• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114974
+
-

در حالی‌که همه نگاه ها به سمت انتخابات آمریکاست وزیر خارجه با مقامات ونزوئلا، کوبا و بولیوی مذاکره می‌کند

حضورمعنادار ظریف در آمریکای لاتین

وزیر خارجه ونزوئلا از کمک ایران به این کشور در روزهای دشوار قدردانی کرد

سیاست خارجی
حضورمعنادار ظریف در آمریکای لاتین

درحالی‌که همه نگاه‌ها در جهان به‌سمت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معطوف شده، وزیر خارجه ایران در حیاط خلوت آمریکا کشورها را یک به یک پشت‌سر می‌گذارد تا روابط ایران با متحدان خود را به‌خصوص از نظر اقتصادی با شرایط جدید تشدید تحریم‌های آمریکا و نیز تحولات پیش‌رو تطبیق دهد.
محمدجواد ظریف در نخستین مقصد سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین، وارد کاراکاس شد، ظریف علاوه بر دیدار با خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا با معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور ونزوئلا تبادل نظر کرد.
به گزارش همشهری، ونزوئلا از سال گذشته و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور و نپذیرفتن نتایج توسط نامزد شکست‌خورده، درگیر ناآرامی‌های داخلی شد و حتی برخی کشورها ازجمله آمریکا «خوان گوایدو» نامزد شکست‌خورده را به‌عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناختند اما حالا ظریف در شرایطی به ونزوئلا رفته که در آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر ادعای تقلب در انتخابات کشورش را دارد و می‌گوید نتایج را قبول ندارد!
محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات ونزوئلایی در صفحه توییترش نوشت: در ونزوئلا با رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو، معاون رئیس‌جمهور رودریگز، وزیر خارجه آریزا و دیگر وزرای ونزوئلایی درخصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم. همچنین در مؤسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف‌کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پساغربی سخنرانی کردم.
خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا هم در توییتی با اشاره به دیدار خود با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود نوشت: ملت ونزوئلا بیش از آنکه قدردان همبستگی و شجاعت ملت و دولت ایران باشند که در لحظات دشوار به ما کمک کرده‌اند، به آنها عشق می‌ورزند.
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از دیدارش با ظریف در توییتی نوشت: لذت پذیرایی از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را داشتم. این بازدید روحیه تزلزل‌ناپذیر روابط راهبردی همکاری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا را به تصویب رساند.
تصاویری که از دیدار ظریف و مادورو منتشر شد نشان می‌داد که رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک محوطه سرسبز که در بخشی از آن فرش ایرانی پهن شده به گرمی وزیر خارجه ایران را مورد استقبال قرار داده و با او خوش و بش می‌کند.
ایران و ونزوئلا از گذشته به‌خصوص دوران هوگو چاوز رئیس‌جمهور فقید این کشور، روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و این روابط در دوران مادورو متحد و جانشین چاوز ادامه یافت و در یک سال اخیر به‌دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا طرفین سعی کردند نیاز یکدیگر را در حوزه اقتصادی برطرف کنند.
ونزوئلا که از بزرگان نفتی جهان به‌شمار می‌رود در نتیجه تحریم‌ها به بازسازی پالایشگاه‌ها و خرید بنزین و محصولات پالایشی ایران نیاز داشت، در مقابل ایران پس از بسته‌شدن عمده مسیرهای معاملاتی به تامین نقدینگی نیازمند بود و بر همین اساس در 3‌ماه اخیر به‌رغم تهدیدات دولت آمریکا در چند مقطع حدود 8نفتکش عظیم‌الجثه ایران محموله‌های انرژی به مقصد ونزوئلا منتقل کردند و مقامات ایران به صراحت اعلام کردند ونزوئلا به‌صورت نقد پول این محموله‌ها را پرداخت کرده است. البته پیش از این، آمریکایی‌ها مدعی شده بودند ونزوئلا در ازای خرید بنزین از ایران با هواپیما طلا به ایران داده است؛ ادعایی که تأیید نشد.
پس از ونزوئلا هواپیمای محمدجواد ظریف در هاوانا پایتخت کوبا دیگر کشور انقلابی آمریکای لاتین روی زمین نشست تا ظریف با همتای کوبایی هم رایزنی کند.
بعد از هاوانا، ظریف عازم بولیوی شد؛ کشوری که مانند ونزوئلا سال‌ها دوست نزدیک ایران بود اما سال گذشته اوو مورالس در جریان یک کودتا مجبور به کناره‌گیری شد و کشور را ترک کرد. با این حال پس از یک سال پرفرازونشیب دوباره حزب مورالس پیروز انتخابات شد و هدف از سفر ظریف شرکت در مراسم تحلیف لوئیس آرس رئیس‌جمهور جدید این کشور است.
وزیر خارجه کشورمان 2هفته قبل در گفت‌وگو با اوو مورالس، رئیس‌جمهور پیشین بولیوی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط فیمابین در دولت قانونی جدید بولیوی را مورد تأکید قرار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید