• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114397
+
-

تهران، 2هفته تعطیلی یا محدودیت شدید می‌خواهد


پاییز پرمخاطره امسال به نیمه رسیده و‌ همانطور که پیش‌بینی می‌شد آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا روزبه‌روز بالاتر می‌رود. اکنون نیز از یک‌سو باید آمارها را تحلیل کرد و از سوی دیگر با درنظر گرفتن نتایج‌ تحلیل‌ها، در مورد ماه‌های آینده بی‌درنگ تصمیم گرفت. البته آنچه مشخص است اینکه همین حالا هم تا حدودی دیر شده و باید سریعا در مورد تهران به یک‌نتیجه واحد رسید. دلایل بسیاری برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها اوج گرفتن آلودگی هواست؛ چراکه تهران است و پاییزش و اینورژن (وارونگی دما)؛ آن هم در شرایطی که هم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و هم دانشگاه‌های معتبری مثل هاروارد از افزایش شیوع کرونا به میزان دست‌کم 15درصد با افزایش ذرات آلاینده حکایت می‌کند. از طرف دیگر باید درنظر داشت که فاصله‌گذاری اجتماعی به طرز قابل مشهودی در ساعات پیک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی از بین می‌رود. بر همین اساس، نظر چند مدیر عالی و کارشناس شهری را از میان 4گزینه مختلف (1- تعطیلی 2هفته‌ای تا یک‌ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز (تهران)، 2- محدودیت شدید به‌معنای منع رفت‌وآمد و تجمع، بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی، 3- ادامه رویه فعلی با دورکاری 50درصدی کارمندان و 4- در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست) جویا شده‌ایم.

1-تعطیلی دو هفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ( تهران )
2-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع   بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی
3-ادامه رویه فعلی با دورکاری 50 درصدی کارمندان
4-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست


محسن هاشمی/ رئیس شورای شهر تهران
گزینه 1

کووید-19 هم اقتصاد و هم سلامت مردم را نشانه گرفته است و در این وضعیت، قبل از هر چیز باید به فکر سلامتی مردم بود. شرایط کنونی ایجاب می‌کند تا برای حفظ سلامتی شهروندان، تهران تعطیل شود. من چند روز پیش این پیشنهاد را دادم، اما دولت با بی‌توجهی به آن، اقتصاد را به بهداشت و سلامت مردم ترجیح داد. شاید اگر همان روزها به این پیشنهاد توجه می‌شد، امروز شاهد افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های کووید-19 نبودیم. برای مقابله با آن چاره‌ای جز گسسته شدن زنجیره انتقال نیست و این کار محقق نمی‌شود مگر با تعطیلی تهران. 

 حامد مظاهریان/ معاون برنامه‌ریزی شهرداری
گزینه 2

خیلی‌ها گمان می‌کنند تعطیلی بهترین گزینه برای مقابله با کروناست، اما آنچه در روزهای گذشته شاهد بودیم این است که با تعطیلی کامل، امکان و زمینه سفر شهروندان به سایر استان‌ها و شهرها فراهم و کووید-19 از یک استان به استان، دیگر یا از شهری به شهر دیگر منتقل می‌شود. پس به‌نظر، ایجاد محدودیت واقعی در کلانشهر تهران می‌تواند راهکار درست و منطقی در کنترل بیماری کرونا باشد. نکته قابل تامل در این گزینه، اعمال محدودیت همراه با نظارت شدید و دقیق است. اگر محدودیت‌ها اعمال شده، اما با نظارت همراه نباشد، هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

مهدی چمران/ رئیس شورای چهارم شهر تهران
گزینه 1

تعطیلی 2هفته‌ای تهران شاید تبعات اقتصادی در کوتاه‌مدت داشته باشد، اما این محدودیت در وهله نخست می‌تواند به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کند و در وهله‌های بعدی از هزینه‌های اقتصادی مرتبط با سلامتی در میان‌مدت و بلندمدت بکاهد؛ بنابراین فرض را می‌توان روی 2هفته تعطیلی گذاشت؛ چراکه 2هفته تعطیلی قابل تحمل است. باید توجه کرد که زمان آلوده شدن هوای پایتخت فرارسیده و بسیاری از شهروندان، به‌خاطر تردد در شهر، درگیر مشکلات ریوی، قلبی و عروقی می‌شوند. همین کافی است که چنانچه به کرونا مبتلا شوند، توان لازم برای مقابله با  این بیماری را نداشته باشند.


سعید خال/مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا
گزینه 1

اکنون در پیک سوم کرونا هستیم و هر روز هم به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. آمارهای پیک سوم بالاتر از پیک اول است؛ چراکه در پیک اول شهر تعطیل بود و مردم خیلی مراعات می‌کردند و حتی در یک روز تعداد فوتی‌ها 9نفر و تک‌رقمی بود. این روزها آمار فوتی‌ها و مبتلایان 3 و 4رقمی است و همین اعداد نشان می‌دهد که در بحران شدید قرار داریم. برای کنترل این وضعیت بحرانی چاره‌ای جز تعطیلی شهر نیست. می‌توان با تعطیلی کوتاه‌مدت از مرگ‌ومیر بیشتر جلوگیری کرد. خسارت‌های مالی قابل جبران هستند اما خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیرند. 

علی اعطا/ سخنگوی شورای شهر تهران
گزینه 1

دلیل اینکه گزینه یک را انتخاب می‌کنم این است که راه‌حلی غیر از تعطیلی نمی‌شناسم. سابقه نشان داده ایجاد محدودیت در شهرهای ایران جواب نمی‌دهد؛ چراکه به هزار و یک دلیل، همان محدودیت‌های شدید بعد از چند روز رها می‌شود. اینکه اقتصاد را بهانه می‌کنند، خب در حال حاضر مگر وضعیت اقتصادی خیلی بسامان است؟ الان مردم، هم درد اقتصاد دارند و هم درد کرونا. حداقل اجازه بدهند خطر و تهدید و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کنترل شود.


امان‌الله قرایی مقدم/  جامعه‌شناس
گزینه 3

کووید-19 ریتم زندگی و کسب‌وکارها را به هم ریخته است و هر روز هم بر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزوده می‌شود. نکته مهم که نباید دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان فراموش کنند، این است که هنگام انتخاب راهکار باید همه جوانب را در نظر گرفت و به همه اقشار جامعه توجه شود. تعطیلی و اعمال محدودیت برای کشورهای دیگر بهترین گزینه است. اما برای تهران گزینه 3 باید لحاظ شود؛ یعنی ادامه همین رویه با دورکاری 50درصدی نیروها گزینه مناسبی است. با این راهکار از یک سو کسب‌وکارها تعطیل نمی‌شود و ازسوی دیگر حضور مردم در جامعه کم و فاصله اجتماعی رعایت می‌شود.

 فرنوش نوبخت/ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو
گزینه 1

 به‌نظر من، گزینه اول مناسب است؛ چراکه مانند روزهای عید نوروز باید رفتار کرد و بی‌تعارف شهر را تعطیل کرد و برای کمک به مردم موادغذایی در اختیارشان قرار داد. وضعیت شیوع کرونا از مرز نگران‌کننده گذشته و اگر پایتخت تعطیل نشود، بحرانی به‌مراتب وحشتناک‌تر از شرایط فعلی رخ ‌می‌دهد که دیگر علاجی برای آن نیست.


زهرا نژادبهرام/عضو شورای شهر تهران 
گزینه 1

 در صورت ضرورت تهران باید تعطیل شود و با به‌کارگیری ابزارهای انتظامی جهت کنترل شیوع کرونا، باید زنجیره را شکست؛ وگرنه شیوع بیماری جان انسان‌ها را می‌گیرد. بنابراین معتقدم که باید اقدام عاجل انجام شود. با عادی رفتارکردن فقط خطر را برای شهروندان افزایش می‌دهیم و در عین حال، کادر درمان که در این 10ماهه دچار فرسودگی ناشی از سنگینی کار شده‌اند را با چالش روبه‌رو می‌کنیم. این مهم در رابطه با کارکنان شریف بهشت زهرا در حوزه‌های قرمز نیز نگران‌کننده است. کرونا بحرانی است که کوتاهی در آن، نتیجه‌اش ازدست‌رفتن جان انسان‌هاست؛ از این‌رو براین باورم که تصمیمات عاجل، مؤثر و ضربتی در این زمینه مؤثر است.


 سیدمهدی معینی/ کارشناس برنامه‌ریزی شهری
گزینه 2

به باور من، قانون منع رفت‌وآمد که در بسیاری از شهرهای اروپایی و حتی آسیایی در حال اجراست مؤثر است. برقراری این منع آمدوشد از ساعت 18 تا صبح روز بعد برای همه مشاغل در بسیاری از شهرهای دنیا در کاهش زنجیره ابتلا به کرونا مؤثر و کارساز بوده است. بنابراین اعمال نظارت کافی و جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیرضروری یکی از راهکارهایی است که جواب داده است. به‌طور کلی تلفیقی از اعمال قانون، دورکاری و نگهداری و مراقبت از مردم می‌تواند کمک مؤثری به کاهش ابتلا بکند؛ ضمن اینکه جلوگیری از اجتماعات غیرضروری هم یکی از راه‌حل‌های مؤثر است که باید به‌طور دقیق به‌اجرا درآید.


علی امام/ مدیرعامل شرکت متروی تهران
گزینه 1

بنده گزینه نخست را درصورت اعمال محدودیت شدید تردد در معابر درون‌شهری و نیز مبادی خروجی شهر به همراه فراهم‌سازی‌ شرایط امکان نمونه‌گیری و آزمایش شهروندان با علایم اولیه احتمالی را مؤثرتر می‌دانم. چون گزینه سوم در 2 هفته اخیر آزمایش شده و عملا دولت توان اعمال دورکاری ۵۰درصدی بخش خصوصی را ندارد، بنابراین گزینه سوم کم‌اثر است. بدون انجام تعطیلی کامل شهر عملا جلوی ترددها (یعنی گزینه2) را نمی‌توان در شهر گرفت. گزینه چهارم نیز روشی است که در ماه‌های اخیر بدان عمل شده و نتیجه آن گسترش روزافزون بیماری و تلفات انسانی است.


عیسی فرهادی/ فرماندار تهران
گزینه 2و3

 تهران در وضعیت قرمز قرار دارد. اعمال محدودیت‌های رفت‌وآمد البته با نظارت دقیق از یک‌سو و فعالیت ادارات، سازمان‌ها، نهادها و... با 50درصد نیروها از سوی دیگر در کنار هم می‌توانند ما را در گذر از بحران کرونا یاری کنند. مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند؛ بنابراین نمی‌توان شهر را تعطیل کرد. اگر بتوانیم مردم را با خود همراه کنیم و با منع رفت‌وآمد‌ها و جلوگیری از تجمعات غیرضروری از آنها بخواهیم در خانه بمانند و برای انجام کارهای ضروری با زدن ماسک از خانه خارج شوند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، می‌توانیم گام بزرگی در گسسته شدن زنجیره انتقال بیماری برداریم. 


 سولماز حسینیون/ کارشناس تاب‌آوری شهری
گزینه 4

بحث اقتصادی بسیار مهم است و شرایط کشور ما اجازه تعطیلی شهری مثل تهران که پایتخت کشور است را نمی‌دهداما موضوع مهمی که باید رعایت شود عدالت و برابری برای همه به‌طور یکسان است. اینطور نباشد که پارک‌های جنگلی اطراف تهران که می‌توانند به سلامت مردم کمک کنند تعطیل شوند اما مراکز تجاری، کافه‌ها و رستوران‌ها که برخی از آنها متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص رعایت فاصله‌گذاری را هم رعایت نمی‌کنند، باز باشند. درباره دورکاری هم معتقدم که اگر قرار است دورکاری اعمال شود، 50درصد از کارکنانی که در محل کار حاضر می‌شوند، باید کار مفید انجام دهند و کار مردم را راه ‌بیندازند. در مجموع، باید برابری و عدالت با کمک نیروی انتظامی رعایت شود. در این صورت بهتر می‌شود رعایت دستورالعمل‌ها را از مردم طلب کرد. 

حسن خلیل‌آبادی/ عضو شورای شهر تهران 
گزینه 1

 قطع زنجیره ویروس کرونا در تهران امکان‌پذیر نیست؛ مگر آنکه تعطیلی دوهفته‌ای تا یک‌ماه اجرا شود. در تعطیلی عید نوروز و اسفند سال1398 آزمون و خطا شد و در برخی از روزها در ایام پیک اول شیوع، به 9نفر فوتی رسیده بودیم. بنابراین باید از همه تجمع‌ها در شهر با این دیدگاه که به نفع شهروندان است پرهیز کرد و موافق تعطیلی پایتخت در شرایط حاد شیوع ویروس کووید-19 هستم. مترو، کافه، ورزشگاه، بوستان، اداره، اصناف پرخطر و هر مرکزی که دلیل تجمع می‌شود را باید برای زمان محدود 2هفته تا یک‌ماه تعطیل کرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید