• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115186
+
-

یک عکس فوری با سبد سهامداران ایرانی

ارزش سبد 70درصد سهامداران بورس؛ زیر 40میلیون تومان

با وجود افزایش تعداد سهامداران حقیقی، بدون احتساب دارندگان سهام عدالت، به 16میلیون نفر، آمارهای دریافتی همشهری نشان می‌دهد که ارزش سبد دارایی اغلب سهامداران حقیقی رقمی ناچیز است.  آمارهای همشهری نشان می‌دهد که ارزش سبد سهام 40درصد سرمایه‌گذاران بورس کمتر از 4میلیون تومان و ارزش سبد سهام 70درصد آنان زیر 40میلیون تومان است. این آمار گویای این واقعیت است که 11میلیون نفر از مجموع 16میلیون دارنده کد سهامداری عملا بخشی از پس‌انداز خود را که میانگین ارزش آن کمتر از 40میلیون تومان است، به جای سپرده‌گذاری در بانک وارد بورس کرده؛ این آمار فرضیه فروش گسترده اموال منقول و غیرمنقول برای سرمایه‌گذاری در بورس را  دست‌کم برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، منتفی می‌کند.

افزایش تعداد حرفه‌ای‌های بورس
افزایش توجه به بازارسرمایه به‌ویژه در نیمه نخست امسال به هجوم گسترده دارندگان نقدینگی به سمت بازار سرمایه شد. طبق آخرین داده‌ها، تعداد سهامداران بورس، بدون احتساب مشمولان سهام عدالت، به 16میلیون نفر رسیده است. پیش‌تر آمارهای سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) نشان می‌داد که در دوره اوج رونق بورس در تیر و مرداد امسال، روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار نفر سهام معامله می‌کردند؛ درهمان مقطع روزانه ۱۰۰ هزار کد معاملاتی جدید در بورس صادر می‌شد. آمارهای سمات نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال نیمی از 16میلیون دارنده کد سهامداری یعنی ۸ میلیون نفر آنان دست‌کم یک معامله در بورس انجام داده‌اند. ضمن اینکه در این دوره 3.8میلیون سرمایه‌گذار دست‌کم هر هفته بیش از ۲ معامله در بازار سهام انجام داده‌ بودند و احتمالا معامله‌ در بورس به شغل اصلی یا شغل دوم این دسته از سرمایه‌گذاران تبدیل شده بود.

از میان سبدها
اطلاعات آماری همشهری نشان می‌دهد که از مجموع کل 16میلیون نفر عضو جامعه سهامداران(بدون احتساب مشمولان سهام عدالت)، ارزش دارایی‌های 40درصد سهامداران در بورس کمتر از 4میلیون تومان است؛ یعنی ارزش سبد دارایی 6میلیون و 400هزار سهامدار در بورس کمتر از 4میلیون تومان است. به‌نظر می‌رسد این افراد عمدتا شامل سهامداران تازه واردی هستند که احتمالا در دوره رشد بازار در نیمه نخست امسال جذب معامله‌گری در بورس شده‌اند و احتمالا در دوره نزول 3ماهه اخیر، با بیشترین کاهش ارزش دارایی هایشان مواجه شده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد از مجموع 16میلیون سهامدار حاضر در بازار سهام ارزش سبد سهام 11میلیون و 200هزار نفر، شامل 70درصد از کل جمعیت سهامداران، کمتر از 40میلیون تومان است. پیش از این رئیس سازمان بورس گفته بود در 4‌ماه امسال بیش از 100هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شده است.
مقایسه ارزش کل نقدینگی وارد شده به بورس با میزان دارایی بخش عمده سهامداران نشان می‌دهد نقدینگی را عمدتا سهامداران حقیقی بزرگ یا حقوقی‌ها و سرمایه‌گذاران نهادی وارد بازار سهام کرده‌اند. پیش از این نیز مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرده بود که مجموع پولی که سهامداران حقیقی از 19مرداد به این سو، یعنی در دوره نزول، از بورس خارج کرده‌اند 35هزار میلیارد تومان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید