• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115190
+
-

شتاب ریزش قیمت خودرو تندتر شد

بازگشت قیمت پراید به زیر 100میلیون

قیمت پراید131به 90 و نرخ پژو206تیپ2 تا 200میلیون تومان کاهش یافت

خودرو
بازگشت قیمت پراید به زیر 100میلیون

سونامی ریزش قیمت خودرو که با مشخص‌شدن نتایج انتخابات آمریکا و کاهش نرخ دلار از اواسط هفته گذشته آغاز شده بود، در ابتدای هفته جاری شدت گرفت و باعث شد تا پراید 131با قیمت 90میلیون و پژو 206تیپ2 به 200میلیون تومان نیز در بازار خودرو مشتری نداشته باشد.
به گزارش همشهری، نبض کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تندتر می‌زند. بازاری که تا چندی پیش با وجود افزایش قیمت با بحران تقاضا روبه‌رو بود، این روزها به‌دلیل ریزش شدید قیمت‌ها موج رکود تازه‌ای را تجربه می‌کند. شیب تند کاهش قیمت خودرو از ابتدای هفته جاری موجب شده تا مالکان خودروهای صفر‌کیلومتر که خودروهای خریداری‌شده را به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها با پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا و افزایش بیشتر نرخ دلار دپو کرده بودند، این روزها برای فروش این خودروها با تخفیف‌های ویژه به تکاپو بیفتند، اما انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی شرایطی را رقم زده که اکنون کمتر خریداری حاضر به خرید خودرو است. موضوعی که یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آن اعلام کرد، بیشترین ریزش قیمت خودروهای داخلی تا پایان هفته جاری اتفاق خواهد افتاد و به کاهش 30درصدی قیمت خودروها منجر می‌شود. فربد زاوه با بیان اینکه در هفته‌های آینده به‌دلیل اقتصاد رفتاری مشتریان خودرو، رکود حاکم بر بازار خودرو تشدید خواهد شد، در مورد قیمت خودروهای وارداتی نیز گفت: فرصت 2 تا 3ماهه انتقال قدرت از جمهوریخواهان به دمکرات‌ها در آمریکا، بهترین زمان برای تصمیم‌گیری سیاستگذاران برای واردات همه کالاها ازجمله خودرو با استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج از کشور است و درصورت تحقق این امر می‌توانیم شاهد کاهش حداقل 50درصدی قیمت خودروهای خارجی تا پایان امسال باشیم.

سقوط آزاد پرتیراژها
گزارش میدانی خبرنگار همشهری از قیمت‌های درج‌شده برای فروش انواع خودروهای داخلی و وارداتی در آگهی‌های فروش فضای مجازی و برخی نمایشگاه‌های خودرو در سطح شهر تهران حاکی از کاهش ساعتی قیمت خودرو متناسب با کاهش نرخ ارز در چهار‌راه استانبول است. این ریزش قیمت‌ها و تلاش مالکان خودروهای صفر‌کیلومتر برای فروش هر‌چه زودتر خودروهایشان، زمینه تشدید رکود در بازار بی‌مشتری خودرو را فراهم کرده و اغلب متقاضیان احتمالی خرید خودرو نیز این روزها تنها نظاره‌گر ریزش و تعیین نهایی قیمت خودرو هستند. با این شرایط قیمت پراید‌131 که تا چند هفته پیش به مرز 135میلیون تومان و روز شنبه هفته جاری به 109میلیون تومان کاهش یافته بود، در بازار دیروز به محدوده قیمتی کمتر از 90میلیون تومان رسید، اما برای پراید با این قیمت نیز خریداری در بازار وجود نداشت. در محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو‌206تیپ2 که روز شنبه هفته جاری تا 224میلیون تومان کاهش یافته بود، با افت بیش از 50میلیون تومانی قیمت نسبت به 2هفته پیش به محدوده قیمتی 200 تا 210میلیون تومان نزدیک شد. با افت شدید قیمت خودروهای پرتیراژ، قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز سیر نزولی به‌خود گرفته است، به‌نحوی که قیمت ساندرو استپ‌وی اتوماتیک که تا 2هفته پیش به مرز 630میلیون تومان نزدیک شده بود، در بازار دیروز با افت بیش از 50میلیون تومانی قیمت نسبت به ابتدای هفته جاری به 569میلیون تومان برسد و خودروهای خارجی بیش از 3میلیاردی نیز افت قیمت حدود یک میلیارد تومانی را تجربه کرد.

نقره‌داغ دلال‌های بازار خودرو
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه ریزش قیمت دلار و افت شدید قیمت خودرو دلالان را نقره‌‌داغ کرده و کسانی که به امید قیمت‌های بالاتر خودرو خریداری و آن را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل کردند، باید آماده زیانی بزرگ باشند، اعلام کرد: اکنون پراید ۱۱۱ به قیمت ۹۰ میلیون تومان هم مشتری ندارد. با افزایش قابل توجه تعداد فروشندگان و کاهش عجیب خریدار در بازار خودرو روبه‌رو هستیم و تا ابتدای هفته گذشته گمان نمی‌رفت که کسی حاضر باشد خودرویی را به قیمت ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر خریداری کند. حبیب‌الله کاشانی‌نسب با تأکید بر ادامه‌دار بودن روند ریزش قیمت خودرو، افزود: قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌2 قبلا به ۲۶۰‌میلیون تومان رسیده بود اما اکنون خریداران پیشنهاد ۲۱۰‌میلیون تومانی برای خرید این خودرو را نمی‌پذیرند. به گفته او، سرمایه‌گذاران بازار خودرو به سرعت در حال خروج از این بازار هستند. امیر‌حسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت نیز با بیان اینکه از هفته گذشته افت قیمت دلار باعث ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو شد، گفت: هر چند که به‌تازگی، مجوز آزادسازی قیمت ۴۵‌درصد تولیدات ایران خودرو و سایپا صادر شده، اما خوش‌بین هستیم که با تثبیت نرخ ارز، قیمت خودروها نیز کاهش یافته و در نهایت تثبیت شود. به گفته او، اگر خودروسازان هرچه بیشتر برای تولید تمرکز کرده و سرمایه‌گذاران نیز با مشاهده رشد تولید، به سرمایه‌گذاری در خودرو و قطعات مربوطه بپردازند، آنگاه قیمت‌‌های غیرمنطقی کاهش یافته و به نرخ‌های متعادل، اقتصادی و منطقی بازمی‌گردد.

 تغییر لحن و تکاپوی فروشندگان خودرو
بررسی قیمت دیروز خودروهای داخلی در آگهی‌های فروش فضای مجازی و نحوه پاسخگویی فروشندگان اینگونه خودروها در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار همشهری نیز حاکی از تلاش آنها برای فروش این خودروها حتی با تخفیف‌های به‌مراتب بیشتر نسبت به قیمت‌های اعلام شده است اما این روزها کسی خریدار خودرو نیست و به گفته برخی فروشندگان خودرو در فضای مجازی، اغلب تماس‌های خریداران احتمالی نیز برای کشف قیمت و میزان کاهش روزانه نرخ این خودروها در حاشیه بازار است. با این شرایط دیروز فروشندگان خودرو در آگهی‌های فروش اینترنتی قیمت پراید ۱۱۱ ‌را تا ۱۲۷ میلیون، پراید ۱۳۱ حدود ۱۰۹ میلیون و پراید ۱۳۲ ‌را تا ۱۱۱ میلیون تومان کاهش دادند. همچنین قیمت اعلام‌شده برای تیبا معمولی به ۱۲۷‌میلیون، تیبا‌۲ به حدود ۱۴۰‌میلیون، ساینا ۱۳۸‌میلیون و کوییک و کوییک‌آر به‌ترتیب ۱۴۸ و ۱۵۸‌میلیون تومان اعلام شد. در بازار مجازی محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌۲ حدود ۲۱۰‌میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ‌5 حدود 275میلیون، پژو‌۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۳۹۸‌میلیون و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۳۹‌میلیون تومان اعلام شد. همچنین در بازار دیروز قیمت هر دستگاه سمند ال‌ایکس ساده ۱۹۳‌میلیون و سمند سورن ۲۴۷‌میلیون، دنا معمولی ۲۷۸‌میلیون، دنا پلاس دنده‌ای ساده ۳۳۰ میلیون، دنا پلاس دنده‌ای توربو را ۳۸۱ میلیون تومان اعلام کردند. در گروه خودرو‌های مونتاژی نیز فروشندگان خودرو در فضای مجازی قیمت پژو ۲۰۰۸ را یک میلیارد و ۱۰۰‌میلیون، هایما 7S حدود ۷۸۸ میلیون، سیتروئنC3 حدود 985میلیون، سراتو ۹۰۰ میلیون، ساندرو اتوماتیک 525میلیون و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک را حدود 570میلیون تومان اعلام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید