• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114972
+
-

شهردار تهران در بازدید سرزده از محله دستغیب: شهر رنگی، روحیه شهروندان را بالا می‌برد

لباس شاد بر تن محله‌های قدیمی

کوچه خسرو قدیانی پس از محله هرندی و معابری ازجمله طوطی، صفایی، کارگر و مولوی با مشارکت اهالی محل رنگ‌آمیزی شد

گزارش
لباس شاد بر تن محله‌های قدیمی

محمد سرابی_خبرنگار

ساختمان‌های تهران نه رنگی هستند و نه رنگ را می‌پذیرند. نمای هر بنای چند‌طبقه، خاکستری و زرد یا میان این‌دو است؛ با نمای رومی یا سیمانی. در کمبود فضای سبز و اوج‌گرفتن آلودگی هوا، چشم‌انداز بخش مسکونی شهر یکدست تیره به‌نظر می‌آید. با هیچ قانون و ضابطه‌ای نمی‌توان شهر را در کوتاه‌مدت رنگ‌آمیزی کرد. تغییر نمای ساختمان‌ها هم هزینه و زمان زیادی می‌برد اما می‌توان کار را از کوچه‌ها شروع کرد.
با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ «دستورالعمل رنگی شهر» برخی مناطق رنگ‌آمیزی معابر اصلی را اجرا کرده‌اند و چند روز پیش کوچه خسرو قدیانی در محله دستغیب منطقه۹ با مشارکت اهالی محل رنگ‌آمیزی شد. دیوار‌های پنجره‌ها و حتی آسفالت کف کوچه با رنگ‌های شاد پوشانده شده‌اند و شهردار تهران نیز در روز اجرای این طرح از محل بازدید کرد.
جزئیات آنچه شهردار قبلا برای «تغییر اساسی نور و رنگ فضاهای شهری» ابلاغ کرده بود، نشان می‌دهد شهرداران مناطق ماموریت دارند برای کاهش آلودگی بصری از رنگ‌هایی مانند نقره‌آبی، سبز، سفید گرم و‌ نارنجی برای پل‌ها، مبلمان شهری، وسایل بازی کودکان، ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین سازه‌های مرتفع استفاده کنند. یکی از نقاطی که با همین شیوه رنگ‌آمیزی شد، محله هرندی بود. در خیابان‌های کارگر، مولوی و برخی از معابر دیگر شهر هم طرح‌های رنگ‌آمیزی نما اجرا شد و سازمان زیباسازی شهر تهران برای مشارکت شهروندان در رنگ‌آمیزی دیواره‌های شهر، با برگزاری فراخوانی با عنوان «گستره هنرمندانه رنگ بر دیوارهای شهر تهران» ۲۲طرح از ۲۲هنرمند را به‌عنوان آثار برگزیده برای اجرا، انتخاب کرد.
دیروز شهردار تهران در بازدید از کوچه رنگی محله دستغیب منطقه۹ گفت: «رنگ تهران خاکستری است اما شاید بتوان با تشویق شهروندان به استفاده از رنگ‌های مختلف، روحیه آنان را نیز بالا برد، این یکی از اهداف کم‌هزینه و پربازده شهرداری تهران است.»
پیروز حناچی تأکید کرد: «شهر تهران رنگ خاکستری را به ذهن متبادر می‌کند درحالی‌که استفاده از رنگ کم‌هزینه‌ترین کار برای عوض‌کردن روحیه مردم شهر است مخصوصا که اهالی محل هم مشارکت کنند. در دنیا بدترین نقاط شهر را با استفاده از رنگ به محل بازدید و جاذبه توریستی تبدیل کرده‌اند.»
او افزود: «این پروژه در این محله به‌صورت آزمایشی اجرا شده و اصل این کار این است که شهروندان خودشان انجام دهند و شهرداری تسهیل‌کننده باشد. شهر می‌تواند به رنگ‌های مختلفی در‌بیاید و با رنگ زیباتر شود؛ ما می‌توانیم با رعایت اصول زیبایی‌شناسی و ترکیب رنگ‌ها قدری شرایط سخت زندگی شهری را تلطیف کنیم. این یک پروژه آزمایشی به‌حساب می‌آید اما مهم این است که با مشارکت اهالی و بچه‌های محل اتفاق افتاده است.»
حناچی گفت: «خیلی از مناطق شهر هستند که اهالی آن احساس می‌کنند فراموش شده‌اند و محیط زندگی آنها آزار‌دهنده است. می‌توان با استفاده از رنگ‌های مختلف فضا را تلطیف کرد. این روش کم‌هزینه و پربازده است.»

فرش رنگ
خط‌کشی‌های سفید روی آسفالت کوچه قدیانی نشان می‌داد که هر تکه از کف کوچه باید با چه رنگی پوشانده شود. وقتی بچه‌ها و نوجوان‌های محله این تکه‌ها را رنگ‌آمیزی کردند، فرشی از رنگ، جای آسفالت سیاه را گرفت. حالا زمین قرمز، آبی، سبز و نارنجی شده است. آنها در کنار بزرگ‌ترهای محل با شوق خاصی، رنگ به شهر می‌زدند تا هم خود شاد شوند و هم در افزایش روحیه همسایه‌ها سهیم باشند.
در این میان، شهردار منطقه۹ در حاشیه افتتاح کوچه رنگی در کوچه قدیانی گفت: «کوچه خسرو قدیانی یکی از کوچه‌های محله دستغیب است که بافت قدیمی‌تری دارد و در بازدیدهای میدانی توجه ما را جلب کرد تا برای بهسازی و اجرای پروژه رنگی از آن استفاده شود. مشاور پروژه هم بعد از بررسی‌های خود این کوچه را انتخاب کرد و این‌کار به‌صورت آزمایشی اجرا شد تا اگر به مشکلی برنخوردیم، در کوچه‌های دیگری هم اجرا شود. رنگ‌های استفاده‌شده در این کوچه بعد از پرسشنامه‌هایی که در محل توزیع شد، انتخاب شدند. در دیوارها هم رنگ استفاده شد اما آنچه تأثیر بیشتر دارد، اجرای رنگ‌ها در کف است.»
سیدمصطفی موسوی‌لاری‌ ادامه داد: «برای اجرای این پروژه، کار مفصلی به لحاظ مطالعاتی انجام شد. اول دیوارها بهسازی شد و سپس شهرداری آنها را رنگ کرد و طرح مشاور را در جداره‌ها پیاده کرد. نقاشی کف کوچه هم بعد از بهسازی کف و آسفالت جدید با مشارکت مردم و مخصوصا کودکان و مادران اجرا شد.»
او ادامه داد: «برای کوچه‌هایی که پروژه رنگ‌آمیزی اجرا می‌شود، مبلمان خاصی طراحی شده که آماده و به‌زودی به‌کار اضافه می‌شود. از کوچه‌های مجاور هم درخواست اجرا داشتیم.»
لاری درباره تأکید شهردار تهران بر اجرای رنگ در معابر شهری گفت: «دکتر حناچی از وقتی معاون شهردار شد، موضوع رنگ را دنبال می‌کرد و ما هم از همان زمان به طرق مختلف این هدف را در مناطق دنبال کردیم، اما وقتی در جایگاه شهردار تهران این موضوع را مطرح کردند، بیشتر رسانه‌ای شد. البته قبلا در این منطقه تعدادی از مخازن زباله را در ناحیه دو رنگ و نقاشی کردیم. همچنین در خیابان استاد معین جنوبی قرار است نقاشی روی دیوارها را به مسابقه بگذاریم تا دانشجویان بتوانند در آن مشارکت و فعالیت کنند.»  
حالا در کوچه خسرو قدیانی، حاشیه در‌ها و پنجره‌ها، قرنیز و بالای دیوار‌ها سفید شده و نمای سیمانی خانه‌ها به رنگ اخرایی، سبز و زرد در آمده است. شاید این تنوع رنگ در ابتدا برای شهرنشینان غریب باشد اما اگر در هر محله بتوان کوچه‌‌ای را به این شکل درآورد می‌توان به زیبایی آینده شهر امیدوار شد. 

   نقره آبی، اخرایی و سبز
در دستورالعمل 19صفحه‌ای «تغییر اساسی نور و رنگ فضاهای شهری» آمده است که در اجرای پالت رنگ برای وسایل بازی کودکان، مأموران موظف شده‌اند از 4رنگ آبی تیره، بنفش، صورتی و قهوه‌ای استفاده نکنند. توصیه شده است سازه‌هایی که در بالای خط دید قرار دارند، به رنگ نقره‌آبی، سازه‌هایی که در کف قرار دارند به رنگ اخرایی و سازه‌هایی که ارتفاع متوسط و کوتاه‌تر از خط دید دارند همچون نیمکت، سطل زباله، نرده و نرده پل روی جوی به رنگ سبز، رنگ‌آمیزی شوند. همینطور به شهرداری‌های مناطق توصیه شده است سازه‌هایی که به لحاظ بصری باعث آشفتگی می‌شوند ولی وجود آنها به لحاظ کارکرد موردنیاز است همچون بیلبورد، پایه سازه تبلیغاتی، انواع تیرک و... به‌نحوی رنگ‌آمیزی شوند تا اثرات بصری آنها در محیط کاهش پیدا کند.

شهردار منطقه۹: رنگ‌های استفاده‌شده در کوچه خسرو قدیانی بعد از پرسشنامه‌هایی که در محل توزیع شد، انتخاب شدند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید