• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115337
+
-

نوید تأثیرگذاری ۹۰درصدی واکسن کرونا

۲ روز پس از شکست ترامپ در انتخابات، نتایج جدید آزمایش انسانی واکسن مشترک 2شرکت آمریکایی و آلمانی، باعث یک خوشحالی و امید جهانی برای پایان بیماری کووید-۱۹ شده است

هوشمند
نوید تأثیرگذاری ۹۰درصدی واکسن کرونا

نتایج اولیه تست بالینی یا انسانی یک واکسن در حال آزمایش کرونا خبر خوش تأثیرگذاری ۹۰درصدی آن را نوید می‌دهد.
آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش کرده، واکسن مشترک شرکت‌ آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیو‌ان‌تک پس از تزریق به افراد داوطلب باعث شده تا ۹۰درصد آنها بدون عوارض جانبی خاصی در مقابل نوع جدید ویروس کرونا ایمن شوند.
این یک موفقیت بزرگ در مسیر ساخت واکسن بیماری کووید-۱۹ به‌حساب می‌آید که جهان را دچار یک بحران تمام‌عیار طی ماه‌های گذشته کرده است. پیش از این مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند حتی واکسنی با تأثیرگذاری ۵۰درصد و بدون عوارض جانبی می‌تواند گزینه تولید انبوه و جهانی باشد.
خبر این موفقیت تنها ۴۸ساعت پس از نهایی‌شدن شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر شد. ترامپ تلاش بسیاری داشت از اعلام چنین خبری استفاده سیاسی برای جمع‌کردن رأی داشته باشد.
مقام‌های شرکت مشهور دارویی فایزر اعلام کرده‌اند که نتایج اولیه مرحله سوم آزمایش این واکسن نشان می‌دهد که 7روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸روز بعد از نوبت اول، ایمنی در مقابل ویروس حاصل می‌شود.
با این حال محققان مستقل می‌گویند نباید برای این خبر هیجان‌زده شد و باید تا انتشار نتایج نهایی و پایان کامل تست انسانی صبر کرد. با  تمام اینها جهان آنقدر درگیر بحران و وحشت شده است که این خبر یک نور‌ امید به‌حساب می‌آید.
در صورت تأیید این نتایج در پایان آزمایش بالینی این واکسن که هنوز ادامه دارد این کشف می‌تواند از لحاظ اهمیت در ردیف واکسن‌های تاریخی جهان ازجمله فلج اطفال و سرخک قرار بگیرد. مقام‌های این 2شرکت قصد دارند به‌زودی درخواست خود را برای مجوز استفاده اضطراری از این واکسن به مقام‌های سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه کنند. مجوز اضطراری این امکان را می‌دهد این واکسن پیش از نهایی‌شدن آزمایش انسانی و احتمالا در اواخر‌ ماه جاری میلادی به کادر درمان و گروه‌های پرخطر در 2دوز تزریق شود.
دکتر آلبرتا بورلا، مدیرعامل فایزر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران این موفقیت را لحظه‌ای تاریخی و روزی بزرگ برای علم و بشریت دانست. هرچند چین و روسیه اقدام به تولید و تزریق واکسن‌های خود برای کووید-۱۹ کرده‌اند اما هنوز هیچ واکسنی نتوانسته مجوز جهانی را برای تولید انبوه دریافت کند.
سی‌ان‌ان اعلام کرده اعلام موفقیت واکسن شرکت فایزر باعث رشد بورس‌های جهانی و بورس آمریکا شده است. شاخص داو جونز روز گذشته با اعلام این خبر شاهد رشدی ۵ درصدی بود. بورس انگلیس هم رشدی مشابه  را تجربه کرد.
در آسیا نیز شاخص بازارهای سهام شاهد رشد قابل توجه بود. قیمت جهانی نفت نیز دیروز 10درصد افزایش یافت.
کارشناسان همزمانی این خبر امیدبخش را با پیروزی بایدن عوامل اصلی این رشد و پاسخ مثبت بازار می دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید