• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115092
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZXV3
+
-

تمام شد

پیروزی بایدن و پایان دوران ترامپ

تمام شد

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

جو بایدن، با پیروزی برابر دونالد ترامپ، برنده یکی از جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا شد تا نه‌تنها از انتخاب مجدد دونالد ترامپ جلوگیری کند که دهه‌ها تلاش خود برای رهبری  این کشور را سرانجام  عملی کند.
بایدن 77ساله، با کسب آرای لازم برای ورود به کاخ سفید، به مسن‌ترین شخصی که قدرت را در آمریکا به‌دست می‌گیرد تبدیل شد و به ‌همراه خود، نخستین معاون رئیس‌جمهور زن این کشور را هم به واشنگتن می‌برد.
معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، در یکی از سخت‌ترین انتخابات تاریخ معاصر کشورش، کارزارش را در دل تلخ‌ترین آشوب‌های اجتماعی یک دهه اخیر آمریکا و سخت‌ترین همه‌گیری یک قرن اخیر دنیا پیش برد و رقابت با نامتعارف‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا برنده شد. این پیروزی، میوه بیش از 30تلاش مستتر و آشکار بایدن برای ورود به کاخ سفید است. او پیش از این 2بار برای ورود به کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود؛ یک‌بار در سال1988 که به سرانجام نرسید و یک‌بار هم در سال2008 که به معاونت او در دولت باراک اوباما منجر شد.
انتخاب او، شب گذشته در پی اعلام پیروزی‌اش در ایالات کلیدی پنسیلوانیا از سوی رسانه‌های معتبر دنیا قطعی شد. او در انتخابات امسال، دست به‌ کار بزرگی زد و علاوه بر پنسیلوانیا، ایالت‌های میشیگان و ویسکانسن را هم دوباره از آن دمکرات‌ها کرد. بایدن، بعد از 4روز سخت و جنجالی موفق شد تعداد آرای الکترال کافی را برای ورود به کاخ سفید کسب کند. او در ابتدا، از ترامپ عقب افتاد اما به لطف شروع شمارش آرای پستی در ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن بالا آمد و در نهایت از ترامپ به اندازه کافی پیشی گرفت. در این چهار روز، ترامپ 2بار اعلام پیروزی کرد اما بایدن در سخنرانی‌هایش از اعلام پیروزی خودداری کرد و از هوادارانش می‌خواست که بردبار باشند. پاداش بردباری آنها و شخص بایدن، در نهایت نه‌تنها ورود دوباره دمکرات‌ها به کاخ سفید، که خداحافظی با رئیس‌جمهوری بود که پایانش از آغازش ترسناک‌تر است.
خبر پیروزی بایدن، هنگامی منتشر شد که ترامپ در اقامتگاه خصوصی خود در ویرجینیا در حال بازی گلف بود. رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از انتشار خبر، در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «همه می‌دانیم چرا بایدن این قدر با عجله به‌عنوان برنده دروغین معرفی می‌شود و رسانه‌های متحدش به سختی تلاش می‌کنند تا به او کمک کنند؛ آنها نمی‌خواهند حقیقت آشکار شود.» ترامپ همچنین وعده داد که تیم حقوقی‌اش، از دوشنبه شکایت‌های انتخاباتی را در دادگاه‌ها مطرح کند.
طرح شکایت‌های انتخاباتی، تنها یکی از سناریوهای پیش روی ترامپ است و او ممکن است، دست به اقدامات دیگری هم بزند.
4سناریوی پیش روی ترامپ به‌سختی می‌توان باور کرد که دونالد ترامپ، آنطور که در‌ شأن یک رئیس‌جمهور است، شکست در انتخابات را قبول کند و به رقیبش تبریک بگوید؛ به همین‌خاطر است که از مدت‌ها پیش درباره واکنش‌های احتمالی او هشدار می‌دهند و می‌گویند آمریکا باید خود را برای بدترین‌ها آماده کند.
اینکه ترامپ در صورت قطعی شدن شکست در انتخابات چه واکنشی از خود نشان خواهد داد، از مدت‌ها قبل سوال بسیاری بوده است. اکنون 4سناریو می‌توان متصور شد.

1-پذیرش باخت؛ مثل یک رئیس‌جمهور : انتقال قدرت در آمریکا، سنتی است که کمتر مثل امسال درباره آن جنجال به‌پا می‌شود. رئیس‌جمهور مستقر، معمولا قدرت را خیلی آسان به جانشین خود منتقل می‌کند؛ حتی اگر تنها یک دوره در رأس قدرت بوده باشد. چنین کاری که در‌ شأن یک رئیس‌جمهور با پرستیژ است، چیزی نیست که از ترامپ انتظار برود؛ با این حال برخی از نزدیکان او در روزهای گذشته گفته‌اند او قدرت را به آرامی و کاملا در صلح منتقل خواهد کرد. نخستین کسی که در این‌باره صحبت کرد، مشاور اقتصادی ترامپ بود. لری کودلو که خودش یکی از چهره‌های جنجالی دولت ترامپ است، جمعه تأکید کرد که «قدرت به‌صورت صلح‌آمیز منتقل خواهد شد.» به گزارش هیل، او در این‌باره گفته بود: «همه ما، ازجمله رئیس‌جمهور، از قانون پیروی خواهیم کرد.» یک روز بعد از آن، میچ مک‌کانل، بزرگ‌ترین متحد ترامپ در سنا هم همین صحبت‌ها را تکرار کرد و گفت: «البته که انتقال قدرت صلح‌آمیز خواهد بود. ما از سال1792 هر 4سال یک‌بار این کار را کرده‌ایم و دولت جدید مستقر شده است.» این صحبت‌ها از سوی رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، نشان‌دهنده این است که حزب رئیس‌جمهور آمریکا، دست‌کم تا آنجا که به اعضای ارشد آن مربوط باشد، اهل خرق‌عادت نیست.

2-شکایت، تا سر حد مرگ: ترامپ از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات، درباره احتمال تقلب در آرای پستی هشدار داده بود و حالا که  انتخابات را واگذار کرده معلوم است که اصرارش بر تقلب را رها نخواهد کرد. اما همانطور که پیش‌تر ادعاهای ترامپ درباره احتمال تقلب در آرای پستی رد می‌شد، این بار هم ادعاهای او بی‌پایه و اساس خوانده می‌شود. ترامپ، عملا هیچ‌گونه مدرک و شواهدی که ادعاهایش را ثابت کند، ارائه نکرده. ستاد ترامپ در بیانیه‌ای گفته است که اجازه نمی‌دهد حق مردم تضییع شود و تا حالا در 2ایالت میشیگان و جورجیا 2شکایت علیه احتمال تقلب مطرح کرده که هر دو از سوی دیوان‌عالی این دو ایالت رد شده است. تیم حقوقی ترامپ که ریاست آن 2روز پیش به دیود باسی، معاون رئیس ستاد ترامپ در سال2016 سپرده شده گفته است که می‌خواهد در ایالت‌های پنسیلوانیا و نوادا هم شکایت‌های مشابهی مطرح کند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که ترامپ از تیم حقوقی خود که نتوانسته بر نتیجه انتخابات آنطور که او می‌خواسته تأثیر بگذارد، به‌شدت عصبانی است و تغییرات در آن هم در همین راستاست.

3- بسیج توده‌ها: هواداران ترامپ، از اینکه  او باخته به‌شدت عصبانی هستند و در بدترین حالت، حتی ممکن است اسلحه به‌دست بگیرند. این موضوع، چیزی بیشتر از یک فرضیه است و نیروهای امنیتی 2نفر اهل ویرجینیا را که با هدف اقدام مسلحانه به سمت پنسیلوانیا در حرکت بوده‌اند، دستگیر کرده‌اند. به‌گزارش واشنگتن‌پست، پلیس گفته است که اف‌بی‌آی پنجشنبه درباره سفر یک گروه مسلح از ویرجینیا به فیلادلفیا خبردار شده است. فیلادلفیا در پنسیلوانیا، یکی از شهرهایی به شمار می‌رفت که شمارش آرا در آن بسیار حساس بود و دمکرات‌های آن کمک زیادی به پیروزی بایدن در این ایالت کردند. در شرایطی که هواداران ترامپ به‌صورت خودجوش حاضر به انجام هر کاری، ازجمله اقدام مسلحانه هستند، دعوت از آنها برای مشارکت اعتراض‌های خیابانی و تحریک آنها، ‌مثل ریختن نفت بر آتش خصومت است. به گزارش واشنگتن‌پست، در یک اقدام خطرناک، یکی از سازمان‌های جمهوریخواهان که زیرنظر یکی از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ فعالیت می‌کند، به‌صورت انبوه به هوادارانش پیامک داده که در اعتراض به نتایج در مقابل محل شمارش آرا در فیلادلفیا تجمع کنند. علاوه بر آن، ستاد ترامپ می‌خواهد برای جذب 60میلیون دلار برای تامین بودجه پرونده‌های حقوقی، از هوادارانش کمک بخواهد. در فضایی به‌شدت دوقطبی، مشارکت دادن این تعداد از مردم در یک دعوای حقوقی، می‌تواند اقدامی تحریک‌آمیز به‌شمار بیاید.

4-جنگ در خیابان‌ها : خطرناک‌ترین سناریویی که ترامپ می‌تواند به آمریکا تحمیل کند، اعلام وضعیت فوق‌العاده و استفاده از قانون شورش برای ملتهب کردن فضا و به حاشیه راندن نتیجه انتخابات است. وضعیت اضطراری به رئیس‌جمهور اختیاراتی بسیار گسترده می‌دهد؛ از توقیف دارایی افراد گرفته تا قطع برنامه‌های رادیویی. حتی برخی گفته‌اند که می‌توان اینگونه تفسیر کرد که رئیس‌جمهور می‌تواند در این وضعیت، اینترنت را در آمریکا قطع کند. قانون شورش هم به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد بدون درخواست و تأیید فرمانداران ایالات، نیروهای نظامی آمریکا را به شهرهای مختلف این کشور بفرستد تا همانطور که از اسم قانون برمی‌آید جلوی شورش را بگیرد و از منافع آمریکا دفاع کند.
استفاده از نیروهای نظامی بعد از یک انتخابات جنجالی، کاری نیست که آمریکایی‌ها به آن عادت داشته باشند و اصلا مرسوم باشد، اما ترامپ، قطعا از این کار هیچ ترسی ندارد. او در جریان ناآرامی‌های مدنی در سراسر آمریکا در پی قتل جورج فلوید، قصد داشت از این قانون استفاده کند. وقتی هم که این تصمیمش را به‌خاطر مخالفت وزیر دفاعش برگرداند، از قانون دیگری استفاده کرد تا مأموران فدرال را به برخی شهرهای آشوب‌زده بفرستد. به همین‌خاطر است که بسیاری معتقدند او در مورد مسئله‌ای بسیار بزرگ همچون ماندن در کاخ سفید، دست به هر کاری خواهد زد؛ ازجمله اعلام وضعیت اضطراری و توسل به قانون شورش.

این خبر را به اشتراک بگذارید