• چهار شنبه 30 آبان 1403
  • الأرْبِعَاء 18 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 20
پنج شنبه 26 مهر 1403
کد مطلب : 237820
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZ50D
+
-

مهرماه و ترافیک مسافران در مسیر خط4 بی‌آرتی

به‌گفته مسئولان اختصاصی نبودن مسیر پایانه افشار تا ترمینال جنوب، عامل دیر رسیدن اتوبوس‌هاست‌

گزارش
مهرماه و ترافیک مسافران در مسیر خط4 بی‌آرتی

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

خط شماره4 بی‌آرتی که در امتداد بزرگراه‌های شهید چمران و نواب صفوی، از چهارراه پارک‌وی تا ترمینال جنوب، مسافران را از شمال به جنوب و بالعکس جابه‌جا می‌کند، یکی از طولانی‌ترین و پرمسافرترین مسیرهای بی‌آرتی است. در روزهای گذشته برخی از شهروندان گلایه‌هایی نسبت به طولانی شدن زمان انتظار و ازدحام مسافران در ایستگاه‌های این خط مطرح و تصاویری هم در این زمینه منتشر کردند. از این‌رو به‌عنوان مسافر از پایانه شهید افشار سوار بر این اتوبوس‌ها، با مردم همراه شدیم.

حرکت در جریان ترافیک
چند اتوبوس پشت هم در پایانه توقف کرده‌اند. پس از 5دقیقه انتظار، زنگ ایستگاه به صدا در می‌آید و نخستین اتوبوس به سمت ترمینال جنوب به راه می‌افتد.
ساعت حوالی 20است؛ با اینکه تقریبا پیک ترافیک را رد کرده‌ایم، اما همچنان زیر پل پارک وی و بزرگراه چمران شلوغ است و اتوبوس باید با جریان ترافیک همراه شود. با خروج از ایستگاه نمایشگاه و ورود اتوبوس به خط ویژه، موتورسیکلت‌ها هم از فرصت استفاده می‌کنند و وارد مسیر می‌شوند.
 گاهی هم چند خودرو دیده می‌شود که در تاریکی هوا راننده با احتیاط بیشتر و سرعت کمتری حرکت می‌کند.

 دلیل تأخیرها و تعجیل‌ها‌ ‌
در برخی ایستگاه‌ها به‌دلیل حجم بالای مسافر، اتوبوس چند دقیقه‌ای توقف می‌کند. در این حین راننده می‌گوید: این یکی از دلایل تأخیراست. او ادامه می‌دهد:« نه فقط در این خط که در همه خطوط، اتوبوس‌ها با یک فاصله مشخص از هم حرکت می‌کنند؛ بعضی اتوبوس‌ها که سرحال‌اند با حداکثر سرعت یعنی 50کیلومتر می‌روند، اما بعضی که قدیمی‌تر هستند و به قول معروف، موتورشان زور ندارد، آهسته‌تر حرکت می‌کنند. زمان معطلی در ایستگاه‌ها برای سوار و پیاده شدن مسافر، ماندن پشت چراغ قرمز، گیر کردن در ترافیک و خرابی‌های احتمالی باعث می‌شود تا بعضی اتوبوس‌ها زودتر و بعضی دیرتر به ایستگاه برسند. به‌ویژه در ساعت‌های پیک صبح و عصرکه ترافیک بسیار سنگین است. در پیک صبحگاهی مسافران مسیر جنوب به شمال خط بیشترند، اما عصرها برعکس بیشتر می‌شود.»

 گرفتار در ترافیک
در ادامه مسیر بی‌آرتی فقط ایستگاه میدان جمهوری بسته است. در همین چند متر که مسیر اختصاصی است هم ورود موتورها و خودرو‌هایی که به‌دنبال دور زدن ترافیک هستند، اجازه حرکت سریع به اتوبوس را نمی‌دهد. از اینجا به بعد هم اتوبوس در ترافیک بزرگراه شهید نواب صفوی گرفتار می‌شود که از ترافیک چمران سنگین‌تر است و تقریبا تا ایستگاه انتهایی یعنی ترمینال جنوب ادامه دارد.


امکان ایزوله کردن تمام  مسیر نیست
سرهنگ مومنی، معاون عملیات پلیس راهور:
با توجه به ورودی و خروجی و دوربرگردان‌ها و پل‌هایی که در مسیر داریم، به لحاظ ترافیکی امکان بستن و ایزوله کردن تمام مسیر خط4 بی‌آرتی وجود ندارد. از طرف دیگر، مسیر و ایستگاه اتوبوس هم در مقطعی از سمت چپ به سمت راست تغییر می‌کند.

مشکل ازدحام مسافر در ایستگاه‌ها رفع می‌شود
مهدی امین زاده، معاون بهره‌برداری منطقه4 اتوبوسرانی: قبلا سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها در ساعت‌های پیک 5دقیقه و غیرپیک 8دقیقه بود که از اول مهرماه تقریبا نصف شده و برخی اوقات با اتوبوس‌هایی که بین سرفاصله اعزام می‌شوند، سر فاصله حرکتی به کمتر از ۲ دقیقه می‌رسد. مسیر خط4 ایزوله نیست؛ یعنی تمام مسیر خط ویژه محصور ندارد. به همین دلیل و با توجه به ترافیک مسیر، زمان سفر خط از تقریبا 60دقیقه در مهرماه به حدود 120تا 150دقیقه رسید. اتوبوس‌ها در شرایط عادی باید پس از 3تا 5دقیقه به نخستین ایستگاه بعد از پایانه افشار (ایستگاه پمپ بنزین) برسند، اما این زمان در ساعت‌های اوج ترافیک به 30تا 45دقیقه می‌رسد. حتی اتوبوس‌های دپویی که در نزدیکی ایستگاه‌های پر مسافر مانند نمایشگاه قرار دارند، به‌دلیل ترافیک بیشتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد تا به ایستگاه برسند. البته با پیگیری‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌های نو وارد ناوگان شده و با شناسایی زمان‌های پیک مسافری در ایستگاه‌ها، حرکت اتوبوس‌های دپو طوری زمانبندی می‌شود که بموقع در ایستگاه باشند. در یک هفته اخیر تا حدود زیادی مشکل انباشت مسافر حل شده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید