• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11536
+
-

داستان ادامه‌دار خسارت خاموشی‌ها

قطع برق در خوزستان خسارت اقتصادی و آسیب روانی شهروندان را به دنبال دارد

نمای نزدیک
داستان ادامه‌دار خسارت خاموشی‌ها




پروانه بندپی| اهواز- خبرنگار :


گرد و غبار بهمن‌ ماه سال 95 در خوزستان را هیچ‌کس از یاد نمی‌برد؛ گرد و غبار شدیدی که باعث شد شهر اهواز تقریباً ۱۲ ساعت را بدون برق سپری کند و به‌ناچار کل شهر تعطیل شد.
نه تنها اهواز، که ۱۱ شهر دیگر استان هم مثل خرمشهر، آبادان و شادگان هم تعطیل شد و کل زندگی مردم، صنایع، واحدهای تولیدی، تصفیه‌خانه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ آب شهر، مراکز مخابراتی، بانک‌ها، زیرساخت‌های شهری، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی تأسیسات فراوری نفت این شهر از کار افتاد.

ریزگردها حتی تولید نفت را با کاهش مواجه کردند. ایران روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند. از این میزان روزانه حدود 3 میلیون بشکه در مناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌شود؛ یعنی این شرکت تولید بیش از ۸۰ درصد نفت مصرفی و صادراتی کشور را بر عهده دارد و قطع برق خوزستان در 27 بهمن سال 95، این شرکت را با کاهش اجباری ۷۳۸ هزار بشکه‌ای مواجه کرد که نه تنها برای استان خوزستان ضررآفرین بود، بلکه به اقتصاد کشور که بر پایه نفت استوار است، خسارت وارد کرد.

با قطع برق، ایستگاه‌های پمپاژ آب برخی شهرها مانند اهواز هم از کار افتادند و مردم علاوه بر برق، بدون آب هم ماندند. ۵ نیروگاه رامین، شهید مدحج زرگان اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز به دلیل قطع برق از مدار تولید خارج شدند. وضعیت آن‌قدر بغرنج شد که وزیر نیرو فوری به اهواز آمد تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند.
گذشته از ضرر و زیانی که قطع برق برای صنایع کلان و واحدهای تولیدی به همراه داشت، مردم هم خسارت‌های فراوانی دیدند. سوختن بسیاری از وسایل برقی خانه‌ها گلایه‌ای بود که خیلی از اهوازی‌ها آن را مطرح کردند. غیر از این موضوع، قطع برق و آب با هم موجب سردرگمی، اضطراب و دلخوری مردمی شد که در طول آن سال، مشکلات متعددی را از سر گذرانده بودند.

این رویداد باعث شد که مسئولان برق استان و کشور، نیروهای زیادی را مامور شست‌وشوی مقره‌های برق کردند و قول دادند دیگر هرگز اجازه ندهند ریزگرد موجب قطع برق شود. آنها روی قولشان هم ماندند، اما قطع برق در خوزستان تنها یک دلیل ندارد و دلایل دیگری همچون باد و باران شدید هم می‌توانند منجر به قطع برق شوند؛ اتفاقی که جمعه گذشته (17 فروردین) افتاد و مناطقی از استان ساعتی در خاموشی فرورفتند.
شهروندان معتقدند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود، زیرا قطع برق حتی برای یک ساعت، درآمد، آموزش، درست فکر کردن، و در مجموع زندگی مردم را مختل می‌کند.


سوختن وسایل برقی خانه

یک شهروند اهوازی در این زمینه می‌گوید: وقتی گرد و غبار بهمن پیرارسال اتفاق افتاد، من تازه‌عروس بودم و قطع برق باعث شد چند وسیله برقی من بسوزد. وسایلی که پدر و مادرم با هزار خون دل و وام و قرض برای من خریده بودند به همین آسانی سوخت و خسارت بزرگی در ابتدای زندگی روی دست ما گذاشت.
«مرضیه محمدی» می‌گوید: الان عراق که زیرساخت ندارد و پولی در بساط ندارد، مشکل برق دارد و ما هم که روی گنج نشسته‌ایم، مشکل قطع برق داریم. مسئولان باید چاره‌ای پیدا کنند که برق شهرها قطع نشود، به‌خصوص اهواز که اقتصادش لنگ می‌شود.


خسارات قطع برق به کسب و کار اینترنتی

شهروند دیگری می‌گوید: خیلی از مردم در خوزستان کسب و کارشان به اینترنت وابسته است و قطع برق حتی در کوتاه‌مدت، به کار و درآمدشان خسارت وارد می‌کند.
«مسعود شریفی» ادامه می‌دهد: خیلی از اشخاص ادمین کانال هستند، در شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند، تبلیغ می‌گیرند و خیلی کارهای دیگر انجام می‌دهند و قطع برق که قطع اینترنت را به دنبال دارد، به آنها ضرر می‌زند. قطع برق درمجموع به همه چیز خسارت وارد می‌کند؛ از صنایع کلان گرفته تا نانوایی‌ها، خیاطی‌‌ها، خشک‌شویی‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و حتی زنان خانه‌دار که ظاهرا کسب و کار اجتماعی ندارند، ضرر می‌بینند و باید کاری کرد.


آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی

اما «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که یکی از مشکلاتی که قطع برق به وجود می‌آورد وارد کردن آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به مردم است گفت: فقط صنایع بزرگ نیستند که از قطع برق خسارت می‌بینند. مردم هم آسیب‌های متعددی متحمل می‌شوند که بخشی از آنها فرهنگی و اجتماعی است.


اصلاح شبکه فرسوده برق اهواز

مهم‌ترین وظیفه شرکت‌های توزیع ارائه برق مطمئن و باکیفیت مناسب به مشترکان برق است. قطع برق یا کاهش کیفیت برق مصرف‌کنندگان سبب وارد آمدن خسارت به مشترکان می‌شود و چون سازمان و نهادی هم پیدا نمی‌شود که خسارات واردشده را بپردازد، برای مردم گران تمام می‌شود.شهریور سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: ما می‌دانیم که قطع برق چه آثار اقتصادی و روانی بر مردم دارد و خود را موظف می‌دانیم که در راه اصلاح شبکه فرسوده اهواز از هیچ اقدامی در خدمت به مردم کوتاهی نکنیم و از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای بهبود و به‌روزرسانی وضعیت بهره‌ بگیریم.

«حسن کریمی» افزود: اگر امروز برای بهبود شبکه فرسوده برق اهواز و همچنین مشکلات شبکه اقدام اساسی انجام ندهیم، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز همان زمان این نوید را داد که در حال حاضر در حال نصب تجهیزات جدید در شبکه برق اهواز به منظور افزایش ضریب پایداری و امنیت شبکه هستیم تا در فصل پاییز و آغاز بارندگی‌ها شاهد قطع ناخواسته برق نباشیم. نویدی که محقق نشد و مردم اهواز همچنان با قطع برق به دلایل گوناگون مواجه می‌شوند.


دولت باید حمایت کند

«فرزاد خالقی» کارشناس اقتصاد می‌گوید: درست است که قطع برق خسارات سنگینی به اقتصاد استان و اقتصاد خانواده‌ها وارد می‌کند، اما نباید فراموش کرد که شبکه برق اهواز (و کل خوزستان) فرسوده است و اصلاح و ساماندهی آن که طی سال‌های اخیر در حال انجام است، زمان‌بر و هزینه‌بر است و یک‌شبه نمی‌توان به این مهم دست پیدا کرد.
وی تاکید می‌کند: در این شرایط مسئولان کشور هم باید به خوزستان نگاه ویژه داشته باشند و حمایت کنند تا بتوان به اهداف مورد نظر در زمینه اصلاح کامل شبکه برق رسید. چه‌بسا تاکنون حمایت‌هایی هم کرده است، اما رویکرد نباید فقط محدود به حمایت‌های اندک باشد. حمایت باید آن‌قدر گسترده باشد که به هدف و منظورِ یادشده برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید