• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114217
+
-

واکنش سخنگوی دولت به اتهامات انتخاباتی آمریکا علیه ایران

انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا نداریم

برجام برگشت پذیر است و برای ما هم فرقی ندارد کدام رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازمی‌گردد

دولت
انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا نداریم

سخنگوی دولت ادعاهای مطرح شده در آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات پیش روی ایالات متحده را رد کرد. علی ربیعی از طرح چنین اظهاراتی به‌عنوان دروغ بزرگ و شاخداری یاد کرد که فقط تاریخ مصرف انتخاباتی دارد. ربیعی در نشست سه‌شنبه ‌خود با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال همشهری که «بنا به ادعای مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، ایران در انتخابات این کشور دخالت کرده است، موضوعی که در آخرین مناظره دو نامزد انتخابات آمریکا هم مطرح شد، پاسخ شما به این ادعای دخالت در انتخابات آمریکا چیست؟» گفت: ما هیچ انگیزه و اعتقادی به مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ازجمله انتخابات آمریکا نداریم؛ اعتقاد داریم که ملت‌ها در تعیین سرنوشت خودشان باید آزاد و ایمن از مداخلات دیگر کشورها عمل کنند.
 دررابطه با انتخابات آمریکا نیز کسانی که با مدارک مبهم و اثبات نشده ایران را متهم به دخالت در انتخابات می‌‌کنند اول باید این تناقض را حل کنند که چگونه ممکن است ایران در انتخابات آمریکا دخالت کند، درحالی‌که بنا به تجربیات تاریخی ما روسای جمهور هر دو حزب آمریکا حاضر به کنار گذاشتن کینه‌توزی علیه مردم ما نبوده‌اند. همانطور که گفتیم برای ما اینکه چه‌کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود اهمیت ندارد. آنچه اهمیت دارد سیاست‌هایی است که پیروز انتخابات برای برگرداندن حق مردم ایران اتخاذ می‌کند. من فکر می‌کنم چون دولت آمریکا کودتا در کشورها زیاد کرده است، در انتخابات‌های مختلف هزینه می‌کند، دخالت می‌کند، رسانه تقویت می‌کند و پول خرج می‌کند، به سبک و سیاق خودش نوعی خودتعمیمی از این رفتار خودش بروز می‌دهد. هیچ ناظر و شاهد بین‌المللی هم چنین دروغی را باور نکرد.
بعد از ادعای مدیر امنیت ملی آمریکا درباره دخالت ایران و روسیه در انتخابات آمریکا، جو بایدن نامزد دمکرات‌ها در پاسخ به سؤال مجری آخرین مناظره انتخاباتی گفته بود: «من روشن کرده‌ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای آن را خواهد پرداخت. در این انتخابات روسیه و چین دست داشته‌اند  و اکنون فهمیدیم که ایران هم دخالت داشته است. مداخله در حاکمیت ملی هزینه دارد و باید آن را بپردازند.» ربیعی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات باشد و به برجام بازگردد، رفتار ایران چگونه خواهد بود گفت: بارها اعلام کردیم این اتفاق برگشت پذیر است. تقدم و تأخر بازگشت به تعهدات متناسب با همان تاخر و تقدمی است که کاهش تعهدات صورت گرفته است. برای ما فرقی ندارد چه‌کسی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود و فرقی ندارد کدام رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازمی‌گردد. باید آماده سپردن تعهدات دیگری برای عدم‌تکرار اینگونه قانون شکنی‌ها نیز باشیم.

شاهد هجمه‌های ناجوانمردانه‌ زیادی به دولت بودیم
علی ربیعی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره «حساب خاص رئیس‌جمهور» گفت: اصل ماجرا این است که ما در ابتدای امسال مبالغی را در بودجه ۹۹ ندیده بودیم، براساس عملکرد ۹۸ درآمدهایی حساب نشده بود و در سال ۹۹ بخشی از این پول‌ها آماده شده است. ما در سال ۹۹ طبق قانون اجازه گرفتیم بتوانیم ۲۰درصد از پول هدفمندی را برای طرح‌های عمرانی هزینه کنیم. قرار شد برای طرح‌های ملی رو به اتمام و طرح‌های استراتژیک و بخشی از طرح‌هایی که پایان یافتنش برایمان مهم است از این محل برداشت شود؛ لذا پروژه‌های خاص نامیده شد. طرح‌هایی مثل راه‌آهن، دانشگاه‌ها، کشاورزی و حتی کمک به ستاد کرونا از این محل انجام شده است. سخنگوی دولت از محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که لیست هزینه‌کرد این بودجه را منتشر کند.
 ربیعی افزود: نمی‌دانم چرا خوانش ناصحیح می‌شود. هر روز با حرف‌های جدید مواجه می‌شویم، مثلا سه خزانه وجود دارد؛ این حرف نا صحیح است. کسانی که امروز این ادعا را کردند، آن روز عضو کمیسیون برنامه وبودجه بودند. یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی از این محل است. در شرایطی که کام جامعه تلخ است اینکه بگویم سه خزانه داریم و بگویم به نام خاصی است، اینها جفای به جامعه است.

کار سخت خروج از لیست سیاه اف‌ای تی اف
ربیعی درباره ضررهایی که نپیوستن به اف‌ای تی اف به کشور وارد کرد نیز گفت: ما می‌توانستیم و می‌توانیم لوایح اف‌ای تی اف را که در مجلس رد شد  دنبال کنیم. به‌رغم مشکلاتی که در حوزه مالی ایجاد می‌شود این لوایح تصویب نشد. مثل روزی که می‌گفتند بلافاصله از برجام بیایید بیرون که حرف غلطی بود، می‌گویند این لوایح را فراموش کنید. مشکل ما این است که کشورهایی که در تحریم با ما ایستادند می‌گویند در موضوع لیست سیاه اف‌ای تی اف و قواعد پولشویی نمی‌توانیم کنارتان باشیم. گشایش حساب برای ایرانیان و تراکنش مالیشان دارد محدود می‌شود. در بانک‌های مختلف مشکلاتی پیش می‌آید. برخی مدیران بانکی ریسک همکاری با ایرانیان را افزایش دادند  و خواستار بسته شدن حساب آنان شدند. همپوشانی تحریم‌های آمریکا و لیست سیاه اف‌ای تی اف زندگی اقتصادی را برای ایرانیان سخت می‌کند. خارج شدن از این لیست سیاه کار سختی است. امیدواریم با تلاش همکارانمان این مشکلات حل شود.

عده‌ای انسجام و وحدت را نشانه گرفته اند
علی ربیعی، سخنگوی دولت در بخشی از اظهارات خود به هجمه‌ها علیه دولت اشاره کرد و اظهارداشت: در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم که اگر این رویه ناصواب ادامه یافته و به جامعه تسری می‌یافت قطعا آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شدیم. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: آسیب‌هایی که وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه‌ای موجب می‌شد. همانطور که رهبری فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل شویم. ربیعی تصریح کرد: نقد، بخشی از ادب جمهوریت است و اهانت و هتک حرمت ناقض ادب اسلامی است، رهبری با درک درستی از این دو مولفه نسبت به نارسایی که در حال شکل‌گیری بود هشدار دادند؛ نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود. ما همین جا از مقام معظم رهبری به‌خاطر روشنگری‌های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشته‌اند، سپاسگزاری می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید