• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114798
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2JRg
+
-

نگاه/ همه مردان رئیس‌جمهوری

سعید مروتی- منتقد فیلم و روزنامه‌نگار

  درام به نقطه اوج و سکانس فینال رسیده است. ترامپ و بایدن رسیده‌اند به راند آخر. ظاهر قضیه نشان می‌دهد که شانس بایدن بیشتر است و در نهایت دست او به‌عنوان برنده بالا خواهد رفت. اما شاید ماجرا شبیه سری فیلم‌های «راکی» شود. یادتان هست که معمولا در رقابت‌های حساس، استالونه تا راند آخر بیشتر کتک می‌خورد و صورتش لت و پار می‌شد ولی در نهایت برمی‌گشت و مسابقه را به‌سود خودش تمام می‌کرد تا موسیقی حماسی جری گلد اسمیت روی تصاویر بیاید و تمام.
  درحالی‌که رسانه‌های معتبر از برتری احتمالی بایدن خبر می‌دهند، خبرهای غیررسمی که در گوشی ایرانی‌ها می‌چرخد و دیده می‌شود از پیروزی قاطع ترامپ حکایت می‌کند. چندتایی از این فیک‌نیوزها برای من هم ارسال شده و رد و سایه‌اش را که دنبال کردم متوجه شدم منبع تولید و توزیع این اخبار، دلال‌های محترم سکه و ارز هستند. کسانی که به‌شدت دلشان می‌خواهد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شود و با فیک‌نیوزها تلاش می‌کنند بازار را به وضعیت چند هفته پیش برگردانند. آنها البته تنها نیستند در این سرزمین. خیلی‌ها شغلشان این است که آرزوهایشان را تبدیل به خبر کنند.
   انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی رسانه‌ها به‌شدت دنبال می‌شود. احتمالا هیچ نکته‌ای نیست که از نگاه روزنامه‌نگاران دور بماند. رسانه‌هایی که قرار نیست فقط انعکاس‌دهنده رخدادها باشند و وظیفه سنگین کشف حقیقت هم برعهده‌شان است. اینکه ابررسانه‌ها تحت نفوذ کارتل‌های قدرتمند هستند، اینکه خبر در مواردی فقط خبر نیست و کالای تجاری است و هزارویک داستان دیگر را همه می‌دانیم. اما قصه جسارت را هم دوست داریم. جسارتی از جنس آنچه باب وودوارد و کارل برنستاین، خبرنگاران واشنگتن‌پست در دهه70 انجامش دادند. داستان واتر گیت را همه می‌دانیم و فیلم «همه مردان رئیس‌جمهوری» (آلن جی پاکولا، ۱۹۷۶) را هم احتمالا دیده‌ایم. قهرمانان داستان هم فقط داستین هافمن و رابرت ردفورد نیستند، به‌نظرم قهرمان اصلی، جیسون روباردز جونیور است که نقش سردبیر واشنگتن‌پست را بازی می‌کند و به‌عنوان سردبیر پای جسارت خبرنگارانش می‌ایستد و قصه واترگیت را تیتر یک می‌کند. حالا این ماجرا چه ربطی به انتخابات فعلی آمریکا دارد؟ فعلا هیچ، ولی شاید سیر رخدادها جنجال‌هایی را رقم زد که الان فکرش را هم نمی‌کنیم. فراموش نکنیم که ترامپ بارها نشان داده رفتارهایش غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ‌چیزی از او بعید نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید