• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114099
+
-

همراهی استان‌ها برای مهار کرونا

همشهری روند اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در استان‌ها و شهرستان‌های با وضعیت فوق بحرانی را بررسی کرد

سیده زهرا عباسی_خبرنگار

اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی در 43شهرستان‌ فوق‌بحرانی کشور از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به استان‌های مرتبط ابلاغ شد. پیگیری تصادفی روزنامه همشهری نشان می‌دهد که عموم مناطق درگیر از روز گذشته (دوشنبه 5آبان) با این دستورالعمل همراه شده‌اند.

کرمانشاه: ستاد استانی مقابله با کرونای کرمانشاه با توجه به وضع قرمز این استان، علاوه بر محدودیت‌های شدید و تعطیلی در 6شهرستان اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، سرپل‌ذهاب و پاوه در سایر شهرستان‌ها هم محدودیت‌های 22گانه اعمال کرده است. مهدی محمدی،  مدیرکمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونای کرمانشاه با بیان اینکه این تصمیم از سوی ستاد استانی گرفته  شده و از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأیید شده است به همشهری می‌گوید:‌ «محدودیت‌های 22گانه شامل تعطیلی فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی، قنادی‌ها، مراکز طبخ غذا، نمایشگاه‌های تخصصی، دانشگاه، مدارس، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سینما و تئاتر، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های ورزشی، نمازجمعه، هیئت‌های مذهبی و تکایا، مساجد و مصلی‌ها، بازار خودرو، املاک، زرگران و... است.» به گفته وی، روز گذشته 191بیمار جدید در کرمانشاه شناسایی و 10مورد فوت ثبت شد و ستاد استانی بعد از یک هفته درباره تداوم محدودیت‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.
کرمان: سیدوحید احمدی طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم از آغاز محدودیت‌ها در شهرستان‌های بحرانی کرمان از روز گذشته خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید:‌ «محدودیت‌های شدید کرونایی در 3 شهرستان بافت، بردسیر و رفسنجان طبق مصوبه ستاد ملی کرونا آغاز و در کنار آن محدودیت‌هایی درباره فعالیت مشاغلی چون مراکز طبخ غذا، مراسم‌های مذهبی و... اعمال شده است.» به گفته وی، نامه رسمی آغاز محدودیت‌ها از سوی معاون سیاسی- امنیتی استاندار کرمان ابلاغ شده و به‌دلیل تعطیلی روز یکشنبه، دیرتر به‌دست مسئولان علوم پزشکی رسید، اما محدودیت‌ها از ابتدای روز دوشنبه اعمال شد.
خوزستان: در خوزستان هم مسجد سلیمان با تصمیم ستاد استانی و تأیید ستاد ملی به قرنطینه کرونایی رفت و همه مراکز این شهرستان به جز مشاغل ضروری گروه یک تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شدند. حسین کاملی،   سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصمیم‌گیری بعدی درباره استمرار یا توقف محدودیت‌ها را منوط به شرایط شهرستان در روزهای آتی می‌داند.
آذربایجان شرقی:6شهرستان آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب‌شیر، مراغه و مرند در آذربایجان شرقی در فهرست 43شهر فوق‌بحرانی کشور هستند، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز توضیح می‌دهد که نامه رسمی و ابلاغیه درباره چگونگی اعمال محدودیت‌ها تا ظهر روز دوشنبه به این مرکز نرسیده و به همین دلیل هنوز محدودیت‌ها در شهرستان‌های این استان آغاز نشده است، اما امکان دارد تا پایان امروز(دوشنبه) ابلاغیه به‌دست ما برسد که در این صورت بلافاصله محدودیت‌ها را اعمال می‌کنیم. محمدحسین صومی با بیان اینکه قرار است طبق این تصمیم گروه2 و  3 و 4 مشاغل تعطیل باشند و محدودیت‌هایی درباره سایر فعالیت‌ها هم اعمال شود به همشهری می‌گوید: «آذربایجان شرقی در 24ساعت گذشته بیشترین آمار را از ابتدای شیوع کرونا تا‌کنون داشت. براساس آخرین آمار، روز گذشته 298مورد به جمع بیماران بستری اضافه شدند. همچنین 17مورد فوت در استان ثبت شد.» صومی تأکید می‌کند که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان‌شرقی تا چهارشنبه هفته گذشته 62درصد بوده که رقم پایینی است و مردم باید بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان ‌رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
همچنین روز گذشته 5960بیمار جدید شناسایی شدند و 337نفر نیز جان خود را از دست دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید