• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114475
+
-

گره بیمه صیادان باز نشد

با مسئول
گره بیمه صیادان باز نشد

مریم سرخوش- خبرنگار

مشکلات صید ماهیان استخوانی در شمال کشور مانند سال‌های گذشته رغبت صیادان برای فعالیت در این حوزه را کم کرده است. مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده امسال مشکل تامین سوخت یارانه‌‌ای صیادان برطرف شد. شناورهایی که در سازمان جامع بنادر ثبت‌نام کرده بودند در حال دریافت سوخت هستند. گازوئیل ، نفت و گاز مورد نیاز شناورها و تراکتورها هم تامین شده است.
مختار آخوندی همچنین درباره حق بیمه صیادان می‌افزاید: تلاش می‌کنیم که صیادی در رده مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد و بحث بخشودگی 10درصد حق بیمه آنها محقق شود. اما به‌رغم پیگیری‌های گسترده از سازمان تامین اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این مسئله امسال هم محقق نشد و صیادان امسال هم مجبورند27درصد حق بیمه پرداخت کنند.
این مسئول درباره کاهش جمعیت صیادان دریای خزر می‌گوید: 120شرکت تعاونی پره در شمال کشور فعال هستند. البته انکار نمی‌کنیم که روند صید ماهی‌های استخوانی نزولی است. آمارها حاکی از آن است که از 20مهر امسال تاکنون 26درصد کاهش صید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم. ولی این مدت کوتاه برای قضاوت کافی نیست. آخوندی کم‌آبی رودخانه‌ها، آلایندگی‌های زیست‌محیطی صنایع شهری و صنعتی و کشاورزی و فاضلاب خانگی را عامل ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در دریای خزر و کاهش صید عنوان می‌کند و می‌گوید: سالانه 200تا 300میلیون قطعه بچه‌ماهی از سوی سازمان شیلات در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شود تا در فصل صید در سبد صیادان قرار بگیرد. اما دیگر بخش‌های اقتصادی اقدام به ایجاد شغل در سواحل نکردند و افراد ساکن در این مناطق تنها منبع درآمدشان صید ماهی به‌صورت غیرمجاز است. یگان حفاظت منابع سازمان شیلات بر این شرایط نظارت ویژه دارد ولی واقعا این تلاش بازدارنده نیست. در زمینه مرزبانی، سازمان محیط‌زیست و حتی قوه قضاییه و دادستانی هم باید ورود کنند.
وی تأکید می‌کند: در این میان مسئولان استانی با توجه به مشکلات معیشتی مردم و اینکه یک صیاد غیرمجاز ممکن است تنها اقدام به صید تعداد معدودی ماهی کرده باشد، حداقل مجازات را درنظر می‌گیرند. اما همین برداشت‌ها هم از سبد صیادان مجاز صورت می‌گیرد.
این مسئول به برداشت 24هزار تن صید در فراوانی صید دریای خزر در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: این مقدار سال گذشته به 11هزار تن رسید. البته شرکت‌های صیادی برای درآمدزایی و به صرفه بودن این صنعت نباید تمام چشم‌شان به‌دنبال صید دریایی باشد چرا که صید و صیادی در شمال جاذبه‌های دیگری هم دارد که می‌تواند به منبع درآمد برای آنها بدل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید