• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114514
+
-

امید شهرها زنده شد

یادداشت
امید شهرها زنده شد

پروانه مافی‌-مشاور شهردار تهران در امور مجلس

اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصاد، گام بزرگی برای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری‌های کشور به‌حساب می‌آید. خوشبختانه تصویب 2لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و درآمدهای پایدار از دوره مجلس پیشین مسیر خوبی را پیش گرفت و در این مجلس نیز با رایزنی‌های شهردار محترم تهران و در ادامه شهرداران چند کلانشهر دیگر برخی از مواد لایحه اصلاح شد. با این روند می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس به تصویب نهایی برسد و برای تأیید به شورای نگهبان برود. نکته اینجاست که افزایش سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده از 3 به 4درصد و همچنین تصویب لایحه درآمدهای پایدار، می‌تواند بخشی از مشکلات مالی شهرهای بزرگ را در شرایط فعلی رفع کند. شهرهای بزرگ هم‌‌اکنون نیازمند حمایت‌ برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند. این در حالی است که با بهبود سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و تصویب و ابلاغ لایحه درآمدهای پایدار، منابع مالی‌ای ایجاد می‌شود که از یک‌سو شهرها را از پدیده شهرفروشی نجات می‌‌بخشد و از سوی دیگر به نیازهای اصلی آنها پاسخ می‌دهد.
در این بین، باید توجه شود که لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها مغایر اصل100 قانون اساسی نیست. زمانی که شورای نگهبان از این لایحه یک ایراد کلی گرفت و آن را مغایر با اصل100 تشخیص داد، ما (بنده در شهرداری تهران و کارگروه بررسی لوایح و درآمد) تلاش کردیم با بحث‌های کارشناسی نظر مخالفان را موافق کنیم که این اقدام نیز از طریق نامه‌نگاری و جلسات کارشناسی و تخصصی و اظهارنظرهای فنی صورت گرفت و به‌نظر می‌رسد نتیجه‌بخش هم بوده است. با توجه به اینکه رئیس مجلس فعلی، شهردار سابق تهران بوده و به موضوعاتی که در لایحه درآمدها اشاره شده اشراف دارد و در جلسات و رایزنی‌های قبلی نیز موافقت خود را با لایحه اعلام کرده، امید است نامه 18شهردار کشور به ایشان، مورد حمایت قرار گیرد و این لایحه در مجلس یازدهم نیز همچون مجلس دهم به تصویب برسد. البته لازم است نمایندگان محترم مجلس با اعضای شورای نگهبان هم رایزنی لازم را انجام دهند، زیرا لایحه مذکور قبل از تصویب در مجلس دهم نزدیک به 34سال دست به ‌دست شده بود و تأخیر در تصویبش به ضرر شهرها و شهروندان تمام می‌شود.
ناگفته نماند که نامه‌ای نیز از سوی پیروز حناچی، شهردار تهران خطاب به دبیر شورای نگهبان و قائم‌مقام و سخنگوی شورای نگهبان نوشته شده که در آن نامه ادله کافی مبنی بر اینکه لایحه مغایر با اصل100 نیست بیان شده است. در این نامه از شورای نگهبان خواسته‌ایم جلسات کارشناسی ترتیب دهند تا بتوانیم مباحث، دفاعیه‌های فنی و تخصصی خود را مطرح کنیم.
با این تفاسیر امیدواریم با تثبیت درآمد‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بخشی از مشکلات‌ اقتصادی آنها کاهش پیدا کند و شاهد بهبود ساخت‌وساز و دیگر مبانی توسعه پایدار در شهر‌ها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید