• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114650
+
-

جم‌های وطنی تحت وب

در روزهای نیمه‌جانی سینما و کاهش تماشاگران تلویزیون، مخاطبان پلتفرم‌های اینترنتی چه می‌بینند

گزارش
جم‌های وطنی تحت وب

مسعود میر- روزنامه‌نگار

 سینماها نه تعطیل هستند و نه باز، این کج‌دار و مریز با تماشاگر و مخاطب در تلویزیون هم کاملا مشهود است. سریال‌های بی‌رمق تلویزیون در روزهایی که خانه ماندن برای مهار کرونا روش کم‌هزینه‌ای بود نتوانست شوقی بر انگیزد و سرگرمی‌سازی‌ انگار به دورترین ایده‌آل در سریال‌سازی‌ شبکه‌های مختلف بدل شد. از سوی دیگر اما نمایش آنلاین در روزهای کرونایی برای خودش اسم و رسمی به هم زد و بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت و دقیقا همین موضوع بود که سبب شد پول‌های کلان به جیب صاحبان پلتفرم‌های نمایش آنلاین سرازیر شود. مردم می‌خواستند در خانه و در روزهای قرنطینه و مدارا با کووید-19 برای تماشای فیلم و سریال انتخاب‌های جذاب داشته باشند اما نتیجه آن بود که سریال‌های نازل شدند چشم و چراغ دنیای وی‌او‌دی‌ها و جماعت هم از سر ناچار تن دادند به تماشایشان. این اما همه قصه نیست چون کافی است فقط نگاهی بیندازید به صفحه اصلی پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال در دنیای مجازی تا متوجه شوید چه افتضاحی در حال بالا آمدن است. سلیقه تماشاگر و ارتقای آن یک شوخی است و همه‌‌چیز فقط با پول اندازه گرفته می‌شود. خرید فیلم‌ها و سریال‌های ارزان و بی‌کیفیت و درجه چندم از یک‌سو و مخاطبی که کلافه است و سرگردان و ناچار به انتخاب از میان همین بیهوده‌ها، از سویی دیگر سبب شده تا کرونا به آنهایی بیش از همه منفعت مالی برساند که بدسلیقه‌اند و کاسب و البته بی‌توجه به فرهنگ.
تماشای منوی محصولات عرضه شده در 2سرویس اصلی تماشای آنلاین فیلم و سریال ایرانی یعنی نماوا و فیلیمو نشان می‌دهد که به‌جز اندک فیلم‌ها و سریال‌هایی که ارزش دیدن دارند کفه ترازوی ارائه آثار به سمت فیلم و سریال‌های بنجلی سنگین است که تنها برگ برنده‌شان نبود محصول باکیفیت و آثار در خور است. همین برگ برنده سبب می‌شود تا مخاطب بیچاره و کلافه پول بپردازد و مهمان تماشای انواع و اقسام سریال‌ها و فیلم‌های به درد نخور شود.
خشمگین نشوید و اول همراه این کلمات، منوی این پلتفرم‌ها را با ما مرور کنید. فیلم هندی «باجیرو‌ و مستانه» با دسته‌بندی درام، اکشن، عاشقانه، تاریخی و جنگی در نماوا دوبله شده است. گزینه دیگر سریال «ندای دل» است؛ سریالی عاشقانه محصول 6سال قبل آمریکا که به سیاق دیگر سریال‌های این پلتفرم نمایش فیلم وسریال در شرحش نوشته شده: این سریال برنده چندین جایزه در جشنواره‌های مختلف شده و مورد توجه منتقدان زیادی قرار گرفته است. در میان سریال‌های چینی نباید از «نگهبان کاخ» با این توضیحات غافل شد که:«تیانیا و خواهرش از سوی ژنرال پیچوآن ماموریت می‌یابند تا الماس ‌ماه طلایی را برای درمان بیماری طاعون که در شهر هیشوی شیوع یافته پیدا کنند. اما ژنرال پیچوآن انگیزه‌های دیگری نیز برای دست یافتن به این الماس گرانبها دارد و...»
منوی پلتفرم دیگر منویی است که در آن فیلم‌ها و سریال‌های ارزان قیمت یا بدون قیمت کپی رایتی دوبله و زیرنویس می‌شوند و مخاطب هم برای تماشایش نقدا پول می‌پردازد و اشتراک می‌خرد. فیلیمو از هالووین جا نمانده و فیلم بسیار ضعیف هالووین هیوبی را برای مخاطب رو کرده است. در کنار آن انواع فیلم و سریال‌های ترکی هم قرار است جیب مردم را در روزهای نداشتن انتخاب محصول فرهنگی مناسب خالی کنند. فقط نام این فیلم و سریال‌ها را مرور کنید تا ببینید این پلتفرم‌ها روی شبکه‌های ماهواره‌ای درجه چندم را سفید کرده‌اند. فیلم کلاغ، عشق سیاه و سفید، عشق اجاره‌ای و تصادف. این آثار البته در کنار فیلم‌های ضعیفی مثل «روز مرگت مبارک» همه آن چیزی است که در روزهای نیمه‌جانی سینما، ضعف بی‌انتهای تولیدات تلویزیون و البته نبود تلویزیون‌های خصوصی قرار است پول مخاطب را بگیرد، سرگرمش کند و البته در بلندمدت سلیقه‌اش را ارتقا دهد...

این خبر را به اشتراک بگذارید