارد تومان رسیده است. دلیل این اتفاق کاهش نرخ بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که تحت‌تأثیر نزول شاخص بورس، با افت مواجه شده‌اند و سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند واحد‌های خریداری‌شده را باطل کنند.

خروج از صندوق‌ها
مطابق آمار‌های موجود بیشترین میزان افت ارزش دارایی‌ها در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 90روز گذشته مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده که با 26.7درصد افت مواجه شده‌اند. در همین مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز 19درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند و کمترین میزان افت مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بوده که با نزول 17درصدی مواجه شده‌اند. این صندوق‌ها به‌دلیل اینکه بخش مهمی از دارایی‌هایشان در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود در این مدت کمترین آسیب را از نزول شاخص‌های بورس دیده‌اند؛ با این حال آنها هم به‌طور کامل از نزول شاخص مصون نبوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ابطال واحد‌های این صندوق‌ها از سوی مردم خود به یک عامل ثانویه برای نزول بورس تبدیل شده و این صندوق‌ها برای ایفای تعهداتشان در قبال مشتریان مجبورند با فروش سهام در بورس به درخواست مشتریان برای ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری پاسخ دهند. انتظار می‌رود با آغاز روند صعودی شاخص‌های بورس از حجم ابطال در این صندوق‌ها کاسته شود و این خود از فشار عرضه سهام در بورس بکاهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید