• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115458
+
-

فروش؛ صفر

مردم از خرید بلیت برای تماشای تئاتر و فیلم تا ساعت 18استقبال نکردند

گزارش
فروش؛ صفر

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

پس از گذشت یک‌ماه از تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینما که به‌صورت هفتگی تعطیلی آنها اعلام می‌شد، زمان بازگشایی دوباره سالن‌های سینما و تئاتر فرارسید، اما این فعالیت منوط به این است که سالن‌های تئاتر و سینما مانند دیگر اماکن فرهنگی و غیرفرهنگی تا ساعت 18باز باشند؛ محدودیتی که نه‌تنها چاره‌ساز نبود، بلکه باعث شد که گروه‌های نمایشی و سینماداران بیشتر سردرگم و بلاتکلیف شوند. این بازگشایی مجدد دیگر مانند بازگشایی تیر‌ماه نیست؛ نه مخاطبان علاقه‌ای دارند برای تماشای تئاتر صبح یا ظهر را انتخاب کنند یا در میانه روز برای تماشای فیلم‌های تکراری و کیفیت پایین بلیت تهیه کنند و وارد سالن سینما شوند و نه تماشاخانه‌داری ترجیح می‌دهد با توجه به وضعیت استیجاری خود درهای سالن را باز کند. سینماداران هم که از عهده هزینه‌های اولیه خود مانده‌اند، هیچ فیلم جدیدی برای اکران ندارند.

فعالیت سینما تا ساعت 18منطقی ندارد
با نگاهی به سایت‌های فروش بلیت همچون سینماتیکت، سینماهایی چون چارسو، فرهنگ، موزه سینما و بهمن و برخی از پردیس‌ها و سالن‌های سینمایی در شهرهای دیگر، سانس‌هایی را تا ساعت 18برای فروش مشخص کرده‌اند،  اما هیچ بلیت ‌فروشی در آن دیده نمی‌شود و سینمادارها تأکید دارند که وقتی در شرایط عادی رونق سینماها از ساعت 18به بعد بوده، چگونه می‌توانند فیلم جدید معرفی کنند یا سانسی برای تماشای فیلم اختصاص دهند.
امین جعفری، مدیر سایت سینما‌تیک به همشهری می‌گوید: «کاملاً منطقی است که سینماداران از این موضوع استقبال نمی‌کنند. پلتفرم‌های سایت‌های فروش بلیت مشکلی برای فروش در هر سانسی که مشخص شود، ندارند و ممکن است در شهرهای دیگر هم فروش بلیت داشته باشند، اما نکته مهم این است که سینماداران و تهیه‌کنندگان موافق اکران فیلم‌ها در این ساعت‌ها نیستند؛ ‌چراکه اوج حضور تماشاگران سینما و تماشای فیلم از ساعت 18به بعد است.»

دیگر دغدغه مردم، خرید بلیت نیست
جعفری در ادامه با عنوان این مطلب که در گذشته فعالیت‌های سالن‌های سینما از غروب تا 12شب بود، توضیح می‌دهد: «وقتی سالن‌ها در این ساعت و در روزهای شیوع کرونا نیز فعالیت داشتند، نسبت به گذشته مخاطبان کمتری داشتیم و حالا که ساعت به 18رسیده، به‌طور حتم هیچ فردی استقبال نمی‌کند. هم‌اکنون دغدغه مردم خرید بلیت و تماشای فیلم نیست.»

مشکل عمده، نبود فیلم جدید و خوب است
البته مشکل فعلی فقط فعالیت‌های سالن‌های سینما تا ساعت 18نیست، بلکه فیلمی هم وجود ندارد که با اکرانش بتوان حداقل مخاطب سالن سینما را جذب کرد. محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «متأسفانه تصمیمی که گرفته و مصوب شده از سوی افرادی است که هیچ شناختی نسبت به سینما و تئاتر ندارند. علاوه بر ساعت مصوب که همخوانی و هماهنگی با فعالیت سالن‌های سینمایی ندارد، ما مشکل دیگری نیز داریم. مشکل ما نبود فیلم خوب است.
 بعد از اکران فیلم‌های «خوب، بد، جلف»، «شنای پروانه» و «زن‌ها فرشته‌اند2» و شکستی که این فیلم‌ها در گیشه خوردند، ‌دیگر هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلم جدید خود نیست. فیلم‌هایی که هم‌اکنون اکران می‌شوند هم مخاطبی ندارند؛ چراکه همه می‌دانند اگر این فیلم‌ها در شرایطی که کرونا نبود، به نمایش درمی‌آمد، مخاطبان از آن استقبال نمی‌کردند. مشکل عمده نبود فیلم خوب است. تهیه‌کنندگان در این شرایط، ریسک نمی‌کنند.»

سازمان سینمایی زودتر حمایت خود را اعلام کند
صابری در ادامه توضیح می‌دهد: «چه در شورای صنفی نمایش باشیم و چه عضو انجمن سینماداران، درخواستمان از سازمان سینمایی این است که شرایط حمایتی را فراهم کند. حمایت از سینماداران و پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان می‌تواند راه را برای اکران فیلم‌های جدید و خوب باز کند. اگر این حمایت از پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کنندگان صورت گیرد به‌طور حتم سینماداران نیز حمایت می‌شوند.
 صحبت‌ها و جلساتی با سازمان سینمایی صورت گرفته و امیدواریم سازمان، حمایت خود را به‌زودی اعلام کند.» صابری یادآور می‌شود: «هم‌اکنون هیچ پخش‌کننده و سینماداری به‌دنبال سود نیست. ‌تلاشمان این است که حداقل چراغ سالن‌های سینمایی را روشن نگه داریم. سالن‌های سینما تعطیل یا باز باشند، هزینه‌های جاری خود را دارند و هم‌اکنون درصدد رفع هزینه‌های اولیه هستیم. سینما جزو مشاغلی است که آسیب جدی خورده است.»

از دست دادن نیروهای متخصص
البته سخنگوی انجمن سینماداران به موضوع دیگری نیز اشاره می‌کند و آن از دست دادن نیروهای متخصص و آموزش‌دیده است. وی در این باره می‌گوید: «از دهه 80نیروهای تحصیلکرده و متخصص جذب شدند و یک‌سری نیرو نیز آموزش داده شد. در 9‌ماه تعطیلی سینما، آسیب خطرناکی که می‌تواند وارد شود، از دست دادن این نیروهای آموزش‌دیده و متخصص است.

گروه‌های نمایشی ترجیح دادند برای اجرا نروند
 علاوه بر فروش نرفتن بلیت‌های سینما، سایت‌های فروش تئاتر نیز منتظر تصمیمات جدید هستند. همیشه سالن‌های تئاتر بعد از غروب چراغ‌هایشان روشن می‌شد و حداقل ساعت اجرای یک نمایش، 18بود و سانس‌های اجرا تا ساعت 22طول می‌کشید. حالا این قانون و تصویب آن، هیچ سودی برای گروه‌های نمایشی و سالن‌دارها ندارد.

اجرایی وجود ندارد که فروش داشته باشیم
 سایتی همچون تیوال بلیت هیچ نمایشی را برای فروش نگذاشته و دلیلش این است که هیچ گروه نمایشی از این تصمیم استقبال نکرده است. محمد عمروآبادی، ‌مدیر سایت تیوال به همشهری می‌گوید: «همیشه و در این سال‌ها مخاطب تئاتر ما بلیت خود را برای سانس‌های 18به بعد خریداری می‌کند؛ حتی اگر گروه‌های نمایشی نیز موافق اجرا در این شرایط فعلی باشند به‌طور حتم تماشاگری در سانس‌های صبح و ظهر ندارند. این موضوع مورد استقبال قرار نگرفته است. سایت تیوال در هر لحظه آماده است که خدمات خود را ارائه دهد، اما در 2روز گذشته هیچ گروه نمایشی نخواسته اجرای نمایش داشته باشد؛ فقط یک گروه قرار بود در تالار مولوی ساعت 16به اجرا برود که آنها نیز منصرف شدند؛ چون در این کار منطقی وجود ندارد و به نفع گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌دارها نیست.»

   30سینما، وام 4درصدی می‌گیرند
30سینما برای دریافت وام، جهت پرداخت بدهی دفاتر پخش از اکران 98به صندوق کارآفرین امید معرفی شدند. به گزارش همشهری، با گذشت 9‌ماه از سال، تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده‌ها که سال گذشته فیلم‌های خود را اکران کردند موفق به دریافت پول‌های فروش خود نشده‌اند و این موضوع در هفته‌های گذشته با انتقادهای زیادی ‌روبه‌رو بود. سازمان سینمایی از مدت‌ها قبل وعده همراهی با سینمادارها را داده بود تا در روزهای کسادی فعالیت سینماها، طلب صاحبان فیلم‌ها پرداخت شود.حال روابط عمومی سازمان سینمایی، فهرستی از اسامی 30سینمای کشور را منتشر کرده که دیروز، 20آبان‌ماه برای دریافت وامی در مجموع با رقم حدود 13میلیارد تومان به صندوق کارآفرین امید معرفی می‌شوند. این سینماها برای دریافت وام 4درصدی مجموعا به مبلغ 131میلیارد و 850میلیون ریال به صندوق امید معرفی می‌شوند. در آخرین فهرست منتشر شده، مبلغ 293میلیارد و 130میلیون ریال اعلام و در قالب 3 جدول با ذکر جزئیات منتشر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید