• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11485
+
-

ورود بولتون؛ پایان مک‌مستر

جهان نما
ورود بولتون؛ پایان مک‌مستر

جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید رئیس‌جمهور آمریکا دیروز وارد کاخ سفید شد و آخرین نشست توجیهی‌اش با هربرت مک‌مستر را برگزار و برای او آرزوی موفقیت کرد. بولتون امروز رسما کارش را در دفتر شورای امنیت ملی آمریکا آغاز می‌کند تا در کنار مایک پمپئو که از سازمان سیا به وزارت خارجه نقل‌مکان می‌کند، سیاست خارجی آمریکا را آنگونه که مورد نظر دونالد ترامپ است، پیش ببرند. با ورود این دو به عرصه سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی آمریکا، «تندروی» و «جنگ‌طلبی» بار دیگر به ادبیات سیاسی آمریکا وارد شده است. هربرت مک‌مستر، ژنرال 3ستاره ارتش، در مقایسه با جان بولتون از چهره‌های میانه‌روی آمریکا به شمار می‌رود اما اختلاف‌نظر او با رئیسش بر سر مسائل مختلف در عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا ازجمله کره‌شمالی و ایران، باعث جدایی او از تیم ترامپ شد. دونالد ترامپ همچون دیگر موارد مشابه، مک مستر را با انتشار یک پست توییتری اخراج کرد. دیروز اما مک‌مستر در میان تشویق مکرر کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید را ترک کرد تا به گفته خودش برای همیشه از صحنه سیاسی و نظامی آمریکا خداحافظی کند. او اعلام کرد که تابستان امسال همزمان با پایان 34سالگی حضورش در ارتش آمریکا، فضای سیاسی این کشور را برای همیشه ترک خواهد کرد. به عقیده بسیاری، پایان مک‌ مستر پس از سه‌دهه حضور در ارتش آمریکا، یک پایان تلخ برای او بوده است.

مک مستر و دونالد ترامپ اگر بر سر مواردی اختلاف‌نظر داشتند و حتی در چند مورد کارشان به دعوای لفظی هم کشید، بولتون و ترامپ به اعتقاد بسیاری می‌توانند ترکیب خوبی با هم بسازند. هر دوی اینها رفتار تهاجمی دارند و به کوتاه آمدن در مقابل حریف هیچ اعتقادی ندارند. به گفته ترامپ، «شیمی» او و بولتون با هم همخوان است. جان بولتون دیروز در حیاط کاخ سفید قدمی زد تا خود را آماده حضور در جایگاهی کند که تاکنون در طول 15‌ماه حضور ترامپ در قدرت، 2نفر بر آن تکیه زده‌اند. مایکل فلین پیش از مک‌مستر، به‌دلیل دروغ گفتن درباره ارتباطش با سفارت روسیه در واشنگتن اخراج شد.

بولتون و سلاح‌های کشتار جمعی عراق

همزمان با آغاز به‌کار جان بولتون در کاخ سفید، بار دیگر ماجرای جنگ عراق و حمله آمریکا به این کشور در سال 2003بر سر زبان‌ها افتاده است. نام جان بولتون ناخودآگاه نام جورج بوش و دیک چنی را هم در خاطر زنده می‌کند. بولتون، چنی و بوش نام‌شان با جنگ عراق گره خورده است؛ جنگی که 8سال طول کشید و هنوز پس‌لرزه‌های آن برای آمریکا و خاورمیانه به پایان نرسیده است. خوزه بوستانی، دبیرکل پیشین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه هلند، دیروز در گفت‌وگو با تلویزیون راشاتودی برای نخستین‌بار از پرونده‌سازی بولتون علیه عراق در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی پرده برداشت؛ موضوعی که بهانه آمریکا برای حمله به این کشور شد. او گفت که باوجود اینکه عراق بخش اعظم سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرده بود و مشغول مذاکره برای پیوستن به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود، بولتون و تیم او با تحت فشار قرار دادن این سازمان خواستار توقف این مذاکرات بودند. بوستانی گفت: «پیوستن عراق به سازمان به‌معنای موافقت با از میان برداشتن کامل سلاح‌های کشتار جمعی‌ بود و آمریکا این را نمی‌خواست.» وی گفت بولتون که آن زمان معاون وزیر خارجه آمریکا بود، شخصا در تماسی تلفنی، او را تهدید کرد که یا باید تلاش‌هایش برای پیوستن عراق به سازمان را متوقف کند یا از سمتش کناره‌گیری کند. بوستانی که یک دیپلمات برزیلی است، گفت: «بولتون چند هفته پس از این تماس و بعد از آنکه با مخالفت من روبه‌رو شد، خود به لاهه آمد و به من گفت که 24ساعت به تو وقت می‌دهیم از سمتت استعفا دهی؛ تو باید بروی آقای دبیرکل!» به گفته بوستانی، بولتون حتی پای خانواده بوستانی را وسط کشید و گفت: «فرزندان تو در آمریکا هستند و ما از محل زندگی آنها باخبریم.» به گفته دبیرکل پیشین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، جان بولتون پس از آنکه از اعمال فشارهای مختلف ناامید شد، پس از لابی با کشورهای عضو موفق شد با 48رأی موافق در برابر 7رأی مخالف، برکناری بوستانی را رقم بزند. در این رأی‌گیری 43کشور ازجمله برزیل رأی ممتنع دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید