• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11426
+
-

مدیر عامل شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» در گفت‌وگو با همشهری درباره نگرانی‌های مردم درباره حفظ حریم شخصی و مسائل فنی می‌گوید

حریم شخصی، دغدغه اقلیت کاربران فضای مجازی است

حریم شخصی، دغدغه اقلیت کاربران فضای مجازی است

اشکان خسروپور/ خبرنگار
از چند سال پیش آغاز به‌کار کرده اما تازه جنجالی شده و صدا و سیما هم تلاش گسترده‌ای برای استفاده مردم از آن دارد.  پیام‌رسان سروش،  حالا که به گفته مدیر این پروژه،  کار ازکار گذشته،  بر سر زبان‌ها افتاده و همه می‌خواهند به‌عنوان یک محصول داخلی از آن حمایت کنند،  غافل از اینکه همه‌چیز پول و کمک فناورانه نیست. سیدجعفر خورشاد،  مدیر عامل شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش»،  در گفت‌وگو با همشهری درباره تعهد پیام‌رسانش درباره حفظ حریم شخصی گفته است. او نظرش را درباره فیلترینگ تلگرام به‌طور واضح بازگو نمی‌کند تا به قول خودش،  «شبهه» ایجاد نشود اما در عین حال از این کارها به‌عنوان «اقدامات قهری»‌نام می‌برد که اگر  زودتر به آن فکر می‌شد،  امروز نیازی  به آن نبود.



سروش یکی از  5 پیام‌رسانی است که پشتیبانی 5میلیاردی از آن  اعلام شده و قرار است با بسته شدن تلگرام فضا برای کار آن باز و مهیا بشود. اما در عین حال،  انگار کاربران دست‌کم تا الان روی خوشی به این پیام‌رسان نشان نداده‌اند.  چرا کاربران سروش اینقدر کم است؟

آن زمانی که ما فضا را برای تلگرام باز کردیم،  به فکر نمونه داخلی نبودیم. آن زمان کسی سراغمان را نگرفت. نتیجه این می‌شود که تصمیم‌گیرها الان به برخوردهای قهری و فیلترینگ روی بیاورند. درصورتی که شاید اگر از آن زمان به فکر بودیم،  به انحصارشکنی هم نیازی وجود نداشت. الان از حمایت داخلی حرف می‌زنیم. حمایتی که ما لازم داریم فقط مالی و فناورانه نیست. کاربر بالاترین دارایی یک پیام‌رسان است. ما که نمی‌توانیم کاربر را به زور وارد سیستم کنیم. برای اینکه او را به سیستم بکشانیم باید از قبل یک رگولاتوری و مدیریت وجود می‌داشت.


شما با فیلترینگ تلگرام موافق هستید؟

من اگر حرفی بزنم،  شبهه پیش می‌آید و ترجیح می‌دهم در این‌باره چیزی نگویم. شخصا درباره فیلترینگ نظری نمی‌دهم اما با این همه نفوذ فعلی تلگرام،  کار کردن چندان ساده نیست.


فرض‌کنید تلگرام فیلتر شد و همه ۴۰میلیون کاربرش به‌صورت خودجوش تصمیم گرفتند تا به سروش بیایند. فکر می‌کنید این آمادگی را دارید؟

 بنا بر تست‌های معتبر بین‌المللی،  پیام‌رسان سروش به اندازه 20میلیون کاربر ظرفیت دارد. البته ممکن است به‌خاطر هجوم ناگهانی کاربران در مواقع خاص برای مدتی از دسترس خارج شود. این اتفاق ممکن است در آینده بیفتد و تا به حال برای اپلیکیشن‌های زیادی هم افتاده. واتس‌اپ که یکی از بزرگ‌ترین پیام‌رسان‌ها با کلی تجهیزات و امکانات است،  در شب سال نوی میلادی،  مدتی از دسترس خارج شد.


 خودتان اعتقاد دارید  سروش چقدر امن است؟

اگر منظورتان آسیب‌پذیری در مقابل هکرهاست،  باید بگویم ما تلاش می‌کنیم خودمان را دائما به‌روز و آپدیت نگه داریم. اما هیچ سایت و اپلیکیشنی نمی‌تواند به‌طور مطلق بگوید که نسبت به تمام حمله‌های هکری امنیت دارد. مهم آماده بودن است که ما سعی می‌کنیم این آمادگی را حفظ کنیم.


 گروهی می‌گویند در پیام‌رسان‌های داخلی اطلاعات کاربران به‌صورت امن منتقل نمی‌شود. حفظ حریم شخصی افراد چقدر برای یک پیام‌رسان داخلی مثل سروش مهم است؟

بگذارید خیلی صریح بگویم. کاربر می‌گوید،  اگر یک نهاد نظارتی داخلی به پیام‌رسان دسترسی داشته باشد،  مثل این است که به من دسترسی دارد و پیام‌هایم را می‌بیند. اما می‌دانید که،  مملکت قانون،  حساب و کتاب دارد. ما به همین قانون استناد می‌کنیم و می‌گوییم،  به هرکسی هر اطلاعاتی را نمی‌دهیم. البته درباره این قوانین باید شفاف‌سازی‌هایی صورت بگیرد. اگر یک نظام حقوقی و قضایی شفاف وجود داشته باشد،  چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید. ما با جدیت پای ندادن اطلاعات کاربران به پلیس ایستاده‌ایم تا جایی که مدتی پیش حکم جلب بنده را صادر کردند.  


اما برخورد مردم،  دست‌کم در فضای مجازی هنوز نشان از بی‌اعتمادی دارد.

مردم که عنادی ندارند. اگر یک کار خوب،  درست،  شفاف و درست ارائه شود،  از آن استفاده می‌کنند. کسانی که مخالف حضور تلگرام هستند،  می‌گویند این شبکه در زمان‌هایی مثل آنچه در دی و بهمن سال گذشته رخ داد،  باعث شلوغی می‌شوند اما پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند برای کم کردن آشوب‌ها کمک‌رسان باشند.  در چنین وضعیت‌هایی چه سیاستی دارید؟
ببینید. مسائل تروریستی فرق می‌کند. در مسایل تروریستی هیچ کشوری و هیچ‌کسی،  هیچ حرفی ندارد. تلگرام هم نباید این‌کار را می‌کرد. حرف مردم این است که،  به بهانه مسائل امنیتی ممکن است دسترسی‌های دیگری باز شود که خوب نیست. مردم می‌گویند،  درباره این مسائل باید شفاف‌سازی وجود داشته باشد.  


اگر بحث مسائل امنیت ملی را کنار بگذاریم،  درباره جرایم هم احتمالا رویکرد مشابهی داشته باشید.

کمک به کسی که ضربه و صدمه دیده از نظر اخلاقی،  شرعی و عرفی یک رسالت اجتماعی است. . چیزی که مردم نگرانش هستند،  این است که چنین موضوع‌هایی با هم قاطی نشوند. مردم می‌گویند،  کسی اگر بخواهد اطلاعات‌شان را داشته باشد،  حکم قضایی قابل‌قبول هم نداشته باشد،  سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. البته،  درصد کمی از مردم چنین دغدغه‌ای دارند. اکثر مردم دغدغه امنیتی چندانی ندارند که نگران این حرف‌ها باشند. آنها یک پیام‌رسان خوب با کیفیت خوب می‌خواهند که دوستان‌شان هم در آنجا باشند و بتوانند با آنها چت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید