• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114601
+
-

رصد سیارکی با ارزش ۱۰هزار کوادریلیون دلار

رصد سیارکی با ارزش ۱۰هزار کوادریلیون دلار

دانشمندان با استفاده از تلسکوب هابل تحقیقات وسیع‌تری درباره یک سیارک مرموز انجام داده‌اند که ارزش منابع آن می‌تواند از کل اقتصاد زمین بیشتر باشد. دانشمندان به‌تازگی با استفاده از تلسکوپ هابل نگاهی نزدیک‌تر به سیارکی مرموز و گرانبها انداخته‌اند؛ سیارکی که حدود 3برابر دورتر از خورشید نسبت به سیاره ما، قرار دارد و می‌تواند اسرار هسته زمین را فاش کند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در مجله Planetary Science Journal منتشر شد، با استفاده از داده‌های تلسکوپ هابل نگاه دقیق‌تری به این سیارک مرموز دارد.
این سیارک به‌نام Psyche که بین مریخ و مشتری قرار دارد، یکی از عظیم‌ترین اجسام کمربند سیارکی در منظومه شمسی است. هنوز ترکیب دقیق این سیارک مشخص نیست، اما دانشمندان تصور می‌کنند بیشتر از آهن و نیکل ساخته شده است. این فرضیه مطرح شده است که منابع این سیارک می‌تواند حدود 10هزار کوادریلون دلار یا ۱۰هزار ضربدر۱۰ به توان ۱۵ ارزش داشته باشد، چیزی بیش از کل اقتصاد روی سیاره زمین!
دانشمندان بر این باورند که Psyche احتمالا هسته فلزی یک سیاره اولیه باشد که به‌دلیل برخوردهایی که در اوایل تشکیل منظومه شمسی رخ داده است، گوشته و پوسته خود را از دست داده است. ناسا در سال2022 یک فضاپیمای بدون سرنشین را به این سیارک می‌فرستد تا از نزدیک آن را مطالعه کند و ترکیباتش را بهتر بشناسد.
این مطالعه جدید، Psyche را از طریق تلسکوپ هابل در 2نقطه خاص چرخش بررسی کرد تا هر 2 طرف سیارک را کاوش کند. این مطالعه شامل نخستین مشاهدات ماوراء بنفش از سیارک، درک ما از سطح آن و ترکیب احتمالی آن است.
تریسی بکر، نویسنده اصلی این تحقیق و یک دانشمند سیاره‌ای در انستیتوی تحقیقات Southwest به سی ان ان می‌گوید: ما به روشی که نور ماوراء بنفش از سطح سیارک منعکس می‌شود نگاه کرده‌ایم. نحوه انعکاس نور ماوراءبنفش از Psyche بسیار شبیه به روش منعکس کردن نور خورشید توسط آهن است.
وی تأکید می‌کند؛ مطالعه Psyche می‌تواند به آنها در درک تاریخ ابتدای منظومه شمسی کمک کند. بکر می‌گوید: اگر Psyche هسته فلزی سیاره‌ای باشد که هرگز شکل نگرفته است، مطالعه دقیق آن می‌تواند چیزهای زیادی در مورد هسته سیاره زمین به ما بگوید، که ما قادر به کشف آنها نبوده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید