• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114789
+
-

عزای عمومی در سوگ دانشجویان کابل

داعش مسئولیت حمله کابل را به عهده گرفته است

عزای عمومی در سوگ دانشجویان کابل

مردم افغانستان، دیروز را در غم کشته شدن 22 نفر در حمله تروریستی نیروهای داعش به دانشگاه کابل، در عزای عمومی سپری کردند.
دو مهاجم، حوالی ساعت 12 روز دوشنبه به وقت محلی به دانشگاه کابل حمله کردند و دانشجویان را به خاک و خون کشیدند. در این حمله که روز گذشته داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از 40 نفر نیز زخمی شدند. طبق اعلام وزارت کشور افغانستان، تمامی قربانیان غیرنظامی بوده‌‌اند. 18 نفر از جان‌باختگان دانشجوی دانشگاه کابل هستند.
شاخه خراسان گروه تروریستی داعش با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را به عهده گرفت و تصاویر دو عامل حمله را هم منتشر کرد. این دو فرد طی 6 ساعت درگیری با نیروهای امنیتی، از پا در آمدند. طبق اعلام مقام‌های امنیتی افغانستان، در زمان حمله دست کم 8 هزار دانشجو در کلاس‌ها، محوطه و خوابگاه‌‌های دانشگاه حضور داشته اند که کار تخلیه آنها چندین ساعت ادامه داشته است.
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نطق تلویزیونی این حمله را محکوم کرد و آن را جنایت ضد بشری خواند. غنی گفت: «انتقام این حمله را چند برابر خواهیم گرفت.» رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: «به طالبان و همه گروه‌های تروریستی می‌گویم که با این عمل‌ها اراده ملت افغانستان را نمی‌توانید در کنترل بگیرید. دشمنان افغانستان و حامیان آن باید بدانند که هیچگاه در برابر وحشت ظالم سر خم نکرده‌ایم. من به ظرفیت و شجاعت نیروهای امنیتی باور دارم.»
امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان که اخیرا از سوی اشرف غنی مسئولیت امنیت کابل را در دست گرفته است، از نخستین ساعات بعد از حمله، انگشت اتهام را به سوی طالبان گرفت و گفت که این گروه را مسئول حمله می‌داند. این در حالی است که سخنگوی طالبان دیروز در پستی توییتری اعلام کرد طالبان با حمله به دانشگاه کابل ارتباطی ندارد. امرالله صالح در صفحه توییتر خود نوشت: «این حمله برای ما یک ناکامی استخباراتی (اطلاعاتی) است اما برای طالب، گندیدگی وجدان است.»
صالح دیروز در پی انتشار اعلامیه داعش، ضمن جعلی خواندن آن، همچنان بر دست داشتن طالبان در حمله پافشاری کرد. او گفت که  در این باره شواهد بسیاری در اختیار دارد. به گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، معاون اول رئیس جمهور افغانستان پس از نشست با مقام‌های امنیتی این کشور گفت که طبق اطلاعات ریاست عمومی امنیت ملی و مسئولان دیگر امنیتی، سلاح‌های باقی مانده از مهاجمان  با آنچه که در عکس‌های اعلامیه داعش آمده است مطابقت ندارد. صالح گفت که عکس کسانی که در اعلامیه داعش آمده با چهره دو مهاجم کشته شده شباهت ندارد.
حمله به دانشگاه کابل، دومین حمله به نهادهای آموزشی در پایتخت افغانستان در مدت 10 روز گذشته است. پیش از این در حمله نیروهای داعش به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در منطقه شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل، 13 نفر کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند. 2سال پیش نیز مرکز آموزشی موعود در منطقه دشت برچی در غرب کابل هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. در آن حمله که داعش مسئولیتش را به عهده گرفت،  ۳۴ نفر کشته و ۵۶ نفر دیگر زخمی شدند. اکثر قربانیان مرکز آموزشی موعود دانش آموزانی بودند که در کلاس آمادگی کنکور شرکت کرده بودند.
صبح دیروز شماری از دانشجویان در برابر دانشگاه کابل دست به اعتراض زده و خواستار آتش‌بس شدند. آنان همچنان از دولت افغانستان خواستند که تا زمان پایان خشونت‌ها از گفت‌وگو صلح با طالبان عقب بکشد. دانشجویان دست‌نوشته‌هایی با خود داشتند که روی آنها نوشته بود: «ما را نکشید، گلوله کم می‌آورید، ما زیاد هستیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید