• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114101
+
-

شکست سومین آتش‌بس در قره‌باغ

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز گذشته یکدیگر را مسئول نقض آتش‌بس و تداوم درگیری‌ها بر سر کنترل منطقه قره‌باغ معرفی کردند.
آتش بس «بشردوستانه» بین آذربایجان و نیروهای ارمنستان قرار بود از ساعت 8صبح دیروز به وقت محلی اجرا شود. این در حالی است که باکو و ایروان از دقایقی بعد از آغاز آتش‌بس، از نقض آن از سوی طرف مقابل سخن گفتند. به گزارش الجزیره، وزارت خارجه آذربایجان نیروهای ارمنستان را متهم کرد که شهر ترتر و روستاهای اطراف آن را هدف قرار داده‌اند. این وزارتخانه تأکید کرد که ارتش آذربایجان به توافق آتش بس پایبند بوده است. در مقابل نیروهای ارمنی قره‌باغ از حملات توپخانه‌ای ارتش آذربایجان علیه مواضع خود خبر دادند. آنها نیز مانند طرف مقابل تأکید کرده‌اند که به مفاد توافق آتش‌بس پایبند بوده‌اند.
مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز یکشنبه در واشنگتن بر سر برقراری آتش‌بس به توافق دست یافته بودند. این سومین توافق دو طرف برای برقراری آتش‌بس طی هفته‌های اخیر است. دونالد ترامپ پس از چند هفته بی‌توجهی به جنگ قره‌باغ، وعده داده بود که این مناقشه را حل خواهد کرد.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان نخستین بار روز ۱۰ اکتبر (۲۶ مهر) در مسکو برای برقراری آتش‌بس توافق کردند. دو طرف یک هفته بعد پس از شکست نخستین توافق آتش‌بس بار دیگر بر سر توقف درگیری‌ها به توافق رسیدند اما دومین توافق آتش‌بس هم با شکست روبه‌رو شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید