• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114509
+
-

نقد ابتکار به تصویر مردانه از رجل سیاسی

نکته روز
نقد ابتکار به تصویر مردانه از رجل سیاسی


معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور به رد صلاحیت زنان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دلیل زن بودنشان انتقاد کرد و گفت: تصویر مردانه داشتن از واژه رجل سیاسی نه چارچوب قانون اساسی است و نه شرع. او در تفسیر بحث رجل سیاسی در قانون اساسی و اینکه شورای نگهبان طی قریب به 4دهه اخیر با استناد به آن صلاحیت زنان را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری رد می‌کند گفت: تفسیر قانون از اول روشن بوده و چیز جدیدی نیست. اگر آقایان می‌خواستند به‌دلیل نگرانی از موقعیت خودشان و یا تبعات دیگر آن را انکار کنند، ربطی به قانون ندارد. مذاکرات قانون اساسی هست؛ کلمه «رجال» را برای همین انتخاب کرده‌اند. حتی مرحوم شهید آیت‌الله بهشتی، مرحوم آیت‌الله طالقانی و خانم منیر گرجی این کلام را برای همین انتخاب کرده‌اند که در یک آینده‌ای این راه بسته نباشد. با این ذهنیت و پیش‌فرض قانون اساسی تصویب شده و شورای محترم نگهبان هم طبعا تابع قانون اساسی است. شرع مقدس هم هیچ محدودیت و ممنوعیتی قائل نشده است. 
او در گفت‌وگو با جماران افزود: بنابراین من فکر می‌کنم از نظر شرعی کم و بیش همه‌‌چیز روشن است، قانونی هم روشن است. نهایت بحث قرآنی است که اگر مسئله خیلی بد بود قرآن کریم مثال خوبی از ملکه سبا نمی‌زد. فکر کرده‌ایم برای چه چنین مثالی در قرآن کریم می‌آید؟ آیا می‌خواهد به مطلب برتری اشاره کند؟ به‌نظر من برای کسانی که جویای حقیقت هستند اینها مطالب مهمی است. بالاخره ما داریم در قرن بیست‌ویکم زندگی می‌کنیم و استفاده کامل از ظرفیت همه آحاد جامعه نفی چیزی نیست.
او در همین راستا گریزی هم به خاطراتش در انتصاب به‌عنوان معاونت محیط‌زیست در دولت اصلاحات زد و افزود: وقتی آقای خاتمی برای نخستین‌بار می‌خواست یک معاون زن انتصاب کند خیلی‌ها شروع به مخالفت کردند که این معاونت «نمایندگی» نیست و از جنس «ولایت» است. جالب اینکه من شش هفت هزار نفر نیروی مسلح هم در سازمان حفاظت محیط‌زیست زیر نظر خود داشتم. اما آقای خاتمی در مورد آن انتصاب توضیح داد و روی آن ایستادگی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید