• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114818
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته


اسکندر و آب حیات

  تخت جاویدان

با یک رمان گرافیکی برای نوجوانان چطورید؟ پس می‌توانید به رمان «تخت جاویدان» فکر کنید. رمانی که درباره اسکندر مقدونی است. در خلاصه این کتاب چنین آمده است: «اسکندر در پی فتح ایران و تخت جمشید، به‌دنبال یافتن آب حیات است. او با اعتماد به دختر داریوش سوم، رکسانا که اکنون اسیر اوست برای دست یافتن به حوضچه آب که در دالان‌های کاخ هدیش پنهان شده است، راهی خرابه‌های باقی‌مانده از آن می‌شود، اما ماجرا آنطور که انتظار داشته است پیش نمی‌رود.» این رمان گرافیکی توسط انتشارات هورخش منتشر شده و قصه‌ای خیالی درباره اسکندر مقدونی و کابوس‌های اوست. گفته می‌شود که این رمان، هشتمین جلد از رمان‌های گرافیکی استودیو هورخش است که آیدا نوشالی نویسندگی کرده و کیاوش پارسا و حمید برغانی تصویرگری کرده‌اند. کتاب در واقع به نوعی، داستانی خیال‌وار از آخرین روزهای زندگی اسکندر مقدونی است که بعد از به آتش کشیدن تخت جمشید، وقتی که دنیا زیر سم اسب‌ها و تحت فرمان اوست، به هدفی دیگر می‌اندیشد؛ به نامیرایی. غافل از اینکه زندگی چیزی به نام نامیرایی ندارد، حتی برای فردی به نام اسکندر. مخاطب نوجوان در این رمان، با تاریخچه تخت‌جمشید، کابوس‌های اسکندر و دانستنی‌های تاریخی دیگر روبه‌رو می‌شود.

دونده چموش

  تنهایی یک دونده دو استقامت

یکی از کتاب‌های خواندنی دنیای ادبیات داستانی را، باید همین کتاب «تنهایی یک دونده دو استقامت» بدانیم. کتابی که در واقع، اثری درباره طغیان است، اثری درباره فردی که نمی‌تواند با اطراف و پیرامون خود همگون باقی بماند؛ یک شورشی و یکی از آن نویسندگان معروف به «مردان جوان خشمگین». در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «درحالی‌که قطرات باران را از روی بارانی‌اش پاک می‌کرد، گفت: تو رو شناختن، دیروز زنی تو و دوستت رو دیده و قسم می‌خوره که شماها همون جوونایی هستین که وارد مغازه نونوایی شدین. کاملاً مطمئن بودم که داشت بلوف می‌زد، چون روز قبل از آن کار من و مایک اصلاً همدیگر رو ندیده بودیم، با این همه کمی نگران شدم. اون زن کیه؟ هرکی هست به آدمای بی‌گناه تهمت می‌زنه، چون تنها نونوایی که من توش بودم، نونوایی خیابون خودمونه که رفته بودم برای مادرم نون نسیه بخرم. آنچه گفتم اصلاً تأثیری در او نکرد، پرسید: حالا می‌خوام بدونم اون پولا کجاس؟ انگار قبلاً هیچ وقت به این سؤالش جواب نداده بودم. فکر می‌کنم امروز صبح مادرم اونا رو با خودش برد تا از فروشگاه چای بخره. باران چنان با شدت می‌بارید که فکر کردم اگر او به داخل خانه نیاید، حسابی خیس خیس می‌شود.»

شروع از صفر مطلق

  هوندا؛ قدرت رویاها

یکی از کارهای لازمی که کارآفرینان و جوانان در سودای کارآفرینی و تجارت باید انجام بدهند، مطالعه مستمر زندگینامه کارآفرینان ژاپنی است. اما چرا؟ چون بعد از جنگ جهانی دوم که ژاپن با خاک یکسان شد، شرایط فوق‌العاده سختی را پیش رو داشتند، ولی با این حال کم نیاوردند و تسلیم نشدند. به همین دلیل می‌تواند خوانش زندگینامه آنها انگیزه‌بخش باشد و کارگشا. ازجمله زندگی همین سوییشیرو هوندا، ژاپنی خلاق و سختکوشی که برند هوندا را ثبت کرد، بارها به قعر رسید ولی تسلیم نشد تا اینکه توانست یکی از محترم‌ترین برندهای موتورسیکلت و اتومبیل جهان و ژاپن را ایجاد کند. در ایران بیشتر این برند را با موتورسیکلت‌های هوندا می‌شناسند. گفته می‌شود که هم‌اکنون هشتمین خودروساز بزرگ جهان است که سالانه می‌تواند 14میلیون اتومبیل تولید کند؛ با نزدیک به 150هزار نیروی انسانی در ژاپن و خارج این کشور. اما این غول صنعتی عظیم، با تسلیم نشدن‌های مردی شکل گرفت که اگر کم می‌آورد، نه اثری از هوندا بود و نه اثری از این موفقیت درخشان. این کتاب، در واقع روایت فردی است که به‌معنای واقعی کلمه، از صفر شروع کرد و به همه‌‌چیز رسید.


بی‌خیالی 

  هنر ظریف بی‌خیالی

این کتاب را یک وبلاگ‌نویس معروف خارجی نگاشته است، به اسم مارک منسون. البته روی جلد کتاب هم اشاره شده که برخلاف عنوان آن، کتاب درباره سرسری گرفتن زندگی نیست و قصه‌اش متفاوت است. کتاب در واقع یک نگاه جدید به موفقیت است. نویسنده در وبلاگ خودش، چنین نگاشته: «بعضی از مردم فکر می‌کنند من احمقم. البته در مقابل این گروه، عده دیگری هم هستند که فکر می‌کنند من زندگی‌شان را بهبود داده و نجات داده‌ام.» او تأکید دارد که در این کتاب، روش‌هایی را ارائه می‌کند که بدون اینکه خودتان را بکشید، به موفقیت بزرگی برسید. نویسنده اشاره می‌کند که موفقیت ما توسط جامعه شرطی شده است. یعنی قالب مشترکی داریم که باید به آنها تن بدهیم؛ مثل نوع رفتار خاص با خانواده و میزان ثروتی که باید داشته باشیم و... .
چه بسا اینها، مواردی نباشند که ما باید به آن وابسته باشیم و جز رنجور کردن ما، نمی‌توانند حاصلی داشته باشند. در واقع نویسنده در این کتاب، ما را به این نکته متوجه می‌سازد که باید نسبت به موفقیت‌هایی که جامعه و دیگران از ما توقع دارند، بی‌خیال باشیم و نسبت به اهداف واقعی و دلخواه خودمان پایبندی نشان بدهیم.

در محضر پیانو

  مژده طرب

«آلبوم «مژده طرب» حکایت موسیقی با اصالتی است که در عین اینکه روح زندگی روزمره ما ایرانی‌ها در آن جاری است، هارمونی و آکوردهای موجود در آن پیغام نوگرایی در پی دارد. مژده طرب روایتی از عشق و علاقه به سبک پیانو ایرانی است. امید که بر دل دوستدارانش بنشیند»؛ اینها جمله‌هایی است که هراتیان، درباره آلبوم جدیدش نگاشته. این آلبوم با محوریت پیانو و بازآفرینی آثار بزرگان موسیقی ایران شکل گرفته. آهنگسازی و نوازندگی آن را هم امیرمسعود هراتیان عهده‌دار بوده است. این موزیسین، هنر موسیقی را نزد بزرگانی چون انوشیروان روحانی و سامان احتشامی آموخته و با گروه‌های مختلفی همکاری داشته است. در این آلبوم، قطعه‌هایی چون «بهار دلم»، «بداهه‌نوازی»، «برتر از پرواز»، «فرود به ماهور»، «لبخند ماه» براساس ملودی فرامرز پایور و حسام السلطنه، «تک‌نوازی»، «لعل» براساس ملودی منسوب به استاد علی‌اکبر شیدا، «مژده طرب»، «پرده‌گردانی»، «تا انتها حضور» براساس ملودی علی اکبر شیدا و مرتضی محجوبی بازآفرینی و تولید شده‌اند. در این قطعه علاوه بر هراتیان، پیمان فروتن، در ضبط، میکس و مسترینگ، حمید رضایت نوازنده فلوت، معین‌الدین صادق‌زاده نوازنده دف و دایره، عرفان بطلانی نوازنده تمبک قطعه، علی احمدیان نوازنده تمبک، محمود جعفری نوازنده تمبک، مسعود نوروزی نوازنده تمبک و... مشارکت داشته‌اند.


بگو خودش خواست

  بخند رفیق

باز هم به قطعه‌ای دیگر از سینا سرلک دعوت هستید. خواننده سنتی‌خوانی که کم‌کم با دوصدایی خواندن‌هایی که با خوانندگان پاپ داشت، وارد حوزه ترکیبی‌خوانی هم شد. البته این کاری بود که بیشتر سنتی‌خوان‌ها کردند، از علیرضا افتخاری گرفته تا همایون شجریان و دیگران. حالا قطعه «بخند رفیق» از این خواننده تولید شده است؛ قطعه‌ای که علی نیک‌پی آهنگسازش و میترا مهری‌پور ترانه‌سرایش هستند و توسط مؤسسه هفت‌باغ ارائه شده. در ترانه این قطعه آمده است: «تو کوچه بارونه بمون من جای تو می‌رم از اینجا/پاییزو می‌شناسم یه عمره می‌شکنم تنهای تنها/این خونه بی‌تو دیوونه‌خونه‌است/ گناه یه دنیارو بنداز گردنم بگو نموندش/نگو که خودخواهی تو قصه رو به اینجا رسوندش/بگو خودش خواست بگو دیوونس/غم جای تو منو بغل کرد بخند رفیق/اشکای من شهرو خبر کرد بخند رفیق/چرا هنوز نرفته من دلتنگتم/چرا هنوز من عاشق لبخندتم/غم جای تو منو بغل کرد بخند رفیق/اشکای من شهرو خبر کرد بخند رفیق/چقد واسه تو راحته چقد بی‌خیالی/نه می‌بینی منو نه اصلاً حتی یه سؤالی/نمی‌دونی دارم دل می‌کنم من با چه حالی/نمی‌دونی چقد سخته نباشی تو پیشم/اگه بگذره صد سالم دیگه آروم نمیشم/هنوز دور نشده ازت دارم دیوونه می‌شم دیوونه می‌شم».

دلم آنجاست

  باران

گروه‌های نوظهور زیادی هستند که در حوزه موسیقی کار می‌کنند، یکی از آنها هم همین گروه موسیقی راشن. این گروه تازگی‌ها قطعه‌ای به نام «باران» را هم منتشر کرده است که آن را میثاق بارونی و سیاوش پوری خوانندگی کرده‌اند. این تک قطعه‌ها دارای مجوز از ارشاد هم هستند و در فضاهای مجازی پخش می‌شوند تا به نوعی معرف حضور یک فرد یا گروه باشند. قطعه باران قطعه‌ای شنیدنی است و دوصدایی بودن نیز آن را اثرگذارتر کرده است. قطعه در حوزه سنتی-پاپ یا ترکیبی تولید شده است. گروه راشن، یک گروه بوشهری است که قبل از این اثر، قطعه‌های دیگری را هم راهی بازار کرده است. راشن‌بند تا به حال قطعه‌های «فایز»، «دل دیوونه» و «برگرد» را نشر داده است. این قطعه بر شعری از معصومه رضایی‌زاده ساخته شده و حمیدرضا ادیب هماهنگ‌سازی‌اش را عهده‌دار بوده. ترانه این قطعه را با هم می‌خوانیم: «دل مرا بی‌هوا لرزاند/برایم از آن شب خواند/ که رفتی و داغت بر دل ماند/آن شب؛ لبان تو می‌خندید، دو چشم من می‌بارید/به‌خدا که دل من لرزید/عاشقتم، ستاره شب‌هایم، عطر تو شد دلیل نفس‌هایم/بعد از تو باران هم صفا ندارد/فریاد تنهایی صدا ندارد/هر جای دنیایی دلم همانجاست/در یادم می‌مانی به‌نام احساس».

سکوت بسیار بلند

  سکوت

پیش از این در همین ستون‌های معرفی، یک‌بار آلبوم «رگ خواب» از محسن یگانه را معرفی کرده بودیم. اما قطعه «سکوت» از این خواننده خوش‌صدا و معروف ایرانی، جا دارد که به‌صورت مستقل معرفی شود. قطعاً یکی از قطعاتی که یگانه با آن به دنیای موسیقی و هواداران معرفی شد، همین سکوت بود. یک قطعه ریتمیک و البته با شعر و تنظیم درست و حسابی. این‌قدر درست و حسابی که حتی خوانندگانی از کشورهای دیگر نیز سعی کردند که آن را کاور و بازخوانی کنند. این قطعه را خود محسن یگانه خوانندگی و آهنگسازی و تنظیم و ترانه‌سرایی کرده است؛ قطعه‌ای از همان آلبوم رگ خواب که در سال 1389منتشر شده. قطعه با این ترانه در حافظه موسیقایی جوانان ایرانی مانده است: «سکوت قلبتو بشکن و برگرد/ نذار این فاصله بیشتر از این شه/ نمی‌خوام مثل گذشته که رفتی/ دوباره آخر قصه همین شه...» شکل‌گیری این قطعه هم ماجرای جالبی دارد. یعنی در اصل می‌رفت که متعلق به خوانندگانی دیگر بشود، اما یگانه دلش نیامد و به هر ترتیبی که بود، آن را پس گرفت و داخل آلبوم رگ خواب گنجاند. یحتمل اگر چنین کاری می‌کرد، هیچ وقت نمی‌توانست از این پشیمانی درست و حسابی بخوابد.

جانشین پادشاه

  بازی رایانه‌ای لبخند پیروزی

با یک بازی کاردرست ایرانی تحت وب چطورید؟ پس می‌توانید به بازی «لبخند پیروزی» فکر کنید؛ یک بازی درست و حسابی که می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند. بازی را شرکت «پرنیان گیم» تولید کرده است. داستان این بازی در زمان تاریخ باستان اتفاق می‌افتد. در این بازی شما در نقش یک قهرمان ظاهر شده و به مبارزات تن‌به‌تن پرداخته و می‌توانید حتی به‌طور زنده مسابقات را هم تماشا کنید. اما این رقابت‌ها برای چیست؟ در سرزمین پهناوری که مردمش به هوشمندی و جنگاوری شهره‌اند، قرار است که مجلسی مشورتی شکل بگیرد تا بهترین فرد را به‌عنوان جانشین پادشاه انتخاب کند. این فرد باید در هوش، جنگاوری، چابکی و...، از همه برتر باشد. شما حالا اختیار دارید که یکی از اعضای این مجلس مشورتی باشید یا کسی که می‌خواهد در رقابت‌ها شرکت کند. شما به‌عنوان یک کاربر یا بازیکن، امکان‌های زیادی در اختیار دارید. یک قهرمان برای رسیدن به هدف خودش باید 12مرحله را پشت سر بگذارد. در این مسیر هم با سلاح‌ها، معجون‌ها و امکان‌های دیگری هم روبه‌رو است که می‌تواند از آنها استفاده کند. این بازی صندوق پیام هم دارد تا با دیگر دوستان خود ارتباط بگیرید.

ارباب واژه‌ها

  بازی اندرویدی  حرف تو حرف

سابق بر این مردم از بازی‌هایی چون جدول‌ها، سودوکو و بازی‌های فکری رایج خیلی استفاده می‌کردند، اما کم‌کم برخی از بازی‌ها جای این دست بازی‌ها را گرفتند؛ یعنی مردم علاقه‌مند شدند که در حوزه بازی‌های موبایلی ورود پیدا کنند و این دست بازی‌ها در سبک‌های مختلف تولید شدند. بخشی از بازی‌ها در حوزه دانستنی‌ها قرار می‌گیرند و درواقع نیاز به دانستنی‌های زبانی و فرهنگی شما دارند. اینگونه بازی‌ها می‌توانند کم‌کم دایره لغت و قدرت واژگانی شما را هم تقویت کنند. در این حوزه بازی‌های زیادی تولید شده‌ است که قبلا هم چند تایی را معرفی کرده‌ایم. یکی از آنها همین بازی «حرف تو حرف» است که یک بازی ایرانی محسوب می‌شود. این بازی مرحله به مرحله طراحی شده است و در هر مرحله‌ای، شما با توجه به موضوعی که درنظر گرفته شده است، باید حدس بزنید چه واژه‌هایی وجود دارد. این بازی کم‌کم می‌تواند منجر به افزایش دامنه دایره لغات، افزایش اطلاعات عمومی، افزایش نکته‌سنجی و افزایش هوش شما شود. از نکات جالب اینکه حروف استفاده‌شده در جدول، فقط یکبار در کلمات استفاده شده‌اند و نمی‌توانید با تکرار، بر آنها احاطه پیدا کنید و باید حتما به مغزتان فشار بیاورید.

فرار از فقر حرکتی

زندگی فعال در خانه
ویل دورانت در کتاب «لذات فلسفه» خود، به نکته‌های جالبی اشاره می‌کند درباره یک زندگی سالم و فعال. او ابتدا اشاره می‌کند که اساساً اندام آدمی، برای فعالیت در طبیعت شکل گرفته‌اند و زندگی کارمندی و پشت میزنشینی برای او، یک سم است. بدترین کارها برای فعالیت بدنی را هم کارهایی می‌داند که برای انجام‌شان ناچار به حضور ثابت در یک اتاق و پشت یک میز هستید؛ مثل کارمندی و ویراستاری و نویسندگی و.... اشاره می‌کند یکی از قیصرهای روم که زمانی را هم به هیزم‌شکنی اختصاص می‌داد، آدم عاقلی بوده و به این نکته پی برده بود. حالا در وضعیتی که باید داخل خانه بمانیم و غالباً هم شغل‌های دفتری داریم، چنین اصلی به‌شدت کاربرد دارد. ما متأسفانه تا قبل از این شرایط هم با فقر حرکتی روبه‌رو بودیم، حالا وضعیت این فقر چند برابر شده. پس اعضای خانواده و مخصوصاً مردها، باید برای فعالیت داخل خانه برنامه دقیقی داشته باشند. باید حضور در خانه را به فعالیت در حوزه تعمیرات خانگی و نظافت منزل و کمی ورزش و... اختصاص دهند؛ به‌عبارت دیگر، یک زندگی فعال. این، پیشنهادی است که که هر کسی به سبک خودش می‌تواند آن را عملیاتی کند.

مثل‌ها و متل‌ها

بازی ضرب‌المثل‌ها

همه ما در ذهن‌مان، انبوهی از ضرب‌المثل‌ها را داریم و از آنها گاه و بیگاه استفاده می‌کنیم. حالا این ضرب‌المثل‌ها، می‌توانند خودشان هم موضوع یک بازی فوق‌العاده باشند. اما چه بازی‌ای؟ شما در نشست‌های خانوادگی، 2 دسته می‌شوید. قبل از بازی هم باید تکه‌کاغذهایی را کنار بگذارید. روی هر کاغذ هم ضرب‌المثلی را می‌نویسید. این کاغذها را یک طرف گذاشته و بازی را شروع می‌کنید. اما چطور؟ خیلی ساده است. تیم اول، شروع به بازی می‌کند. یکی از اعضا کاغذی را برمی‌دارد و وقتی فهمید که از چه ضرب‌المثلی باید استفاده کند، روی کاغذ یا تخته، شروع به نقاشی می‌کند. هم‌تیمی‌های او باید حدس بزنند که این نقاشی، قصد دارد چه ضرب‌المثلی را معرفی کند. سپس نوبت تیم بعدی می‌شود. اگر اعضای تیم نتوانند حدس بزنند، امتیاز منفی و در غیراین صورت امتیاز مثبت دریافت می‌کنند. در پایان بازی، ترکیب این امتیازها برنده و بازنده را مشخص می‌کند؛ به همین راحتی. البته کمی باید نقاشی‌تان هم خوب باشد، ولی حالا اگر نقاش خوبی هم نبودید می‌توانید به‌راحتی از پس کار برآیید. فقط به یاد داشته باشید که حق ندارید با هم تیمی‌های خودتان حین نقاشی کردن صحبت کنید. فقط باید آری یا نه بگویید.

ناپلئون درون

  European War 4: Napoleon

این شما و این هم یکی از معروف‌ترین بازی‌های اندرویدی و موبایلی جهان که می‌توانید از درگاه‌های مناسب دانلودی، برای خودتان دانلود و بازی کنید. بازی، یک بازی اکشن است که در فضای قرن هجدهم میلادی در اروپا اتفاق می‌افتد؛ همان قرنی که یک نابغه نظامی به نام ناپلئون بناپارت، تصمیم گرفت ادای اسکندر و فاتحان بزرگ را در بیاورد و آخرش هم کارش به شکست رسید. اما با این همه از او به‌عنوان یک نظامی نابغه یاد می‌کنند. حالا در این بازی که به سبک استراتژی و نقش‌آفرینی تولید شده، شما باید به این نبردها ورود کنید و با آنها پیش بروید. بازی گرافیک و گیم‌پلی خوبی دارد و شما در حالت‌های مختلف می‌توانید ظاهر شوید. در حالت campaign، شما باید چند مأموریت مهیج را انجام دهید. در ابتدا تنها 2مأموریت باز وجود دارد که درصورت موفقیت در آنها، می‌توانید به مأموریت‌های جدید برسید. این بازی روی‌هم‌رفته، 6جنگ شامل 84مأموریت در 8شهر مختلف جهان دارد. در حالت conquet هم شما 6نقشه دارید که در 40کشور می‌تواند بازی شود و هدفش هم فتح همه شهرهای دشمن در 999حرکت است.

زندگی با هیجان اضافه

  لیست آرزوهای نرسیده

فیلم در سال2007 ساخته شده است. راب رینر آن را کارگردانی کرده و جک نیکلسون و مورگان فریمن در آن نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند. اما مهم‌تر از همه، ایده درخشان فیلم است. البته این ایده که یک نفر متوجه می‌شود زمان زیادی از زندگی‌اش باقی نمانده، تقریبا نخ‌نماست. اگر به ایرانی‌ها باشد، روایت خاصی از روزهای پایانی زندگی این فرد را به نمایش خواهند گذاشت که تقریبا همه شبیه هم است. اما در این فیلم، ما با دو نفری روبه‌رو هستیم که هر دو متوجه شده‌اند تا چند‌ماه بیشتر زنده نیستند. یکی از آنها فرد پولداری است به نام ادوارد که مدیر ثروتمند یک بیمارستان است. او سرطان گرفته و در بیمارستان خودش بستری است، تا اینکه متوجه می‌شود درنهایت تا 12‌ماه بیشتر فرصت ندارد. کارتر، هم‌اتاقی او هم چنین وضعی دارد. حالا آنها چه کار می‌کنند؟ آنها تصمیم می‌گیرند که با پول ادوارد، کارهایی را که تا به حال انجام نداده‌اند و دوست داشتند انجام دهند، عملی کنند. دیگر خودتان می‌توانید درک کنید که چه ایده درخشانی در دل این فیلم پنهان شده و چقدر می‌تواند برای شما مفرح و هیجان‌انگیز باشد.

یک عاشقانه

  خداحافظ دختر شیرازی

با تماشای یک عاشقانه جمع و جور و ساده و البته کمی هم فانتزی چطورید؟ پس می‌توانید به فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» افشین هاشمی توجه داشته باشید. البته شاید کاور فیلم را ببینید، تصور کنید از آن دست فیلم‌های سوپرمارکتی است که ارزش حتی یکبار دیدن را هم ندارد. اما برخلاف ظاهر امر، این فیلم می‌تواند حسابی حال شما را خوب کند. البته قطعا انتظار فیلمی در استانداردهای بالا را نداشته باشید، اما فیلمی است که می‌تواند برای یکی دو ساعتی هم که شده، حال شما را در این روزهای بد، خوب کند. ایده اصلی فیلم یحتمل از یک فیلم خارجی گرفته شده است و گفته‌می‌شود که احتمالا بهترین اثر افشین هاشمی تا به امروز بوده است. فیلم در لوکیشنی جمع‌وجور فیلمبرداری شده است و ماجرای آشنایی یک دختر شیرازی و یک پسر آبادانی در تهران است. شبنم مقدمی، افشین هاشمی و... از بازیگران این فیلم محسوب می‌شوند؛ با هنرنمایی‌های کوتاه حسین محب‌اهری، ‌رؤیا تیموریان، حسین یاری، هومن برق‌نورد و مونا فرجاد. ایده فیلم هم به‌شدت خاص و خطرناک به‌نظر می‌رسد، ولی کارگردان به‌خوبی توانسته از پس کار برآید.

من فاکس نیوز هستم

  بلندترین صدا

همین چند روز پیش بود که مینی‌سریالی با عنوان «بلندترین صدا» از شبکه چهارم سیما پخش شد. این سریال، درباره شبکه فاکس‌نیوز و بنیانگذار آن است و به نوعی پشت پرده رسانه‌های مرجع در آمریکا را بیان می‌کند. پشت پرده‌ای که باعث می‌شود نگاهی کامل‌تر از زد و بندهای رسانه‌های جریان اصلی آمریکا و سیاسیون و... داشته باشیم. این سریال توسط تام مک‌کارتی و الکس متکالف ساخته شده و راسل کرو هم در آن ایفای نقش کرده. این مجموعه 7قسمت دارد و سریالی مناسب برای افزایش سواد رسانه‌ای و لذت بردن از کشف پشت پرده‌های یک رسانه مهم محسوب می‌شود. سریال درباره زندگینامه و ظهور و قدرت‌گیری راجر ایلز است، مردی که با دولتمردان آمریکا در زمانه حمله به عراق و ماجرای برج‌های دوقلو ارتباطی تنگاتنگ داشته و تنها دغدغه‌اش این است که قدرت اول رسانه‌های تصویری این کشور و پربیننده‌ترین آنها شود. به همین دلیل ابایی از دروغگویی و تغییر جهت اخبار و دامن زدن به ناسیونالیسم آمریکایی ندارد. برای او خبر خوب، خبری است که آمریکا را قوی‌تر کند، حتی اگر خبرهایی که درباره صدام و القاعده بدهند، دروغ باشد. کار نیز دوبله درخشانی دارد.

در جست و جوی فرزند

  مادران حقیقی

کلاً در جهان چند کشور هستند که غیراز آمریکا، سنت سینمایی قابل احترام و توجهی دارند. ازجمله ژاپن و ایران و فرانسه و.... ژاپنی‌ها هم چون ایرانی‌ها تا به حال موفق شده‌اند کارگردان‌ها و فیلم‌های بزرگی را تقدیم سینمای جهان کنند. به تازگی خبر رسیده که فیلم مادران حقیقی از این کشور، نماینده سرزمین آفتاب تابان شده است برای رقابت‌های اسکار غیرانگلیسی زبان. این فیلم در جشنواره‌هایی چون کن و تورنتو و... خوش درخشیده و موفق شد نظر منتقدان را هم به‌خودش جلب کند. این فیلم را نائمی کاواسه ساخته است تا امید ژاپنی‌ها برای اسکار نود و سوم باشد. جالب اینکه این فیلم هم یک اثر اقتباسی است که از روی کتابی به نام تسوجی‌مورا میوکی ساخته شده است. این اثر درباره زوج جوانی است با بازی ناگاساکو هیومی و اویا آزاتا که بچه‌ای را به فرزندخواندگی گرفته‌اند. اما سال‌ها بعد مادر واقعی بچه پیدا شده و می‌خواهد که فرزندش را پس بگیرد. همین، باعث می‌شود تا فیلم دچار گره‌های دراماتیک و داستانی قابل توجهی بشود. راستی این ایده، شما را یاد اثری ایرانی نمی‌اندازد؟ بله، این فیلم به‌شدت نزدیک به فیلم «کیمیا» است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید