• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11544
+
-

قراردادهای میلیاردی شهرداری علنی می‌شود

امروز در شرایطی از سامانه دسترسی به اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران رونمایی می‌شود که این موضوع یکی از دغدغه‌های محمدعلی نجفی، شهردار تهران بود. پاییز سال گذشته، نجفی وعده داده بود که سامانه شفافیت شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد. اکنون نیز در روزهای بررسی استعفای شهردار این ایده عملی می‌شود. قرار است اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری از زمان حضور نجفی بر مسند مدیریت شهر تهران روی خروجی این سایت مخابره شود. بهاره آروین، عضو شورای شهر دیروز در توییتی به این موضوع پرداخت و نوشت: «روز سه‌شنبه 21فروردین وب سایت دسترسی عمومی به اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران رونمایی خواهد شد.»
این سامانه به‌عنوان نمادی از جلب مشارکت شهروندان به‌صورت جدی در جهت نظارت بر عملکرد شهرداری‌ و مجموعه‌های وابسته آن با هدف پیشگیری از تخلفات احتمالی است. همچنین امکان گزارش تخلفات احتمالی، طرح شکایات یا سؤال از طریق سامانه ۱۸۸۸ ایجاد شده است.
از دیگر ویژگی‌های این سامانه، اطلاع‌رسانی درخصوص تعداد و مبلغ قراردادهای محرمانه شهرداری و سازمان‌های تابعه آن است. سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر در این رابطه به شهرنوشت گفت: «آنچه امروز در این سایت رونمایی می‌شود، سازوکاری است برای عمل به وعده‌ای که شورا و شهرداری تهران در جهت مبارزه با فساد به مردم داده است. مردم نیز می‌توانند با ورود به سامانه شفافیت شهرداری تهران و با آگاهی از انعقاد قراردادها، منتخبان خود را در امر نظارت بر شهرداری یاری کنند.» او ادامه می‌دهد: «عنوان کردیم علاوه بر اعمال نظر صحیح مدیران شهری و نظارت شورای شهر بر اطلاعاتی که از طریق سامانه‌های الکترونیک به‌صورت مستمر به شهروندان محترم ارائه می‌کنیم، آنان نیز در راستای استیفای حقوق شهروندی و کمک به منتخبان خود بتوانند در امر سالم‌سازی‌ از طریق نظارت همگانی ما را یاری کنند.» خزانه‌دار شورای شهر همچنین عنوان کرد: «شاید بتوان از این طریق به انعقاد قراردادهایی که با تشریفات مناقصه بسته می‌شد جلوگیری کنیم، چراکه متأسفانه پیش از دوره دکتر نجفی این قراردادها به‌صورت انحصاری بسته می‌شده است.»
پیش‌تر قرار بود از این سامانه در همایش «تهران؛ شهر هوشمند» رونمایی شود؛ اما در این مدت تلاش شد تا نسبت به تکمیل این سامانه اقدام شود. حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تأکید دارد که علت تأخیر در رونمایی هم برخی مشکلات فنی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید