• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114611
+
-

کارآفرینی بدون سرمایه

گروه مهندسی که تنها با یک ایده در زمینه طراحی نرم‌افزار و کامپیوترهای شخصی چند جوان اهل گلستان شکل گرفت

کارآفرینان
کارآفرینی بدون سرمایه

ستاره حجتی- خبرنگار

شاید فکرش را هم نکنیم که گاهی فقط یک ایده در فضای مجازی و با ابزارهای الکترونیکی بتواند منجر به ایجاد شغل برای تعداد قابل توجهی از جوانان تحصیلکرده و دانشگاه رفته شود یا لااقل وقتی در سال88 محمدرضا و دوستانش دست به این کار زدند کسی فکرش را نمی‌کرد موفق شوند.
محمدرضا ملک‌شاهکویی جوان گلستانی است که در سال88 گروه مهندسی را راه‌اندازی کرد. خودش می‌گوید: در ابتدای کار، ایده ما طراحی و تولید نرم‌افزار بود که به سفارش شرکت‌های دیگر انجام می‌دادیم. تجربه چندانی نداشتیم و در حقیقت سود فعالیت ما نصیب شرکت‌هایی می‌شد که برایشان طراحی می‌کردیم. اما از سال91 تصمیم گرفتیم با توانایی که در تولید و طراحی نرم‌افزار به‌دست آوردیم برای خودمان کسب و کار راه‌اندازی کنیم. برایند ایده‌هایمان منجر به شکل‌گیری سایتی شد که مزایده‌ها و مناقصه‌های استان را در آن آپلود و از حق اشتراک و عضویت هم درآمد کسب می‌کردیم. آن زمان ما هنوز دفتر کار مجزا نداشتیم و به‌صورت مشارکتی از دفتر یکی از روزنامه‌ها استفاده می‌کردیم.
او ادامه می‌دهد: به مرور زمان سایت ما شناخته شد. تماس‌های زیادی از استان‌های دیگر داشتیم که به بانک اطلاعاتی شبیه آنچه گلستان داشت، نیاز داشتند. موفق شدیم تا سال93 سراسر ایران را پوشش دهیم و مجموعه را به‌طور کامل به سیستم هوشمند مجهز کنیم. موضوعی که شاید بسیار اهمیت داشته باشد این است که ما در ابتدا حتی سرمایه به اندازه گرفتن دفتر کار هم نداشتیم. همه سرمایه ما ایده، فکر، نیروی جوانی برای کار و کامپیوترهای شخصی‌مان بود. امروز که با شما صحبت می‌کنیم 38نفر، دانش آموخته حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در مجموعه ما کار می‌کنند و نمایندگانی در سراسر کشور داریم که هر کدام با نیروی کار خودشان دفترشان را اداره می‌کنند.
ملک شاهکویی در مورد ایده‌های آینده این گروه مهندسی می‌گوید: هم‌اکنون در کنار این مجموعه 6کسب و کار دیگر اینترنتی راه‌اندازی کرده‌ایم که البته شاید هنوز تا موفقیت کامل به اندازه شتاب راه دارند. اما دغدغه اصلی ما برای آینده مجموعه، ورود به حوزه آموزش است. به‌ویژه در مورد کسب و کارهای مجازی و اصول حرفه‌ای برنامه‌نویسی. زیرا معتقدیم جوانان زیادی هستند که همچنان با ورود به این زمینه کاری می‌توانند برای خودشان شغل فراهم کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید