• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114829
+
-

پاتوسی: روی گل‌های امسالم شرط بسته‌ام

هافبک خوش‌تکنیک فولاد، شیخ دیاباته را بهترین بازیکن خارجی لیگ‌ ایران می‌داند اما ممکن است امسال این عنوان را از شیخ بدزدد

پاتوسی: روی گل‌های امسالم شرط بسته‌ام

مجتبی هاشمی

آیاندا پاتوسی یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنانی است که در تاریخ لیگ برتر به ایران آمده‌اند، اما هنوز نتوانسته به اندازه کیفیتش در ایران موفقیت کسب کند. در لیگ هجدهم از اواسط فصل به استقلال آمد و می‌توانست با این تیم قهرمان شود اما نشد. وقتی شفر از استقلال رفت برای لجبازی با آبی‌ها، پاتوسی را هم به لیگ امارات برد اما ستاره خوش‌تکنیک آفریقایی در بن‌یاس دوام نیاورد و در نیم‌فصل دوباره به ایران برگشت و این بار به فولاد پیوست. او بعد از یک نیم‌فصل پرحاشیه، حالا از ابتدای فصل در خدمت فولادی‌هاست و هر دو طرف امیدوارند که بالاخره این ستاره اهل آفریقای جنوبی امسال به اندازه لیاقتش دستاورد داشته باشد. وقتی در لابی هتل منتظرش بودیم، یکی از مربیان فولاد با شور و حرارت خاصی از کیفیت این بازیکن حرف می‌زد و او را ستاره‌ای فراتر از لیگ ایران می‌خواند. این ستاره گران‌قیمت که شاید این فصل به برترین بازیکن لیگ تبدیل شود، دقایقی بعد به لابی رسید و به سؤالات همشهری پاسخ داد. البته مسئولان فولاد که به سختی به بازیکنان خود اجازه مصاحبه می‌دهند با این شرط به این گفت‌وگو رضایت دادند که هیچ سؤالی درباره استقلال پرسیده نشود.

  بعد از 2سال که در اواسط فصل به تیم‌های ایرانی می‌آمدی، این بار قرار است از همان هفته اول در لیگ برتر ایران بازی کنی. برای نخستین‌بار تمرینات پیش‌فصل را هم در کنار تیم بوده‌ای و این می‌تواند باعث شود موفق‌ترین فصل خودت را در ایران داشته باشی. نظر خودت چیست؟
بله من همیشه دوست داشتم از تمرینات پیش‌فصل کنار تیم باشم اما این اتفاق رخ نمی‎داد. حالا خیلی حس خوبی از این بابت دارم و از باشگاه فولاد هم ممنونم که همه شرایط را فراهم کرد تا من خیلی زود به ایران بیایم و از همان ابتدا در تمرینات حضور داشته باشم. ما سه چهار هفته تمرینات سختی را پشت سر گذاشتیم و توانستیم با همدیگر آشنا و هماهنگ شویم. کادر فنی حرفه‌ای و قدرتمندی هم داریم که دائما ما را ترغیب می‌کنند جدی‌تر کار کنیم و به بازدهی صد درصد برسیم. با این شرایط قطعا می‌توانیم فصل خوب و موفقی داشته باشیم.
  حتما خبر داری که ورود بازیکن و مربی خارجی به ایران ممنوع شده است. یعنی اگر نیم‌فصل پارسال به ایران برنمی‌گشتی امسال دیگر نمی‌توانستی اینجا باشی.
بله قبل از پایان فصل از این قانون جدید باخبر شدم. خیلی خوب شد که قبل از این اتفاق، من با فولاد قرارداد بسته بودم. از همان ابتدا که با فولادی‌ها صحبت کردم برنامه بلندمدتی داشتیم و دوست داشتیم که مدت زیادی با هم همکاری کنیم. فولاد یک باشگاه بزرگ با مدیران حرفه‌ای است و من خیلی خوشحالم که در این باشگاه هستم. اینجا همه‌‌چیز مرتب است و همه حقوق‌ها هم به موقع پرداخت می‌شود.
  فولاد پارسال تیمی بود که خیلی سخت گل می‌خورد اما در گل زدن مشکل داشت. نیم‌فصل که تو و فرشاد احمدزاده آمدید اوضاع در جلوی زمین هم بهتر شد. این فصل ساسان انصاری هم به شما اضافه شده، فکر می‌کنی بتوانید امسال گل‌های زیادی بزنید؟
بله بازیکن‌های خیلی خوبی به ما اضافه شده‌اند. به جز اسم‌هایی که گفتی، یک وینگر چپ هم از ذوب‌آهن آمده که بازیکن خیلی خوبی است. تمرینات متنوع و مرتبی هم برای گلزنی انجام داده‌ایم. نکته خوب این است که بازیکنان جدید ما بازیکنان خیلی باتجربه‌ای هستند و می‌توانند به سرعت در تیم جا بیفتند. با این شرایط امیدواریم که گل‌های خیلی زیادی بزنیم. ان‌شاءالله! (این کلمه را می‌گوید و می‌خندد.)
 به‌جز «ان‌شاءالله» تا چه حد به زبان ما آشنا شده‌ای؟
کم، خیلی کم. فقط دو سه جمله می‌توانم فارسی حرف بزنم.
هم‌اتاقی تو در اردوهای فولاد کیست؟
موسی کولیبالی.
  گویا قبلا با ایوب والی هم‌اتاق بودی و هیچ ارتباطی نمی‌توانستید برقرار کنید!
(می‌خندد) دقیقا منتظر بودم از ایوب والی بگویی. بله، با ایوب حتی یک کلمه هم نمی‌توانستیم صحبت کنیم و اگر لازم می‌شد فقط با ایما و اشاره و زبان بدن ارتباط برقرار می‌کردیم.
  در کل با کدام بازیکن‌ها در فولاد صمیمی‌تر هستی؟
من با همه خوبم و سعی می‌کنم با آنها شوخی کنم و ارتباط خوبی داشته باشم. حالا بعضی‌ها چون کمتر زبان انگلیسی بلدند کمتر صحبت می‌کنیم. در کل با موسی و شیمبا که مثل من خارجی هستند ارتباط بیشتری دارم و با فرشاد احمدزاده هم زیاد صحبت می‌کنم. اگر کاری داشته باشم به این چند نفر زنگ می‌زنم.
  اگر قرار باشد برای تعطیلات یکی از همبازی‌ها را به خانه‌ات در آفریقای‌جنوبی دعوت کنی، کدام‌شان را می‌بری؟
فرشاد را می‌برم (از خنده روده‌بر می‌شود) بله حتما فرشاد را می‌برم. با او خیلی خوش می‌گذرد.
  از لحاظ فنی، کدام بازیکن را بهترین خارجی حاضر در لیگ ایران می‌دانی؟
خودم را هم حساب کنم؟
 حتما.
خب... نه، سعی می‌کنم خودم را بگذارم کنار! به‌نظرم شیخ دیاباته خیلی خوب بازی کرده و برای استقلال عالی بوده است. با آن جوان ایرانی که کنارش بازی می‌کند هم کاملا هماهنگ شده و خط حمله خوبی برای استقلال ساخته‌اند. شیمبا هم بازیکن بزرگ و باتجربه‌ای است. موسی هم خوب است. من این 3 نفر را انتخاب می‌کنم.
 جایی گفته بودی پاس گل دادن را بیشتر از گل زدن دوست داری. همینطور است؟
گل زدن هم خیلی خوب است، به‌خصوص برای اینکه اسم شما سر زبان‌ها بیفتد. اما برای من پیروزی تیم در اولویت است، چه با گل زدن چه با پاس گل.
 فصل گذشته بازی‌های کمی برای فولاد کردی. آمار گل و پاس گلت در آن بازی‌ها چطور بود؟
بله تا قبل از کرونا 4بازی کردم که 3بار بردیم و یک‌بار باختیم. من هم 2گل زدم.
 بعد از تعطیلات طولانی که به‌خاطر کرونا پیش آمد، با شرایط فیزیکی خیلی بدی برگشتی و اصلا آماده نبودی. در تعطیلات اصلا تمرین نمی‌کردی؟
قوانین مربوط به کرونا در آفریقای جنوبی خیلی سخت بود و به‌خاطر این قوانین نمی‌توانستم تمرین کنم. فقط می‌توانستم در خانه یک سری تمرینات ساده را انجام بدهم. وقتی برگشتم شرایط بازی نداشتم و مربی و مسئولان باشگاه را درک می‌کردم چون خیلی به من نیاز داشتند. بعد از آن اتفاقات سعی کردم سرخورده نشوم و تلاشم را بیشتر کنم تا برای فصل جدید به آمادگی کامل برسم. امیدوارم بتوانم در فصل جدید به باشگاه کمک کنم تا همه‌‌چیز جبران شود.
 می‌توانی بگویی از آن زمان تا الان چقدر وزن کم کرده‌ای و شرایط بدنی‌ات چطور است؟
به‌نظرم بهتر است منتظر باشید و شرایط بدنی‌ام را در زمین ببینید. هر کس درباره آمادگی‌ام می‌پرسد و از اتفاقات فصل قبل صحبت می‌کند، من به او می‌گویم فصل جدید را ببیند. آماده‌ام تا از همان شروع مسابقات، آمادگی‌ام را نشان دهم و به فولاد کمک کنم که بازی‌هایش را برنده شود.
 به‌نظرت امسال به آمار چند گل و چند پاس گل می‌رسی؟ به عدد خاصی فکر کرده‌ای؟
(به مدیر برنامه‌هایش که کنار او نشسته اشاره می‌کند) من با این آقا یک شرطی بسته‌ام که در این فصل چند گل می‌زنم. الان عدد را نمی‌گویم اما وقتی شرط را بردم می‌توانید از ایشان بپرسید. فعلا سعی می‌کنم با صدای بلند نگویم.
 خب با صدای آرام بگو!
(خنده) نه، اگر بگویم فکر می‌کنید توهم زده‌ام یا دچار اعتماد به نفس کاذب شده‌ام.
 پس با این اوصافی که گفتی، من حدس می‌زنم می‌خواهی 10گل بزنی و 10پاس گل بدهی.
ان‌شاءالله. ان‌شاءالله.
  فولاد پارسال سوم شد. امسال که قوی‌تر هم شده‌اید لابد دنبال رتبه بهتری هستید؟
ما سعی می‌کنیم که بهترین مقام را به‌دست بیاوریم. اما راه خیلی درازی مانده و نمی‌شود گفت چندم می‌شویم. البته دوست داریم رتبه بالاتری به‌دست بیاوریم اما اگر از الان بگوییم شاید دچار غرور شویم و قضیه برعکس شود.
 در رزومه‌ات 12بازی و 3گل ملی هم ثبت شده است. آخرین بازی ملی‌ات چه زمانی بود؟
فکر می‌کنم 2سال پیش بود.
 امیدواری که باز هم به تیم‌ملی برگردی و به این آمار اضافه کنی؟
صد درصد. خیلی امیدوارم و خیلی برای این موضوع تلاش می‌کنم. الان 27ساله هستم و وقتی با بازیکن‌های هموطن خودم صحبت می‌کنم آنها هم معتقدند شانس زیادی برای برگشتن به تیم ملی دارم. الان تیم‌ملی آفریقای‌جنوبی در پست من بازیکنی دارد که در اندرلخت بلژیک بازی می‌کند. یکی دو بازیکن دیگر هم هستند که در لیگ داخلی خودمان در آفریقای‌جنوبی بازی می‌کنند. من فقط نیاز دارم که در کشورم همه بدانند لیگ ایران سخت‌تر و سنگین‌تر از لیگ آفریقای‌جنوبی است. در آن صورت شانس من بیشتر می‌شود و دوباره فرصت بازی پیدا می‌کنم.
 تو در مقابل برزیل و نیمار هم بازی کرده‌ای. درست است؟
بله مقابل او بازی کردم. نیمار و رونالدو بازیکنان موردعلاقه من هستند و سبک بازی آنها را خیلی دوست دارم.
 سبک بازی خودت را شبیه کدام‌یک از ستاره‌ها می‌دانی؟
اینیستا. من چون منطقه بازی‌ام چیزی بین پست8 و پست10 بوده سعی کردم مدل بازی کردنم را شبیه اینیستا کنم و او را الگوی خودم قرار دادم. البته هرچه گذشت به سمت پست شماره10 رفتم و الان بیشتر یک شماره10 هستم. اما مدل بازی اینیستا را خیلی دوست دارم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید