• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114474
+
-

صیادی شمال به صرفه نیست

دریچه
صیادی شمال به صرفه نیست

قائم‌مقام مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران با اشاره به کاهش صید در استان‌های شمالی و مشکلات صیادان به همشهری می‌گوید: صیادی شمال نه هم‌اکنون که در زمان گذشته هم به صرفه نبود. سختی کار برای صیادان است و ارزش افزوده آن برای دیگران.
سیدمیرسلیمان حسینی ادامه می‌دهد: فعالیت در حوزه صید تنها در 6ماه دوم سال است که آن هم به‌دلیل وضعیت جوی و مشکلات دیگر، زمان مفید حداکثر 3‌ماه و نیم خواهد بود. شما تصور کنید که در زمستان لب دریا حتی حاضر نیستید از ماشین پیاده شوید، اما صیادان در این شرایط تا گلو در آب فرو می‌روند و کار می‌کنند.
مدیر بازرگانی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران بر ضرورت قرارگیری شغل صیادی در ردیف مشاغل سخت و تسهیل شرایط بیمه این افراد تأکید می‌کند و می‌افزاید: صیادان با وجود سختی‌های کار در دریا، بی‌خوابی و بیماری‌هایی ناشی از حضور طولانی در آب، اما حداقل‌ترین امکانات را دارند. برای کاری که درآمد چندانی هم برایشان ندارد باید حق بیمه‌های گزاف پرداخت کنند و نیاز است که دولت از آنها حمایت‌ کند و امتیازاتی برایشان درنظر بگیرد.
حسینی گرانی‌ها را یکی از عوامل بی‌رغبتی صیادان در فصل صید عنوان می‌کند و می‌گوید: امسال بچه‌ها کار را تعطیل کردند زیرا با افزایش 200درصدی قیمت تجهیزات مورد نیازشان مواجه شدند. آنها باید این هزینه‌ها را قبل از کسب درآمد بپردازند. این سرمایه ملی در حال از دست رفتن است و کشورهای حاشیه خزر در حال استفاده از این ظرفیت خدادادی. این مسئول به حضور صیادان غیرمجاز و ضرورت حمایت‌های قضایی و مالی از صیادان قانونی اشاره می‌کند و می‌گوید: صیادان مجاز حق صید ماهیان کوچک و خاویاری را ندارند. اگر هم آنها را صید کنند با هدف تکثیر دوباره رهاسازی می‌شوند. اما صیادان غیرمجاز هیچ کدام از این محدودیت‌ها را ندارند و نظارتی بر عملکردشان نیست.
مدیر بازرگانی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی به ارائه طرحی از سوی این تعاونی برای حمایت از صنعت آبزی‌پروری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: طرحی را ارائه کردیم که البته اجرای آن زمان‌بر است اما درصورت موافقت و ارائه امکانات اولیه در یک استان به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود و درصورت کسب موفقیت در استان‌های دیگر هم لحاظ خواهد شد. می‌خواهیم بازارهایی ایجاد شود که عرضه کالاهای صنعت صید و صیادی از تولید تا مصرف بدون حضور واسطه‌ها و با هدف حمایت از صیادان، پرورش‌دهندگان، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و مصرف‌کنندگان صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید