• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114524
+
-

امیدواری‌ تازه شهرها‌ به منابع مالی پایدار

لایحه افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده از 3به 4درصد این هفته در صحن مجلس بررسی و احتمالا نهایی می‌شود

اقتصاد شهری
امیدواری‌ تازه شهرها‌ به منابع مالی پایدار


 اخبار درونی کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس از موافقت با افزایش سهم یک‌درصد شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده حکایت می‌کند. از سوی دیگر خبر می‌رسد که آخر این هفته لایحه اصلاح شده مالیات بر ارزش افزوده به صحن مجلس می‌آید تا درصورت تصویب نهایی برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود. این اقدام می‌تواند گره بزرگی را در مسیر تامین منابع مالی کلانشهرهای کشور در شرایط دشوار فعلی باز کند؛ در روزگاری که شهرها به‌خاطر درگیری با ویروس کرونا، با مشکلات اقتصادی بزرگ دست و پنجه نرم کرده و اغلب در راه ضرر و زیان حرکت می‌کنند؛ در روزگاری که چرخ ناوگان حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) اساسی می‌لنگد و نیازمند حمایت است.

رفت و بازگشت‌ها به اصلاح انجامید 
به گزارش همشهری، شهرداری نهادی خدماتی است و از این‌رو در حوزه‌های حمل‌ونقل، فنی و عمران، خدمات شهری و حتی فرهنگی و اجتماعی به شهروندان خدمات می‌دهد. رویکرد شهرداری جلب رضایتمندی مردم است و این امر محقق نمی‌شود مگر با خدمت‌رسانی مطلوب. مدیران شهری معتقدند درصورت تأمین شدن منابع مالی و اختصاص اعتبارات و بودجه‌های کافی، خدمات در همه حوزه‌ها مطلوب خواهد بود. شهرداری علاوه بر عوارضی که از مردم دریافت و صرف نگهداشت شهر می‌کند، منابع درآمدی دیگری هم دارد که می‌توان به سهم 3درصدی از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد؛ سهمی که طی سال‌های اخیر مبانی گفت‌وگوی میان مدیران شهری و نمایندگان مجلس بوده و پای موضوع افزایش یک درصدی این سهم در میان بوده است؛ خواسته‌ای که در مجلس دهم تصویب شد اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد دانست و مجدداً به مجلس بازگردانده شد. سهم 4درصدی شاید به‌نظر کم و ناچیز باشد اما به گفته مدیران شهری تأثیر کیفی بسزایی خواهد داشت. براساس اصل 85قانون اساسی جمهوری‌اسلامی‌ایران، دریافت مالیات بر ارزش افزوده قانونی است. مطابق همین قانون 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کنندگان کسر می‌شود که از این میزان، یک درصد سهم حوزه سلامت و بهداشت است و 3درصد سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و 5درصد هم به خزانه دولت واریز می‌شود. با توجه به گستردگی خدمت‌رسانی نهاد شهرداری، سال گذشته موضوع افزایش سهم شهرداری‌ها و دهداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده مطرح و قرار شد یک درصد به سهم شهرداری‌ها افزوده شود. این موضوع در قالب لایحه به مجلس دهم رفت و نمایندگان به آن رأی مثبت دادند اما به‌دلیل مخالفت شورای نگهبان عملی نشد و بررسی آن به مجلس یازدهم واگذار شد.
در این بین، پیروز حناچی، شهردار تهران با تأکید بر افزوده شدن سهم و گره‌گشایی برخی از مشکلات با این سهم یک درصدی می‌گوید: «دولت وعده افزایش یک درصد سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده را داده است که محقق شدن آن می‌تواند بسیار راهگشا باشد. »
حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم خواستار سهم 4درصدی شهرداری شده است و می‌گوید: «هم‌اکنون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود و سهم سلامت و شهرداری و دولت مشخص است و ما خواستار آن هستیم که سهمی از دولت کسر و به شهرداری افزوده شود. در حقیقت با این کار سهم شهرداری و دولت 4درصد و برابر می‌شود.» به گفته حسن رسولی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس با تغییر سهم شهرداری‌ها از درآمد ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد براساس لایحه مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها موافقت کرده‌اند و این لایحه در دستور بررسی در صحن مجلس قرار گرفته است. او می‌گوید: «با توجه به اینکه رئیس مجلس و اکثر نمایندگان مجلس در شهرداری و شورای شهر حضور داشته‌اند، امیدواریم لایحه افزایش سهم یک درصدی شهرداری‌ها از مالیات برارزش افزوده با رأی بالایی در صحن مجلس یازدهم رأی بیاورد.» رسولی به تأثیر افزایش یک درصدی سهم شهرداری‌ها اشاره و عنوان می‌کند: «یکی از اهداف لایحه درآمدهای پایدار کاستن از منابع درآمدی شهرفروشی است و سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده هم بخشی از درآمدهای پایدار محسوب می‌شود. بنابراین افزایش یک درصدی تقویت‌کننده میزان درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواهد بود و در اداره امور محلی اعم از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأثیرات بسیار مهمی دارد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید