• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114500
+
-

نجومی ‌بگیران روی نیمکت

دستمزد مربیان لیگ برتری و اعدادی که هوش از سر آدم می‌برد

نجومی ‌بگیران روی نیمکت


بهروز رسایلی ـ روزنامه‌نگار

به‌یمن قانون ممنوعیت حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران، لیگ بیستم به نخستین فصل حرفه‌ای تبدیل شد که در آن خبری از مربیان خارجی نیست. در تمام 19سال گذشته مربیان خارجی کم و بیش بودند و به‌کار ادامه می‌دادند اما این بار هر 16نیمکت لیگ برتری در اختیار مربیان ایرانی است. از مسائل فنی که بگذریم، این انحصار طبیعتا باعث افزایش قیمت مربیان داخلی شده است؛ چنان که اصلا اعداد و ارقام عجیب و غریبی در مورد قرارداد مربیان مطرح می‌شود.

این اعداد درشت
شایعات در مورد قراردادهای نجومی سرمربیان، در فصل گذشته هم کم‌وبیش وجود داشت. به‌عنوان مثال افشین پیروانی در جریان درگیری‌های بازی برگشت پرسپولیس و سپاهان از قرارداد 10 میلیاردی یک مربی حرف زد و البته بعدا ادعایش را پس گرفت. می‌گفتند منظور او امیر قلعه‌نویی است. زمزمه‌های غیررسمی در مورد قرارداد قلعه‌نویی با سپاهان (به علاوه آپشن‌ها) حکایت از عدد 7 یا 8میلیارد تومانی داشت. همچنین به‌طور مشخص در مورد یحیی گل‌محمدی می‌دانیم که رقم رضایتنامه او برای انتقال از شهرخودور به پرسپولیس 6 میلیارد تومان بوده که گویا این عدد هنوز هم به باشگاه مشهدی پرداخت نشده است! دستمزد خود یحیی هم برای نیم‌فصل بین2.5 تا 3میلیارد تومان برآورد شده است.  اخیرا یک خبرگزاری رسمی و معتبر مدعی شده بود یحیی گل‌محمدی برای عقد قرارداد دوساله جدید با پرسپولیس (برای لیگ‌های بیستم و بیست‌ویکم) درخواست دستمزد 11میلیارد تومانی داشته است. یحیی از آن دست مربیانی است که شایعه هم در موردش زیاد به گوش می‌رسد. مثلا می‌گفتند گل‌گهر بابت عقد یک قرارداد سه ساله به او پیشنهاد 30میلیارد تومانی داده، درحالی‌که مدیران باشگاه سیرجانی این مسئله را تکذیب کردند.  فرهاد مجیدی هم برای نیم‌فصل هدایت استقلال در لیگ نوزدهم قراردادی یک‌میلیارد و200 میلیون تومانی بست. او البته در استقلال ماندگار نشد تا کار به تمدید و احیانا اصلاح رقم بکشد. چندی پیش صادق درودگر، از مسئولان اقتصادی سازمان لیگ از قرارداد 15میلیارد تومانی یک مربی سخن گفته بود. برخی مدعی شدند منظور او امیر قلعه‌نویی است، هرچند روایت‌های غیررسمی دیگری هم داریم مبنی بر اینکه دستمزد پایه امیر در گل‌گهر 11میلیارد تومان خواهد بود.

قراردادی که 10برابر شد
در فوتبال ایران تقریبا هرگز اعداد و ارقام به‌صورت رسمی و صادقانه اعلام نمی‌شود. فقط اوایل دهه 90 در مقطعی وزارت ورزش وقت پیله کرد که رقم قراردادها باید به‌صورت رسمی منتشر شود. آنجا هم خیلی از باشگاه‌ها ارقام را پایین‌تر از حد واقعی اعلام کردند. در عین حال می‌دانیم که علی دایی بابت هدایت پرسپولیس در لیگ سیزدهم (فصل 93-92) یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان پول گرفت. این رقم، حالا یعنی 7 سال بعد به عدد 5.5 میلیارد تومان دستمزد درخواستی یحیی گل‌محمدی رسیده که افزایشی بیش از سه برابری را نشان می‌دهد. همچنین کریم باقری همان فصل به‌عنوان دستیار علی دایی دستمزدی 180میلیون تومانی داشت، درحالی‌که رقم قرارداد آقا کریم برای همین پست در کادرفنی لیگ نوزدهم یک میلیارد و 700میلیون تومان بوده است؛ یعنی تقریبا 10برابر!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید