• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115096
+
-

جهش 74درصدی صادرات در مهرماه

شیب تند بازیابی ارزش صادرات در مهرماه باعث شده‌تا 1.4میلیارد دلار از تراز منفی تجاری کاسته شود

آمارها از شکست رکورد 17ماهه صادرات در مهرماه امسال حکایت دارند. چرخش صادرات غیرنفتی در مهرماه به‌گونه‌ای بوده که ارزش صادرات در این‌ماه نسبت به‌ماه قبل با 74درصد رشد از 2.7میلیارد دلار به 4.7میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش همشهری، روند رو به افول صادرات غیرنفتی ایران در دوره تحریم و کرونا، عاقبت در مهرماه امسال شکسته شده و ارزش صادرات غیرنفتی با شیب تندی بازیابی شده است. براساس بررسی‌هایی که اتاق تهران بر مبنای آمارهای گمرک ایران انجام داده، بهبود صادرات در مهر امسال باعث شده مجموع افت صادرات 7ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل، از حوالی 40درصد به حدود 25درصد برسد.

سبقت صادرات از واردات
در دو سال اخیر، بلاتکلیفی صادرکنندگان در زمینه تعهد ارزی و همچنین محدودیت‌های تحریم باعث شده بود ارزش صادرات در مقابل ارزش واردات کاهش پیدا کند و تراز تجاری کشور منفی شود اما در مهرماه امسال، این طلسم شکسته شده و تراز تجاری ماهانه از منفی 400میلیون دلار در شهریور به مثبت 1.4میلیارد دلار رسیده است. به‌عبارت‌دیگر، در مهرماه امسال نه‌تنها معادل کل ارز موردنیاز برای واردات کشور     از محل صادرات غیرنفتی همین‌ماه تأمین شده، بلکه 1.4میلیارد دلار نیز ارز اضافه وارد کشور شده است. دلیل این جهش قابل‌توجه در صادرات می‌تواند ناشی از رفع بخشی از محدودیت‌های کرونایی در تجارت زمینی با همسایگان باشد، اما این احتمال نیز چندان بعید نیست که صادرکنندگان برای پرهیز از گرفتاری ناشی از تبعات مبهم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌کار خود سرعت داده و سفارش‌های صادراتی را پیش از هیجان انتخابات آمریکا به مقصد ارسال کرده باشند.

روند تجارت 7ماهه
آخرین آمارهای گمرک ایران از تحولات تجارت خارجی در 7ماهه امسال نشان می‌دهد، مجموع ارزش تجارت خارجی کشورمان در این دوره زمانی به حدود 38میلیارد و 200میلیون دلار رسیده است که 18.2میلیارد دلار از آن به صادرات غیرنفتی و 20میلیارد دلار از آن به واردات اختصاص داشته است. براساس این آمارها، تراز تجاری کشور در 7ماهه امسال به منفی 1.8میلیارد دلار رسیده است که البته اگر چرخش صادرات در مهرماه محقق نشده بود، این رقم به بالای 3میلیارد دلار می‌رسید. به گزارش همشهری، بررسی جزئیات تجارت خارجی ایران در 7ماهه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، مجموع ارزش صادرات غیرنفتی ایران نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 25درصد کاهش یافته و همزمان ارزش واردات نیز در این دوره با افت 20درصدی نسبت به‌مدت مشابه در سال 98مواجه شده است.

شرکای عمده تجارت خارجی ایران
در 7ماهه امسال، عراق با خرید 4.8میلیارد دلار کالا از ایران همچنان عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات ایرانی را حفظ کرده، اما این میزان صادرات به عراق هنوز 7درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. در رتبه دوم، کشور چین با خرید 4.4میلیارد دلار کالا و محصول ایرانی قرار گرفته که واردات این کشور از ایران نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت 28درصدی مواجه است. در رتبه‌های سوم تا پنجم نیز به‌ترتیب کشورهای امارات، ترکیه و افغانستان قرار دارند. در این دوره، صادرات به امارات با افت 20درصدی به 2.2میلیارد دلار، صادرات به ترکیه با افت 48درصدی به 1.4میلیارد دلار و صادرات به افغانستان با کاهش 43درصدی به 1.3میلیارد دلار رسیده است.
در مقابل، در حوزه فروش کالا و محصول به ایران، به‌ترتیب کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان، 5فروشنده عمده بوده‌اند. کشور چین در 7ماهه امسال 5.1میلیارد دلار کالا و محصول به ایران صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20درصد کمتر است. امارت اما، با صادرات 4.7میلیارد دلار به ایران تلاش کرده رکورد سال قبل را حفظ کند و فقط 2درصد از میزان صادرات سال قبل به ایران عقب مانده است. در این دوره 28درصد از واردات ایران از ترکیه نیز کاهش یافته و جمع رقم آن به 2.2میلیارد دلار رسیده است. در این میان هند با 49درصد کاهش در صادرات به ایران مواجه شده و مجموع ارزش واردات ایران از این کشور به 1.2میلیارد دلار رسیده است. آلمان نیز به‌عنوان تنها کشور اروپایی حاضر در فهرست مشتریان تجاری ایران، یک میلیارد دلار صادرات به ایران داشته که البته 17درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید