• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114515
+
-

شانس پیروزی بایدن؛ 96درصد

شانس پیروزی بایدن؛ 96درصد

2روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان نظرسنجی‌ها از جلو بودن جو بایدن از دونالد ترامپ حکایت دارد. مجله اکونومیست با بررسی اطلاعات مربوط به جمعیت، اقتصاد و نظرسنجی‌ها در سطح ملی و ایالتی، الگویی را برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات طراحی کرده است. براساس این الگو که روزانه به‌روز می‌شود، احتمال اینکه بایدن بیشتر آرا را به‌دست بیاورد، 99درصد است. احتمال بُرد نامزد دمکرات‌ها در کالج الکترال یا مجمع گزینشگران نیز بیشتر از ترامپ، یعنی 96درصد در برابر 4درصد است.
این ارزیابی، شانس تعداد رأی‌های الکترال هر نامزد را در 8‌ماه گذشته به‌طور روزانه تخمین زده است. طبق این پیش‌بینی، تعداد رأی‌های نامزد دمکرات‌ها بین 253تا 415و نامزد جمهوریخواهان بین 123تا 285در نوسان است. براساس این الگو در روز 30اکتبر (9آبان) تعداد رأی‌های الکترال بایدن 350و ترامپ 188تخمین زده شده است. برنده انتخابات باید بتواند دست‌کم 270رأی الکترال کسب کند. این مدل همچنین احتمال بُرد هر دو نامزد را در ایالت‌ها بررسی کرده است که براساس آن شانس بایدن در ایالت‌های شرقی و ترامپ در مرکز آمریکا بیشتر است. از سوی دیگر، نامزد جمهوریخواهان در هیچ ایالتی شانس پیروزی قاطع را ندارد. براساس این ارزیابی، فاصله بایدن و ترامپ در روزهای نخست نزدیک‌تر بوده، اما با گذشت زمان و نزدیک‌تر شدن به روز انتخابات این فاصله هر روز بیشتر شده است.

مشارکت بی‌سابقه در تگزاس

ایالت تگزاس با نزدیک به 10میلیون رأی زودهنگام، رکورد تازه‌ای را در مشارکت در انتخابات ریاست‌جهوری آمریکا ثبت کرد. بیش از 9میلیون و 900هزار نفر در دومین ایالت پرجمعیت آمریکا رأی خود را به‌صورت حضوری و پستی به صندوق انداختند تا مشارکت 53.14درصدی را به ثبت برسانند؛ این در حالی است که 4سال پیش، 8میلیون و 969هزار و 226نفر در انتخابات شرکت کردند و میزان کل مشارکت 59.39درصد بود. تگزاس با 38رأی الکترال از دید خیلی از کارشناسان می‌تواند برنده نهایی رقابت انتخاباتی امسال را تعیین کند. ترامپ، سال 2016با به‌دست آوردن 52.23درصد رأی‌ها در این ایالت توانست با حدود 9درصد اختلاف، رقیبش هیلاری کلینتون را پشت سر بگذارد. به گزارش ان‌بی‌سی، مردم تگزاس از سال 1976فقط به جمهوریخواهان رأی داده‌اند، اما این ایالت با توجه به تغییرات ساختاری و جمعیتی، اخیرا کمی به سمت دمکرات‌ها متمایل شده است.
 براساس نظرسنجی‌ها فاصله نامزدها در این ایالت، نزدیک و ترامپ با 48درصد از بایدن با 46درصد جلوتر است.
به همین دلیل تگزاس ازجمله ایالت‌هایی است که کمپین بایدن در روزهای نزدیک به انتخابات، تمرکز خود را روی آن گذاشته است. مایکل بلومبرگ، سیاستمدار و میلیاردر قرار است 15میلیون دلار در تگزاس و اوهایو، 2ایالتی که متمایل به جمهوریخواهان است، برای پیروزی دمکرات‌ها سرمایه‌گذاری کند.
تاکنون 85میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کرده‌اند که بیشتر از 60درصد مشارکت مردم در انتخابات 4سال پیش است. تا روز جمعه بیش از 20میلیون نفر که در سال 2016رأی نداده بودند، در انتخابات امسال شرکت کردند.

مرددان متمایل به بایدن
با آنکه پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه نامزدی رأی بدهند، کمتر از انتخابات 4سال پیش است، اما هستند افرادی که هنوز نمی‌دانند نام چه نامزدی را روی برگه رأی خود بنویسند.
نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که بیشتر این افراد لاتین‌تبارها، آسیایی‌ها و جوانان هستند که بیشتر آنها متمایل به نامزد دمکرات‌ها هستند، اما اختلاف 2رقیب آن قدر زیاد نیست که حاشیه امنی برای هر کدام ایجاد کند. 54درصد آنها گفته‌اند که به ترامپ تمایلی ندارند و 47درصد نیز بی‌میلی خود را به بایدن اعلام کرده‌اند. جمعیت این گروه کم است، اما در ایالت‌هایی مانند جورجیا و کارولینای شمالی که رقابت نزدیک است، رأی آنها می‌تواند نقش تعیین‌‌کننده‌ای داشته باشد. به‌نظرمی‌رسد شانس بایدن برای اینکه بتواند در این 2روز باقیمانده تا انتخابات، این گروه مردد را به سمت کمپین خود بکشاند، بیشتر است.

حمله ترامپ به پزشکان آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا جدیدا در اظهارنظری ادعا کرده که پزشکان برای کسب درآمد بیشتر، آمار مرگ‌ومیر کرونا را بالاتر اعلام می‌کنند. ترامپ بدون ارائه مدرکی برای ادعایش در یک تجمع انتخاباتی در واترفورد گفت: «آیا می‌دانستید که پزشکان ما اگر بیماری از کرونا فوت کند، پول بیشتری می‌گیرند؟ آنها خیلی باهوش هستند.»
به گفته او، در کشورهای دیگر مانند آلمان وقتی بیماری که مثلا سرطان دارد، کرونا می‌گیرد و براثر این بیماری فوت می‌کند، علت فوت را سرطان اعلام می‌کنند، اما در موارد مشابه در آمریکا، علت فوت، کرونا عنوان می‌شود.
خبرگزاری سی‌ان‌ان، این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا را نوعی حمله به تیم درمانی این کشور که این روزها در بدترین وضعیت بحرانی در طول 100سال گذشته به‌سرمی‌برند، دانسته است. انجمن پزشکی آمریکا نیز در واکنش به این سخنان بدون اشاره به نام ترامپ، ادعای بزرگ‌نمایی تعداد بیماران کرونایی را تکذیب کرد و آن را شایعه‌ای «کینه‌توزانه، حیرت‌انگیز و کاملا نادرست» خواند.

این خبر را به اشتراک بگذارید