• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114610
+
-

جراحی در هسته مرکزی اصفهان

شهرداری اصفهان در ادامه مسیر تاریخی-گردشگری دولتخانه صفوی به میدان امام حسینع و بازسازی آن رسیده است

گزارش
جراحی در هسته مرکزی اصفهان

فاطمه عباسی- خبر‌نگار

عملیات بازسازی و بهسازی میدان امام حسین(ع) اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم شهرداری از سال گذشته آغاز شده است. میدانی که در هسته مرکزی اصفهان و در مسیر تاریخی- گردشگری دولتخانه صفوی قرار دارد که یکی از شاهراه‌های اصلی شهر محسوب می‌شود و چهارباغ عباسی را به خیابان سپاه متصل می‌کند. این موارد بهانه‌ای شد تا شهرداری برای حذف آسفالت و سنگفرش مسیر، تبدیل فضاهای بدون استفاده به فضای سبز و مسیر دوچرخه و نیز احیای بافت تاریخی شهر، عزم خود را جزم کند. از سوی دیگر بسیاری از مراکز درمانی و اداری ازجمله ساختمان شهرداری در اطراف این میدان واقع شده‌اند و به همین دلیل تردد شهروندان در این محدوده بسیار زیاد است. بنابراین کاهش بار ترافیکی این محدوده از دیگر موارد مدنظر شهرداری بود، اما با طولانی شدن عملیات اجرایی و انسداد خیابان‌های اطراف میدان، مشکلاتی برای تردد شهروندان به‌وجود آمد که پای پلیس راهور را به ماجرا باز کرد.

مشکلات ترافیکی در اطراف میدان
زمستان سال گذشته بود که عملیات اجرایی فاز نخست طرح ساماندهی میدان امام حسین(ع) به اجرا در آمد و بنا شد اجرای فاز دوم، تابستان سال‌جاری آغاز شود. همینطور هم شد و عملیات فاز دوم 11تیر در 2 بخش اصلی و 5 بخش فرعی کلید خورد که بنابر توافق شهرداری با پلیس راهور، باید طی 5‌ماه به اتمام می‌رسید، اما برخلاف انتظار، تنها بازسازی بخش شرقی میدان در مقابل ساختمان شهرداری نزدیک به 4‌ماه طول کشید و بسته بودن میدان و خیابان‌های مجاور، اعتراض شهروندان را در پی داشت.
یکی از شهروندان اصفهانی که هر روز از این مسیر عبور می‌کند با گلایه از افزایش حجم ترافیک در محدوده میدان امام حسین(ع) می‌گوید: با بسته شدن خیابان‌های گلدسته و سپاه، حجم ترافیک زیادی به خیابان‌های مجاور میدان وارد شده است.
محمدرضا صفاپور توضیح می‌دهد که دسترسی بسیاری از افراد به مراکز درمانی در خیابان شمس آبادی و بیمارستان‌های خورشید و عیسی بن مریم(س) از این میدان است که اکنون محدود شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. او اضافه می‌کند: به غیر از مراکز درمانی، بسیاری از ادارات دولتی نیز در اطراف این میدان قرار دارند و مراجعان برای رسیدن به این مراکز باید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنند.
مهین عبدی که ساکن خیابان طالقانی اصفهان است نیز از مشکلات رفت‌وآمد عابران پیاده به‌دلیل کنده‌کاری‌ها و وجود مصالح ساختمانی می‌گوید.
صالح بهادری دیگر شهروند اصفهانی نیز می‌گوید: ساختمان شهرداری در میدان امام حسین(ع) واقع شده و تعجب می‌کنم چرا مسئولان شهری اقدامی برای تسریع بازسازی میدان نمی‌کنند تا مشکلات ترافیکی این منطقه هر چه زودتر حل شود.

پایان مهلت 45روزه
گلایه‌های شهروندان و وجود مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی اصفهان باعث شد تا پلیس راهور به این موضوع واکنش نشان داده و در شهریور‌ماه برای اتمام پروژه مهلتی 45روزه تعیین کند. مدت زمانی که چند روزی است به پایان رسیده و رئیس پلیس راهور استان اصفهان اعلام کرده که درصورت تمام نشدن عملیات اجرایی میدان امام حسین(ع) در روزهای آینده، برابر با ماده ۲۱۱ و ۲۱۲ آیین‌نامه راهور اقدام‌ خواهد کرد. سرهنگ محمدرضا محمدی، علت اولتیماتوم به شهرداری را توجه به مطالبات زیاد مردمی و وجود مشکلات ترافیکی عنوان می‌کند و می‌گوید: ضروری است که شهرداری اصفهان با اقدامی هر چه سریع‌تر از این پروژه بهره‌برداری کند. وی می‌افزاید: تنها نقطه‌ای در شهر اصفهان که محدودیت ترافیکی در آن وجود دارد، میدان امام حسین(ع) است. پیش از اجرای این طرح، تغییراتی در مسیر ایجاد کردیم تا با مسیرهای جایگزین و هدایت ترافیک، شهروندان کمترین مشکل را داشته باشند. قرار بود طی ۴۵ روز عملیات اجرایی آن به سرانجام برسد و میدان امام حسین(ع) سنگفرش شود، اما اینطور نشد و مشکلات ترافیکی به‌وجود آمد. رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه قرار نیست این مسیر کاملاً پیاده راه شود، می‌افزاید: اگرچه اولویت با عبور عابر پیاده است، اما قرار نیست ممنوعیت یا محدودیتی برای تردد خودروها ایجاد شود.

 استفاده از مسیرهای جایگزین
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز به همشهری می‌گوید: با توجه به اینکه میدان امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین محورهای شهر اصفهان و عامل اتصال بخش‌های مختلف دولت خانه صفوی است، شهرداری اصفهان عزم خود را برای حذف آسفالت و بازسازی کف فرش آن جزم کرد. در این زمینه افرادی که در شهر اصفهان ایده‌هایی داشته‌اند، طرح‌های خود را ارائه دادند و براساس طرح نهایی، تغییراتی در فضای سبز این محدوده و دیگر فضاها پیش‌بینی شد. محمد فیض اقدامات انجام شده را مربوط به محور گردشگری و تاریخی شهر اصفهان می‌داند که پیاده راه چهارباغ را به خیابان سپاه، میدان نقش جهان، بازار بزرگ و میدان امام علی(ع) متصل می‌کند و می‌افزاید: فضاهای بدون استفاده‌ای که در این محدوده وجود داشته به فضای سبز و پیاده راه تبدیل می‌شود و به‌اندازه بار ترافیکی که باید در این محدوده جریان داشته باشد، دسترسی به مناطق اطراف و محورهای مواصلاتی پیش‌بینی شده است. او تأکید می‌کند که رفت‌وآمد سواره و ترافیکی همچنان در این مسیر وجود دارد، اما محورهای پیاده در این مسیر عریض‌تر شده و به‌عبارتی نقش پیاده بر سواره ارجحیت دارد. وعده می‌دهیم که به‌زودی تردد در این خیابان برقرار خواهد شد. فعلا این پروژه تا ابتدای خیابان باغ گلدسته اجرا می‌شود و ممکن است سال آینده اقداماتی برای خیابان باغ گلدسته هم انجام شود.
 18روز تا پایان آبان و وعده مسئولان شهرداری اصفهان برای اتمام بازسازی میدان امام حسین(ع) باقی مانده است.

مکث
اتمام پروژه تا پایان آبان ماه
معاون عمرانی شهردار اصفهان در دفاع از پروژه بازسازی میدان امام حسین(ع)، از پیشرفت 80درصدی این طرح خبر می‌دهد و دلایل طولانی شدن اجرای پروژه را نوسانات قیمت مصالح، مباحث پیمانکاری و ترافیکی عنوان می‌کند. ایرج مظفر می‌گوید: مساحت میدان امام حسین(ع) حدود 8هزار مترمربع است که بازسازی یک هزار مترمربع مرکز آن در اواخر زمستان سال گذشته انجام شد و 7هزار مترمربع دیگر شامل ۸۲۰ متر فضای سبز، ۶۸۰ مترمربع مسیرهای دوچرخه و 5هزار و ۵۰۰ مترمربع سنگفرش در حال احداث است. با وجود طولانی شدن اجرای طرح اما پیشرفت این پروژه ۱۵ درصد جلوتر از برنامه زمانبندی شده است. کار بخش شرقی میدان به پایان رسیده و ساماندهی بخش غربی را نیز تا آخر هفته به اتمام می‌رسانیم و امیدواریم این پروژه تا اواخر آبان‌ماه تحویل شهروندان شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید