• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114469
+
-

کارشناس بازار طلا و سکه پیش‌بینی کرد

کاهش قیمت سکه با افزایش بخت پیروزی بایدن

بازار طلا، سکه و ارز در روزهای اخیر شاهد افت قیمت بود و به‌ویژه سکه در معاملات هفته گذشته کاهش قیمت زیادی را تجربه کرد. اگرچه سه‌شنبه روند نزول قیمت سکه متوقف شد و اندکی رو به بالا رفت، اما ریزش در روزهای بعد ادامه یافت و به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی تغییرات بازار طلا و سکه با توجه به عوامل و فاکتورهای داخلی و بین‌المللی مؤثر برآن کار آسانی نیست. در گفت‌وگو با حسین اسدی‌نیا، کارشناس بورس و بازار طلا به این عوامل پرداخته‌ایم.

نوسان زیاد و به‌ویژه روند کاهش قیمت در بازار طلا و سکه را در چند روز اخیر ناشی از چه عواملی می‌دانید؟
اقتصاددانان بر این نکته اتفاق نظر دارند که قیمت تعادلی دلار در محدوده25هزار تومان است؛ بنابراین بالاتر از این قیمت، اورشوت محسوب می‌شود و پایین‌تر از این قیمت هم حفره. اگر قیمت تعادلی دلار را حول و حوش 25تا 27هزار تومان درنظر بگیریم با توجه به مباحث سیاسی و بین‌المللی و آزادسازی ذخایر، این مبلغ می‌تواند بالا و پایین شود.
گفته می‌شود در روزهای گذشته بخشی از ذخایر ارزی ما در عراق آزاد شده و بخت پیروزی بایدن هم در انتخابات آمریکا تا حدودی افزایش یافته است. مجموع این عوامل باعث می‌شود قیمت دلار افت کند و اگر این روند تداوم داشته باشد و بایدن پیروز انتخابات باشد فشار بر جمهوری اسلامی برای تامین ارز کاهش پیدا می‌کند. اگرچه این شرایط موقتی است و مشکلات با آمریکا به‌طور اساسی حل نمی‌شود اما به هرحال چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام مثبت شده و فروش نفت ایران بهتر می‌شود. با توجه به این عوامل قیمت ارز می‌تواند به‌طور موقتی کاهشی شود، اما این نکته را هم باید درنظر داشت که قیمت تعادلی ارز را کارشناسان کمتر از 25هزار تومان نمی‌دانند.
تأثیر مشخص این روند بر بازار سکه و طلا به چه شکل است؟
ارزش‌گذاری طلا و سکه در بازار ایران عمدتا تحت‌تأثیر دلار به ریال است. 70تا 80درصد قیمت‌گذاری طلا در بازار داخلی از نرخ برابری دلار به ریال نشأت می‌گیرد و در نهایت 30درصد به بهای انس جهانی وابسته است؛ بنابراین هر زمان دلار کاهش داشته باشد قیمت طلا نیز چه به‌صورت سکه و چه به‌صورت طلای آب شده کاهش خواهد یافت. به عقیده من اگر انتخابات آمریکا به نفع بایدن پیش رود کاهش در بازار طلا هم ادامه دار خواهد بود اما اگر برخلاف نظرسنجی‌های کنونی ترامپ از انتخابات موفق بیرون آید طبیعتا روند کاهشی کاملا متوقف می‌شود.
صرف‌نظر از انتخابات آمریکا روند کاهشی بهای سکه و طلا را با توجه به عوامل داخلی تا چه حد ادامه دار می‌بینید؟
سکه امامی وضعیت متفاوتی دارد، از این لحاظ که از قبل دارای حباب قیمت بود و ممکن است میزان کاهش نرخ آن از طلای آب شده یا طلای 18عیار بیشتر باشد؛ از این نظر کاهش قیمت سکه به‌احتمال زیاد شدیدتر خواهد بود، اما در نهایت به اعتقاد همه کارشناسان بازار طلا، همه‌‌چیز وابسته به عوامل تأثیرگذاری مثل نرخ ارز و انتخابات آمریکاست. قیمت‌گذاری طلا در ایران به‌شدت متأثر از ارزهای خارجی مخصوصا درهم امارات و دلار آمریکاست و خود بازار طلا در ایران ارزش‌گذاری خاصی ندارد.
دستگیری معامله‌کنندگان طلا در اتاق‌های مجازی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر کاهش قیمت طلا و سکه معرفی شد. تا چه اندازه با این گفته موافقید؟
به اعتقاد من این عامل خیلی مؤثر نیست. ما تحولات قبلی بازار طلا و ارز را به چشم دیده‌ایم، دلال‌های بازار طلا و ارز را قبلا دستگیر کرده‌اند، اما قیمت‌ها همچنان بالا بوده و روند رشد را ادامه داده است؛ بنابراین من شخصا معامله در اتاق‌های مجازی یا دستگیری این عوامل را مؤثر نمی‌دانم. شاید در حد یکی دو روز تأثیر اندکی داشته باشد، اما در نهایت آنچه باقی می‌ماند ساختار مشکلات اقتصادی‌ای است که کشور با آن دست به گریبان است. افزایش قیمت ارزهای مختلف تحت‌تأثیر مسائل سیاسی و مباحث کلان اقتصادی است. دلالان بازار و فضای مجازی قبلا دستگیر و حتی اعدام شده‌اند، اما هیچ‌گاه قیمت‌ها به عقب برنگشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید