• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114385
+
-

تعطیل شود


شیوع ویروس کرونا در ایران به بدترین وضعیت خود طی ماه‌های اخیر رسیده است. آمارها هر روز ناامیدکننده‌تر می‌شوند و تلاش‌ها برای مهار این بیماری آنچنان که باید به نتیجه نرسیده است. در عالم ورزش نیز بحث و جدل‌ها پیرامون نحوه صحیح برخورد با این بیماری فراوان بوده است. زمستان سال گذشته وقتی برای نخستین‌بار زمزمه‌های شیوع کرونا شنیده شد، اغلب لیگ‌های ورزشی در ایران و جهان در حال برگزاری بودند و چگونگی ادامه این رقابت‌ها به چالش بزرگی برای برگزارکنندگان تبدیل شد. در ایران خیلی‌ها رأی به تعطیلی کامل مسابقات می‌دادند و برخی دیگر با این دیدگاه مخالف بودند. حالا پس از گذشت چند ماه و برگزاری رقابت‌های فوتبال، لیگ کشتی و به تعویق افتادن المپیک، خیلی از ورزشی‌ها با تعطیلی موافق هستند. نتیجه نظرسنجی همشهری از اهالی ورزش تقریبا همانی است که این روزها در شبکه‌های مجازی هم فراوان به گوش می‌رسد و بیشترین تعداد آرا به تعطیلی کامل همه فعالیت‌ها اختصاص یافته است.

1-تعطیلی دوهفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ( تهران )
2-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع   بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی
3-ادامه رویه فعلی با دورکاری 50 درصدی کارمندان
4-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست


امیر قلعه‌نویی/مربی فوتبال
گزینه 1

اعتقادم این است که حفظ جان مردم از هر چیزی مهم‌تر است. فکر می‌کنم مسئولان باید در این وضعیت بحرانی که بسیاری از خانواده‌ها در غم از دست دادن عزیزانشان عزادار هستند، برخی کسب‌وکارها را تعطیل کنند ولی مسئله مهم این است که چگونه باید در این شرایط به مردم خصوصا آنهایی که مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند، کمک شود. اینکه فقط شهر را تعطیل کنند، همه مشکلات حل نمی‌شود؛ چراکه خیلی از مردم باید برای کسب نان از خانه‌هایشان بیرون بیایند. امیدوارم هر تصمیمی که می‌گیرند، حداقل از لحاظ اقتصادی به فکر مردم باشند.

مجید جلالی/مربی فوتبال
گزینه 4

زمانی‌که مسابقات لیگ برتر در فصل گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده بود و خیلی‌ها از تعطیلی دفاع می‌کردند، من گفتم که تعطیلی فوتبال یا مشاغل دیگر چاره کار نیست. شما می‌بینید که در دیگر کشورها هم کسب‌وکارها تعطیل نشده و این نمی‌تواند منطقی باشد که شهر و کسب‌وکار را تعطیل کنیم. مسئولان بلندپایه ما باید به فکر راهکارهای دیگری باشند که این یک موضوع تخصصی است و ما نمی‌توانیم نظر بدهیم. بسیاری از افراد جامعه از لحاظ شرایط شغلی وضعیت مطلوبی ندارند و باید برای کسب درآمد بیرون بیایند، پس تعطیلی نمی‌تواند گره‌گشا باشد.

وریا غفوری/فوتبالیست
گزینه 1

معتقدم به‌راحتی نمی‌توان به این سؤال جواب داد و یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرد. با وجود این، به‌نظر من باید به سمت تعطیلی رفت. در شرایط فعلی قرنطینه باید به شکل جدی و صحیح اجرا شود که متأسفانه این اتفاق در ایران تا به امروز رخ نداده است. من معتقدم قرنطینه نه‌تنها در نقاط قرمز بلکه در همه جا باید اجرا شود تا این زنجیره قطع شود یا به حداقل برسد. البته این را هم باید درنظر گرفت که کشور و مردم ما شرایط چنین قرنطینه‌ای را ندارند و نمی‌توانند به چنین اتفاقی تن دهند. در حال‌حاضر خیلی‌ها با مشکلات اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند اما اگر من بخواهم نظر بدهم همان گزینه یک‌را انتخاب می‌کنم.

امین نوروزی/پزشک تیم فوتبال
گزینه 4

تعطیلی 2 تا 4هفته‌ای مطمئنا می‌تواند بسیاری از مردم را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه کند. خیلی‌ها شغل آزاد دارند، خیلی‌‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که اگر قرار باشد مشاغل و فعالیت آنها تعطیل شود، با مشکل مواجه خواهند شد. اگر قرار است این تعطیلی را درنظر بگیرند، پس باید به فکر مردم باشند. دادن بن‌های 300هزار تومانی هیچ دردی را دوا نمی‌کند. کارشناسان اقتصاد مدتی پیش گفتند که خط فقر 10میلیون تومان است، اگر مسئولان تصمیم به تعطیلی بگیرند، باید این مبلغ را به مردم بدهند که آنها دغدغه‌ای نداشته باشند.

سعید آذری/مدیر فوتبالی
گزینه 3

وقتی به گزینه‌ها نگاه می‌کنیم و شرایط خودمان را درنظر می‌گیریم، شاید فقط بتوانیم به یک‌گزینه رأی بدهیم. به‌نظر شخص من فقط گزینه سوم در شرایط فعلی قابل اجرا‌ست و نباید سراغ گزینه‌های دیگر رفت. برای اجرایی‌کردن گزینه‌های دیگر احتیاج به زیرساخت‌هایی است که سیستم ما فاقد آنها‌ست. من هم می‌دانم با اجرای قرنطینه، زنجیره انتقال خیلی زودتر قطع خواهد شد، اما نمی‌توانم شرایط اقتصادی این روزهای کشور و وضعیت زندگی مردم را نادیده بگیرم. شاید اگر شرایط ایده‌آل بود، من هم به جای انتخاب گزینه3، به گزینه دیگری رأی می‌دادم.

سعید عزت‌اللهی /فوتبالیست لژیونر
گزینه 1

برای اینکه حداقل برای مدتی آمار را پایین بیاوریم باید سراغ راهکار اول برویم. با تعطیلی بهتر می‌توان زنجیره را قطع کرد. البته این را هم باید در نظر بگیریم که مردم هم باید خیلی از مسایل را رعایت کنند. مردم باید به سلامتی خودشان بیشتر اهمیت بدهند و قوانینی که درنظر گرفته می‌شود را به بهترین شکل رعایت کنند. حتی اگر گزینه یک هم عملی شود اما مردم رعایت نکنند و در خانه نمانند، نه‌تنها اوضاع بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم خواهد شد. باوجود این به‌نظر هیچ راهی به‌جز تعطیلی در شرایط فعلی جواب نخواهد 
داد.

صمد نیکخواه بهرامی/بسکتبالیست
گزینه 4

این انتخاب من نه به‌خاطر شرایط تحریم، که به خاطر شرایط اقتصادی است. به‌نظرم در شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به مشکلاتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ‌یک از 3گزینه اول کارساز نیست. نه تعطیلی می‌تواند جوابگو باشد و نه اعمال محدودیت‌ها. شاید ادامه روند فعلی که نیمی از کارکنان دولت دور‌کار هستند، بهتر از 2گزینه قبلی باشد و تا حدوی بشود با این کار جلوی سرعت انتشار ویروس را گرفت. اما در شرایط اقتصادی فعلی عملی‌‌کردن 2گزینه اول امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دولت ضرر و زیان بنگاه‌های اقتصادی به‌خصوص کوچک را بدهد. این ضرر هم باید به سرعت جبران شود نه با قول و عده و وعید.

حمید سوریان/قهرمان سابق کشتی
گزینه 1

هرروز اعلام می‌شود کشور در شرایط خوبی قرار ندارد و کرونا روزانه جان بسیاری از هموطنانمان را می‌گیرد ‌و این آمار متأسفانه رو به افزایش است. در این شرایط فقط اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌تواند چاره‌ساز باشد تا زنجیره ابتلا قطع شود. البته که با تعطیلی 2هفته‌ای، مسئولان باید فکری به حال اقشار کم‌درآمد بکنند. دنیا دارد شرایط جدیدی را تجربه می‌کند ولی امیدوارم با حداقل آسیب از این شرایط عبور کنیم. به‌عنوان کسی که این بیماری را تجربه کرده‌ام، از مردم خواهش می‌کنم نکاتی که توصیه می‌شود را رعایت کنند تا گرفتار این بیماری منحوس نشوند.

حسن یزدانی/کشتی‌گیر
گزینه 4

مردم با شرایط موجود اقتصادی برای تامین مایحتاج زندگی‌شان با مشکل مواجه هستند. باید اول این مشکل مردم حل شود و بعد از آن صحبت از قرنطینه کرد. کارگر روز‌مزد اگر یک روز سر کار نرود، قطعا برای فردایش مشکل دارد. سلامتی مردم در اولویت است ولی باید پذیرفت سلامتی هم ارتباط مستقیم با اقتصاد دارد. شما برای اینکه بدن سالمی داشته باشید، باید مواد غذایی مفیدی مصرف کنید که با شرایط کنونی هزینه زیادی باید صرف شود که خیلی از مردم عزیزمان متأسفانه از توانشان خارج است. امیدوارم هر تصمیمی گرفته می‌شود، منشأ خیر برای مردم باشد و قشر ضعیف مردم هم مدنظر مسئولان قرار بگیرند.

علیرضا رضایی /قهرمان سابق کشتی
گزینه 1

با شرایط کنونی فقط باید محدودیت شدید اعمال شود تا بیشتر شاهد از دست رفتن جان هموطنانمان نباشیم. در این چند‌ماه دیدیم که این ویروس با کسی شوخی ندارد و خیلی‌ها را متأسفانه زمین‌گیر کرده است. من اگر تصمیم‌گیرنده بودم گزینه اول را انتخاب می‌کردم چون سلامتی مردم برایم اولویت دارد. در حال‌حاضر زنجیره انتقال باید قطع شود و هیچ راهی به‌جز گزینه یک به‌نظر من منطقی به‌نظر نمی‌رسد. البته این را هم نباید فراموش کنیم که با اجرایی شدن گزینه‌یک، اقدامات لازم برای مشکل نخوردن مردم از لحاظ اقتصادی هم باید به بهترین شکل انجام شود.

فرزانه فصیحی/دونده سرعت
گزینه 1

به‌نظر می‌آید، گزینه یک بهترین راه باشد، اما بعدش چی؟ دوباره یک‌ماه بعد شرایط همین است. در این یک‌ ماه مردم از کجا پول بیاورند و زندگی‌شان را بگذرانند؟ در شرایط فعلی مهم زنده‌ماندن است. گزینه 2هم خوب است اما به‌شرطی که نظارت کافی و سختگیرانه باشد. در کشوری مثل فرانسه ساعت 6عصر به بعد هیچ‌کسی حق ندارد‌ پایش را از خانه بیرون بگذارد. اینجا هم می‌شود این کار را کرد؟ ما محدودیت‌ها را اعلام می‌کنیم اما کسی به آنها توجه نمی‌کند. اعمال محدودیت به شرطی جواب می‌دهد که جریمه و برخورد جدی باشد وگرنه کاری از پیش نمی‌رود.

صمدی/پینگ‌پنگ‌باز و متخصص قلب
گزینه هیچ‌کدام

 از بین این گزینه‌ها گزینه5 را انتخاب می‌کنم؛ بالا‌بردن آگاهی مردم. من هیچ‌کدام از این 4مورد را قبول ندارم. به محض اینکه تصمیم گرفته می‌شود شهر را تعطیل کنند، مردم برای خرید و گشت‌وگذار بیرون می‌روند. نظارت خوب است اما این نظارت فقط بیرون از خانه انجام می‌شود. تا تجمعات بیرون ازخانه ممنوع می‌شوند، مردم داخل خانه‌هایشان مهمانی می‌گیرند. منطقی این است که نظارت‌ها بیشتر باشد اما تا زمانی که مردم در فاز بی‌خیالی باشند، نمی‌شود هیچ کاری کرد. مهم‌ترین شرط کنترل این بیماری این است که مردم در اجتماعات نروند، ماسک بزنند و بهداشت را رعایت کنند. تا این اتفاق رخ ندهد، نمی‌شود بیماری را کنترل کرد.

صیامی / رئیس فدراسیون دوومیدانی 
گزینه 2

این گزینه، گزینه چهارم را هم می‌تواند پوشش بدهد. در شرایطی که ما تحریم هستیم، نباید چرخ اقتصاد از کار بیفتد. زندگی مردم به اقتصاد و کار وابسته است و با یک‌ماه تعطیلی، مشکلات معیشتی پیش می‌آید. بهترین راه این است که اصول بهداشتی را رعایت کنیم و با رعایت این اصول، زندگی روزمره‌مان را هم پیش ببریم. موضوع مهم این است که کسی نمی‌داند کی کرونا می‌رود و همه‌‌چیز به شرایط عادی برمی‌گردد. شاید این وضعیت یک سال و شاید 5سال طول بکشد. بهترین راه این است که فرهنگ اجتماعی و بهداشتی را بالا ببریم.

شهرام محمودی/والیبالیست
گزینه 1

به‌نظرم شهرهای قرمز را یک‌ماه تعطیل کنند اما این به شرطی است که از مردم حمایت شود؛ مردمی که در این مدت از هر نظر آسیب دیده‌اند و دیگر تحمل ندارند. فکر کنم همه می‌دانند که در تعطیلی یک‌ماهه، کسب‌وکار مردم آسیب می‌بیند. در شرایطی که کرونا همه‌‌گیر شده، چاره‌ای جز تعطیلی نیست، اما برای اینکه معیشت مردم هم به مشکل نخورد، دولت باید همه‌جوره کمک کند. شاید گفته شود که دولت توان این کمک را ندارد، اما به‌نظر من با منابعی که ایران دارد، با یک ‌مدیریت صحیح می‌تواند از عده‌ای حمایت کند تا بیشتر از این آسیب نبینند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید