• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114471
+
-

گوجه فرنگی و پیاز پایین نیامدند

میوه و تره‌ بار
گوجه فرنگی و پیاز پایین نیامدند

سیر صعودی قیمت انواع گوجه فرنگی، پیاز و برخی دیگر از اقلام سبزی و صیفی که با بارش‌های پراکنده حدود یک‌ماه پیش آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.
به گزارش همشهری، این افزایش قیمت در حالی است که در آن زمان فعالان صنفی بارندگی و سردتر شدن هوا را عامل کمبود و گرانی این اقلام تلقی و اعلام کردند که به‌تدریج با بهبود شرایط جوی و عرضه محصول گوجه فرنگی از مناطق جنوبی کشور، نرخ این محصول در بازار خرده فروشی کاهش می‌یابد. با وجود این وعده‌ها گرچه نرخ گوجه فرنگی یکی دو هفته بعد از موج نخست گرانی و با بهبود شرایط جوی اندکی کاهش یافت اما طی دو هفته گذشته نرخ عمده فروشی و خرده فروشی انواع گوجه فرنگی بوته رس و گلخانه‌ای و پیاز شیرین قرمز و زرد در میدان مرکزی میوه و تره بار و خرده فروشی‌های سطح شهر همچنان بالا مانده است. فعالان صنفی وعده کاهش قیمت‌ها را با افزایش عرضه گوجه فرنگی برداشت شده از مناطق جنوبی کشور تکرار می‌کنند.

غیبت گوجه فرنگی و افزایش قیمت‌ها
گزارش میدانی همشهری از وضعیت عرضه و قیمت انواع سبزی و صیفی‌جات در میادین میوه و تره بار شهرداری حاکی از جای خالی این محصول در سبد فروش این مراکز است. به‌نحوی که در اغلب این مراکز گوجه فرنگی عرضه نمی‌شود. دربرخی از این مراکز نیز گوجه فرنگی به‌صورت درهم و با کیفیت پایین به نرخ هر کیلوگرم 5تا 7هزار تومان عرضه می‌شود. عرضه انواع پیاز قرمز و زرد شیری در این مراکز نیز گرچه نسبت به گوجه فرنگی بیشتر است اما قیمت این اقلام نسبت به چند هفته گذشته سیر صعودی داشته است. علاوه بر آن برخی اقلام سبزی و فرنگی‌جات مانند لوبیا سبز نیز در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه نمی‌شود و میوه فروشی‌های سطح شهر نیز این محصول را با قیمت هر کیلوگرم 14تا 16هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. کمبود و افزایش قیمت برخی انواع سبزی وصیفی جات در میادین میوه و تره بار در حالی است که نرخ خرده فروشی این اقلام در میوه فروشی‌های سطح شهر به‌خصوص در انواع با کیفیت افزایش شدیدی داشته است به‌نحوی که خرده فروشی‌ها هر کیلوگرم گوجه فرنگی درهم را به نرخ 10تا 12هزار تومان و انواع مرغوب این محصول را با قیمت 16تا 17هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. قیمت انواع پیاز شیری، قرمز و زرد در میوه فروشی‌های سطح شهر نیز بنابر کیفیت از 5تا بیش از9هزار تومان در نوسان است.

بالا رفتن نرخ کشف شده عمده فروشی گوجه و پیاز
بررسی کشف قیمت انواع گوجه فرنگی رسمی و گلخانه‌ای و پیاز شیری، قرمز و سفید در میدان مرکزی میوه و تره بار طی دوهفته گذشته(دوره زمانی 28مهر تا 12آبان‌ماه جاری) نیز از سیر صعودی نرخ عمده فروشی این محصولات حکایت دارد به‌نحوی که نرخ اعلام شده کشف قیمت عمده فروشی این اقلام طی دو دوره مذکور در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز نشان می‌دهد که کف قیمت کف، سقف و ممتاز هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس که در دوره زمانی 28مهر تا 4آبان‌ماه به‌ترتیب 6هزار، 8هزار و 10هزار تومان اعلام شده بود در قیمت کشف شده برای دوره زمانی 5الی 12آبان‌ماه جاری با رشد هزار تومانی در هر کیلوگرم به‌ترتیب به 7هزار، 9هزار و 11هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ‌ها با احتساب سود خرده فروشی مصوب 35درصدی و هزینه ناخالص فروشی و ضایعات این محصول نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس در میوه فروشی‌های سطح شهر را بنا بر کیفیت به حداقل 10تا 17هزار تومان افزایش داده است. بررسی قیمت کشف شده انواع پیاز شیری، زرد و قرمز در میدان مرکزی میوه و تره بار طی دوره زمانی مذکور نیز نشان می‌دهد که قیمت کف، سقف و ممتاز هر کیلوگرم از این محصولات که طی دوره زمانی یک هفته‌ای منتهی به 4آبان‌ماه به‌ترتیب برای پیاز شیری و قرمز 4هزار، 5هزار و 6هزارو پیاز زرد 3هزار و 500تا 5هزار تومان بوده است، طی یک هفته منتهی به 12آبان‌ماه با رشد هزار تومانی در هر کیلوگرم برخی انواع برای انواع کف، سقف و ممتاز برای پیاز شیری به‌ترتیب به 4هزار، 5هزار و 6هزار، پیاز قرمز 5هزار، 6هزار و 7هزار و پیاز زرد به 4هزار، 5هزار و 6هزار تومان افزایش یافته است.

وعده تکراری آرامش بازار در هفته‌های آینده
 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران  گفت: پیش‌بینی می‌شود که با عرضه محصول گوجه فرنگی از مناطق جنوبی کشور طی هفته‌های آتی، بازار این محصول به آرامش برسد. اسدالله کارگر، با تکذیب گرانفروشی انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات در واحدهای صنفی خرده فروشی سطح شهر تهران، افزود: گرانی قیمت میوه در مغازه‌ها به مبدا باز می‌گردد، چرا که مغازه دار بر مبنای فاکتور، سود قانونی خود را لحاظ می‌کند.این موضوع هیچ ارتباطی با گرانفروشی ندارد. او با اشاره به دلایل گرانی قیمت گوجه فرنگی و پیاز در بازار افزود: همه ساله با تغییر فصل و پایان محصول در اطراف تهران، قیمت گوجه فرنگی و پیاز به‌طور مقطعی دچار نوسان می‌شود که طی هفته‌های آتی با عرضه محصول از جنوب کشور، التهابات قیمت فروکش می‌کند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه در فصل زمستان، صیفی جات کشور از جنوب تامین می‌شود، تأکید کرد، با عرضه انبوه محصولات از جنوب طی یک‌ماه آینده بازار به ثبات می رسد. همچنین در بازار میوه نیز با توجه به تداخل عرضه میوه‌های تابستانه و نوبرانه‌های پاییزی، نوسان محسوسی نداریم و با اتمام میوه‌های تابستانه، نوبرانه‌های پاییز و زمستان به عرضه انبوه می رسد که با این شرایط مشکلی در عرضه میوه وجود ندارد. به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی، براساس مصوبه ۳۰ سال گذشته، مغازه داران میوه و تره بار سود حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصدی را بر مبنای فاکتور عمده فروشی خرید محصولات از میدان مرکزی میوه و تره بار لحاظ می‌کنند که با توجه به کسر ضایعات، سود حداکثر ۸. ۵ تا ۹ درصدی نصیب مغازه‌های خرده فروشی میوه و تره بار در سطح شهر تهران می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :